Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-02-12, 16:00   #1
sirvääs sirvääs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 8
Finns intresse för en Huskylock 90, och vad kan en sån vara värd?

Visste inte om jag skulle lägga in en annons men jag bestämde mig för att fråga istället:

Jag har en Husqvarna Huskylock 90 (4-trådsoverlock) som har stått i sin kartong sedan den köptes för kanske 15 år sedan, förutom att jag testade den en gång. Är det någon som är intresserad av att köpa den?

Om inte, har ni någon uppfattning om vad som är ett rimligt pris att begära om man lägger ut den på annons?

Symaskinsbutiker brukar vara väldigt snåla med att betala, och ännu snålare fast åt andra hållet när man vill köpa något, så den går jag inte på igen.
sirvääs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-12, 20:12   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Nu får du några ord från någon som är mycket intresserade av mekaniska symaskiner.

Dessa elektroniska symaskkiner som du har ett exemplar av från 15 år sedan har en tendens att väldigt snabbt blir gamla. Elektroniken som bekant utvecklas väldigt snabbt och parallellt med utvecklingen sjunker priset för all elektroniska apparater. Femton år känns det som hundra år i dessa sammanhang.

Mitt förslag är att du ger den som present till någon ung person som får sin första lägenhet. Jag skulle tro att den är mera värd på så sätt än att bli såld.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-12, 21:34   #3
sirvääs sirvääs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 8
Hej, tack för ditt svar. Jag undrar dock, vad är det som är elektroniskt med denna, förutom motorn? Vad jag vet fungerar den bra, och moderna maskiner i samma prisklass verkar inte ha särskilt många fler funktioner?

Jag har svårt att tro att en ung människa som behöver en allroundsymaskin har störst nytta av en overlock, du blandar inte ihop maskinen med andra Husqvarnamaskiner?

Senast redigerad av sirvääs den 2017-02-12 klockan 21:53.
sirvääs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-12, 21:48   #4
sirvääs sirvääs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 8
Här är förresten några bilder på en Huskylock 90 (inte min, men den ser ju exakt likadan ut), pratar vi om samma maskin?

http://wonderosa.net/wp-content/uplo...4/DSC02681.jpg
http://wonderosa.net/wp-content/uplo...4/DSC02680.jpg

Och här är manualen:
http://manuals.husqvarnaviking.com/V...nual_EN_ES.pdf
sirvääs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-13, 16:47   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej, igen!

Vill inte gå in i hur pass elektronisk din maskin är just nu. Ville bara visa ett prisexempel på liknande apparat:

https://www.gumtree.com/p/arts-craft...use/1140672477

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-13, 16:54   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
sirvääs skrev: Visa inlägg
Här är förresten några bilder på en Huskylock 90 (inte min, men den ser ju exakt likadan ut), pratar vi om samma maskin?

http://wonderosa.net/wp-content/uplo...4/DSC02681.jpg
http://wonderosa.net/wp-content/uplo...4/DSC02680.jpg

Och här är manualen:
http://manuals.husqvarnaviking.com/V...nual_EN_ES.pdf
Den ser ju inte så särskilt elektronisk ut. Men eftersom den har stått orörd i så många år är det inte bara att tuta och köra. Oljan har säkert beckat ihop sig så service behövs.
Har du en manual på svenska? Din länk förutsätter att läsaren behärskar engelska eller spanska vilket många eventuella köpare inte gör. Sånt drar ner priset.

För övrigt känner jag inte till prisbilden eller omdömen för gamla modeller av Huskylock. Det finns specialgrupper för sånt på FaceBook.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-13, 18:07   #7
sirvääs sirvääs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 8
Ok, annars brukar modernare plastmaskiner vara smorda med teflonfett och annat som inte beckar ihop, inte som gamla gjutjärnsmaskiner där fettet hårdnar. Jag får väl packa upp den och testa, men jag har svårt att tro att såna här maskiner blir mycket sämre av att stå. Jag hade en Viking vanlig symaskin från slutet av nittiotalet som stod i 10 år och den fungerade som om den hade stått i en enda dag.

Sedan har jag också haft en gammal 60-tals Husqvarna 2000 där jag blev tvungen att byta allt fett i hela maskinen, originalsmörjningen hade blivit till hårdplast! Men på den tiden hade man ju mycket sämre smörjmedel.

Självklart har jag svensk manual, maskinen är som om den var ny, i kartong och allt.

Tyvärr använder jag inte FaceBook, så det blir väl att lägga upp maskinen på Blocket och se vad som händer.

Tack för svaren så länge!
sirvääs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-13, 20:11   #8
sirvääs sirvääs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 8
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Hej, igen!
Vill inte gå in i hur pass elektronisk din maskin är just nu. Ville bara visa ett prisexempel på liknande apparat:
MVH
Jo gå gärna in på det, vill veta! Jag misstänker nämligen att du har blandat ihop maskinen med någon annan maskin?

Prisexemplet var intressant, gällde dock ett butiksdemoexemplar i England. Min är oanvänd.

Misstänker dock att du har rätt i att dessa maskiner är relativt billiga nu för tiden, och S15 som verkar vara den nya motsvarigheten verkar ha några fler funktioner.
sirvääs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-13, 20:59   #9
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
sirvääs skrev: Visa inlägg
Jo gå gärna in på det, vill veta! ......
Jag kommer gärna göra det, när jag hittar stöd för det jag säger. Husqvarna är inte så bra på att dokumentera. Detta vet vi redan.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 11:22   #10
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
https://auctionet.com/sv/427527-over...sqvarna-viking
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 13:03   #11
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Har inte hittat en video som visar insidan av din Huskylock.

För att din maskin ska vara en elektronisk räcker det med en kondensator i pedalen. Du har säkert mer än en kondensator i din maskin för att ordna alla de funktionerna.

Så fort jag hittar en video på din maskin kommer jag att lägga in den här.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 18:36   #12
sirvääs sirvääs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 8
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Har inte hittat en video som visar insidan av din Huskylock.

För att din maskin ska vara en elektronisk räcker det med en kondensator i pedalen. Du har säkert mer än en kondensator i din maskin för att ordna alla de funktionerna.

Så fort jag hittar en video på din maskin kommer jag att lägga in den här.
Ok, jag får väl skruva isär den själv då och ta en bild. Det jag har lyckats ta reda på är i alla fall att det mesta är mekaniskt i maskinen. Det finns inga armar eller liknande som styrs av spolar eller stegmotorer, all drift sker mekaniskt från den enda motorn.

Självklart är motorstyrningen elektronisk, det är ju dock enbart en fördel eftersom det gör motorn starkare. Det är ju inte att jämföra med elektroniska displayer för inställningarna som kan börja krångla, även om skräcken på nätet även för detta verkar mycket överdriven i min mening.

Gamla kondensatorer kan visserligen torka och gå sönder med tiden, men knappast de som sitter i en maskin från ~2005. Men det är väl något jag får ta och undersöka helt enkelt.

Är det bara gamla trampmaskiner som är något att ha i din mening?
sirvääs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 20:30   #13
sirvääs sirvääs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2017
Inlägg: 8
Har inte hunnit öppna maskinen än, och vet inte när jag hinner för den står lite oåtkomligt, men jag var nyfiken och hittade följande definition:

http://www.burdastyle.com/blog/mecha...hine-of-choice

Enligt Burda klassas alltså denna maskin som mekanisk.

Detta även om den skulle ha kondensatorer i pedalen (elektronisk motorstyrning). I själva verket skulle det förvåna mig om det sitter kondensatorer i pedalen, förmodligen är det bara en potentiometer, och motordrivkretsen sitter i maskinen. Du kanske tänker på de gamla TRIAC-styrningarna från 70-talet. Det var en mycket enklare (och sämre) motorstyrning än de moderna, men de satt ofta i pedalen.
sirvääs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 18:33   #14
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
sirvääs skrev: Visa inlägg
........

Är det bara gamla trampmaskiner som är något att ha i din mening?

Jag har bara en symaskin från 1881 som saknar motor, alla andra är motordrivna. Gillar mekaniska som består av metall. Det är inte bara symaskiner, utan det tycket har jag även för gamla klockor. Förflyttning av kraft från punkt A till punkt B i de gamla metalliska maskinerna fascinerar mig.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-16, 12:06   #15
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
När man söker runt lite på internet så kan jag hitta din maskin från 200 danska kr (ungefär 275 sek) till max 1300kr. Så några stora pengar tror jag tyvärr inte att ni kan vänta er att få för maskinen.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons