Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-07-03, 00:20   #1
sofia sofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1
Talking Trä en gammal singer?

hejsan

Jag har en gammal singer som fungerade när jag köpte den men nu blir det ingen söm när jag syr. Jag antar att jag trär den fel men kan inte komma på hur det ska vara. Den har undertråden på ovansidan, man skjuter undan en liten skiva för att komma åt den.

Hoppas att någon kan ge några råd...

Sofia
sofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 09:36   #2
cinna cinna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 33
Hej

Singer använder sig av många olika spolar för undertråden. En del har sk. automatisk spolning där spolen går att dela på, den brukar vara vit/genomskinlig. I de fallen tror jag inte du behöver trä undertråden utan maskinen sköter detta själv. Är det en vanlig spole till undertråden med én svart eller metallspolkapsel du lägger den i ska den träs i en en skåra. Denna splolkapsel går att ta ur och då kan man känna efter att tråden har lite motstånd. Finns det inte det så sitter det en liten skruv på sidan där man justerar trådspänningen. På övertråden brukar det vara så att tråden går fram till en trådledare sedan ner till trådspänning och upp i en trådledare innan den går ner mot nålen igen. Pröva med att ha pressafoten uppe när du trär, när du sedan släpper ner den ska tråden få ett visst "motstånd". Hjälper det inte när du trätt den och provat olika trådar så kan det vara så att övertråden inte plockar upp undertråden, då kan man behöva man lämna in den för justering.
Lycka till!
cinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 12:33   #3
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Det är svårt att svara utan att veta vilken modell det är. Se om du kan hitta något nummer elller namn.
Vissa gammla Singrar är lite speciella.
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons