Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-08, 21:59   #1
anho anho är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 10
Question Janome MC4800QC eller QC6260?!

Hej alla syglada!

Efter flera dagars research har jag bestämt mig för att det skall bli ett tillskott här hemma i form av en Janome!

Nu behöver jag hjälp med inputs från alla som vet något om MC4800QC och QC6260. En av de nämnda kommer troligtvis att stå på köksbordet inom kort och sy, sy, sy....

Jag har läst inläggen på forumet och har hittills kunnat hitta en nackdel med QC6260 (syftar på den dåliga belysningen), men finns det fler nackdelar? Har någon erfarenhet från MC4800QC och belysningen där? Finns det andra nackdelar som den ena modellen har, men inte den andra, mer än priset, stygnmängden, alfabetet och minnesfunktionerna?

Skall få en genomgång av en MC4800QC och hoppas att även QC6260 finns inne, så att jag kan fingra lite på båda maskinerna.

Tacksam för alla tips!!!

P.S. Jag har redan insett att det kommer att bli tillskott i Janome familjen i framtiden,overlock (ev 744D) och en ren brodyrmaskin (troligtvis 300E).
anho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 23:50   #2
Mariamia Mariamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 94
Hej!
Jag har en MC4800, som jag köpte för några år sedan, då kostade den ca 13 000 har jag för mig. Nu görs de väl inte längre om jag har fattat rätt, så då är det kanske en begagnad som du ev. ska köpa? Jag är mycket nöjd med den maskinen. Jag har aldrig upplevt belysningen som dålig, men har hört att andra tyckt det om flera av Janomes maskiner, bland annat den här. Den syr väldigt fint tycker jag, och matar tyget bra, och det finns ju många stygn att välja på. 2 alfabeten finns det dessutom, ett skrivstil och ett "vanligt", dessa har jag dock inte använt mig av så mycket, bokstäverna blir ju rätt små, 6-7 mm. Däremot så är det en rolig finess (tycker jag) att man kan kombinera två eller flera stygn. Justerbart pressarfotstryck är en bra sak också! Många pressarfötter ingick när jag köpte den, tror det var 11 st. Linjal att sy efter fanns också med. Det är väldigt praktiskt också att man förvarar de vanligaste pressarfötterna på toppen av maskinen, alldeles bredvid där trådrullen ligger, det går väldigt fort att byta då .Maskinen syr väldigt tyst om jag jämför med andra maskiner som jag sytt på. Instruktionsboken är däremot lite frustrerande. Den är skriven på dålig svenska och det kan man ju kanske ha överseende med även om det är lite konstigt, men den kunde vara lite mer informativ, tycker jag! Man kan tex inte få reda på hur man ska smörja maskinen, trots att det finns ett avsnitt som heter just "Rengörning och smörjning". Så då är det ju jättebra om du kan få en visning av maskinen! Fast instuktionsboken är nog det enda jag blev besviken på när jag köpte symaskinen. För övrigt har den funkat jättebra för mej! Du får gärna fråga om det är något mer du undrar över, just nu kommer jag inte på något mer om min symaskin.
Maria
Mariamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 06:57   #3
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Hej Ana

Antar att det är beg maskiner du pratar om för MC 4800QC är ju en maskin som utgått för minst ett år sedan och ersatts av MC 4900QC. Antagligen har den senare något fler "finesser" som inte den gamla hade. Antar att den gamla endast har en lampa eftersom det klagats på belysningen, 4900 har i alla fall dubbel sybelysning bestående av två halogenlampor.Den nya har 3 typsnitt mot den gamla 2.Start/Stopp-knapp finns på den nya vilket är kanonbra, vet inte om den gamla har det.
Vet inte vilka priser du fått men ett riktmärke kan vara att 4900 kostar ca 11.500 och 6200:an kostar ca 7200.
Kan inte råda dig vilken du ska välja, vilken du än tar så gör du nog ett bra val, Jag köpte i våras en Janome 300E som jag är väldigt nöjd med. För en månad sen valde jag mellan just en MC 4900 och en MC 6600 det blev den senare och jag är otroligt nöjd, kärlek från första stygnet!

Lycka till med ditt val! //Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 08:53   #4
anho anho är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 10
Tack, Agneta!

Jag har hittat en 4800 i en Stockholmsbutik och den är nedsatt till 7600:-, men utan tilläggsbordet och extra trådar. Jag misstänkte att belysningen kunde vara samma problem på 4800 som på 6260:an, hmm...

Nu skall jag iväg och testa maskinerna!

Tack, ännu en gång!
anho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 19:50   #5
anho anho är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 10
Tack Maria!

Jag var och tittade på 4800 idag och det skall finnas en ny i kartong, men jag är såååå tveksam till vilken maskin jag skall köpa. Jag hade möjlighet att pröva både 4800 och 6260!

Mitt största problem är att den riktiga känslan inte infann sig, för någon av maskinerna, pust...

Allt såg så bra ut när jag läste om maskinerna! Jag skulle vilja ha en maskin som känns som Easy Jeans, men den saknar ju "langettsömmen" och då blir den inte ett alternativ.

Måste erkänna att jag börjar snegla på Singer nu (kanske en 9910). Måste titta på fler maskiner för att kunna gå vidare och antingen slå till på Janome, eller rata dem helt!!!

Hur känner du för din 4800? Har du upplev att den känns "plastig"?

Hälsningar, Ana
anho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 20:34   #6
Mariamia Mariamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 94
Nej, jag har alltid tyckt bra om min Janome. Men om du inte riktigt föll för någon av maskinerna så är det nog bättre att kolla runt lite mer, det är tråkigt att behöva ångra sig efteråt!

Har du kollat på Pfaffs maskiner då? Det verkar finnas många här på forumet som gillar Pfaff, tycker jag. Jag tror att de har väldigt bra matning på de maskinerna, och det är ju faktiskt väldigt viktigt! Fast det tycker jag att det är på min Janome också, men jag har aldrig sytt på Pfaff så jag kan inte jämföra.

Hoppas att du hittar en riktigt bra maskin som du trivs med!

syhälsningar Maria
Mariamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 21:41   #7
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Hej Ana! Har jämfört 4800:an och uppdateringen 4900:an och kollat vad skillnaden är? Du kanske inte ska satsa på en modell som iallafall har utgått utan då titta på vad som kom istället. Sen vet jag ju inte vad du ska ha den till och vilket prisklass du tänkt dig men 6600:an kanske kan vara ett alternativ. Det är verkligen en kanonmaskin men tänk på att den inte har friarm ifall du behöver det till klädsömnad. Vore jag dig så skulle jag iallafall satsa på den av maskinerna som har lite fler sömmar så du har något att s.a.s växa i.

Lycka till!
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 22:32   #8
anho anho är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 10
Tack Ulla!

Jag har tittat på 4900, men den är i saftigaste laget prismässigt. Jag skall ta mig en rejäl funderare. Måste bara kolla upp Singer 9910 innan jag fattar ett avgörande beslut.

Har letat bra priser på nätet och kommer troligtvis att slå till på 6260, som kostar 4800:- inkl frakt, med tillbehör! Singer 9910 ligger i samma prisklass och om den känns bra, då blir det den som gäller. 4800 kommer jag troligtvis att strunta i, då den är 1500:- dyrare.

Hälsningar, Ana
anho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 01:32   #9
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ja lycka till med vad du än bestämmer dig för. Det är som sagt en djungel och man får tänka till både en och två gånger när man ska köpa maskin. Man ska ju förhoppningsvis ha den i många år och då gäller det ju att det blir rätt.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-12, 07:34   #10
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
Hej!
Jag har en 4800QC och är helnöjd - Jag hade föregångaren först i flera år - den här har jag haft i 4 år - alla sömmar - bra matning - stark motor- inga trassel - ok att rengöra - ganska tyst - lätt - plastskalet en vana - belysningen ok jag behöver ändå ha extrabelysning över min syplats.
Jag syr mycket!!! Jag har också en Janome overlock - där kan jag ibland ångra att jag inte köpte en annan som "självträr" - men det är ju min begränsning inte maskinens!!!
Lycka till!
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-14, 16:55   #11
anho anho är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 10
Det blev en 6260QC!!!

Tack för hjälpen alla vänliga sysidananvändare!

Jag har äntligen bestämt mig och har nu fått hem en 6260QC.

Många hälsningar!

Ana
anho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-14, 17:38   #12
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Grattis till nytillskottet och lycka till!
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-20, 13:33   #13
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej Ana!

Hur har det gått med din QC 6260. Har Du hunnit sy någonting och är Du nöjd?
Jag har sedan ett år tillbaka en sådan maskin och fortfarande är det bara belysningen som jag vill klaga på. Men man vänjer sig dock.
Priset som Du skulle betala lät väldigt bra. Var köpte Du maskinen? Jag tänker ev. köpa en ren brodyrmaskin från Janome och det kan ju vara bra att börja kolla priser.

Lycka till!

Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-20, 16:29   #14
anho anho är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 10
Hejsan!

Jag har redan hunnit sy en kjol som jag skall ha på mig i jul och är i gång med en tillhörande väst.

Maskinen går som en dröm! Jag är mycket nöjd och har haft väldigt stor användning av alla pressarfötter som följde med som extra quilttillbehör. Belysningen har jag inte upplevt som något negativt.

Jag köpte inte maskinen via nätet, utan av en handlare. Jag lyckades pruta priset så att det blev 1000 kr dyrare än nätpriset inkl frakt (gick dock miste om trådar som följde med till ett värde av £160 via nätet).

Jag har tittat på Janome 300E på nätet och framför allt i UK, men den är inte nämnvärt billigare än i Sverige. Jag kommer troligtvis att köpa min hos en handlare just för garantins skull.

Glöm inte att det finns utrymme för prutning i våra svenska butiker!!! Jag fick betala 5800 kr för min 6260QC istället för 7195 kr.

Syhälsningar från Ana!
anho är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons