Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-27, 14:52   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Smäller när jag syr snabbt

Min husqvarna orchidea 1250 smäller när jag syr snabbt. Varför och vad kan jag göra åt det? Vet inte vart ifrån det smäller.


Sen låter det skumt från undertrådsspolen. Även där när jag syr snabbt. Det låter som att tråden fastnar och helt plötsligt dras en liten bit osv osv...men jag har provat att skruva loss sockeln lite så inte tråden sitter så hårt fast mellan det där lilla spännet men då blev det bara värre. Så det är inte så att det sitter för hårt fast i allafall.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 15:31   #2
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
sitter den för löst fast då?
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 15:47   #3
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Nej jag tror inte det. Den är nog rätt lagom. Den är varken för lös eller för hård att dra tråden genom.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 16:02   #4
Lilltrollet Lilltrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Antingen behöver du byta nål för att den som sitter på nu har blivit krokig och slår emot nere nånstans under stygnplåten. (nålar ska man byta ofta)
Om du fortsätter sy när det smäller så kommer du få problem med att tråden fastnar nere runt spolen i de hack som blivit av den krokiga nålen.

Om det inte hjälper att byta nål så är det dags att lämna in på service, för då kan det vara så att det är dags att återställa de mekaniska inställningarna i maskinen..
Lilltrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 07:50   #5
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Har du kollat stygnplåten? Det kan ha blivit en smäll av nålen så att stygnplåten antingen rubbats eller "fransats upp/rispats" i kanten vid nålen så att nålen går emot kanten när du syr. Tredje alternativ är att stygnplåten sitter löst och glappar och därmed orsakar smällarna. Lycka till i felsökningen!
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 11:31   #6
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Nu har jag kollat lite nogrannare och stygnplåten är lite skadad av nålen på några ställen närmast nålen.

Jag har provat med varje nål jag satt dit genom att manuellt dra ner nålen för att se om den slår emot och det gör den inte. Men det verkar ju som den har det tidigare eftersom stygnplåten är lite förstörd.

Hm, men det låter mera som det smäller ovanifrån.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 11:34   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Prova att sy utan stygnplåten.För att uttesluta att det är den.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-30, 23:35   #8
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Tack för era svar.

Jag provar att sy utan stygnplåten i morgon. Hör av mig och säger hur det går.

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 08:06   #9
nappe nappe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 22
Hej, jag har en mycket gammal huskvarna 2000SL. Det är så att i den finns en skyttel av metall som går i en "plastsak". Den åldras. Så med jämna mellanrum runt vart 6:e år så får jag byta den. Och då uppstår det problemet som du har nu. Jag är inte kunnig och vet inte om din maskin har samma dilemma. Men så blir det på min.Går det ytterligare ett tag så funkar inte undertråden. Maskinen hinner inte att göra ett riktigt stygn.
Nappe
nappe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 10:31   #10
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Citat:
nappe skrev:
Hej, jag har en mycket gammal huskvarna 2000SL. Det är så att i den finns en skyttel av metall som går i en "plastsak". Den åldras. Så med jämna mellanrum runt vart 6:e år så får jag byta den. Och då uppstår det problemet som du har nu. Jag är inte kunnig och vet inte om din maskin har samma dilemma. Men så blir det på min.Går det ytterligare ett tag så funkar inte undertråden. Maskinen hinner inte att göra ett riktigt stygn.
Nappe
Nämen det kanske är nåt sånt fel det är på min då. För jag vet inte hur gammal den är. Jag köpte den begagnad från Husqvarnas butik i V-ås för ca 7-8 månader sedan(bor i gbg nu) där dom lämnade 1 års garanti på den begagnade maskinen men det gäller tydligen inte på husqvarnabutikerna här i Göteborg. Vet inte hur jag ska göra. Det blev visst dyrt. Men dom hade kontrollerat den innan dom sålde den.

Men det med undertråden har låtit sen jag köpte den. Det är bara det att jag inte märkte det förrän jag flyttade till gbg och det är bara när jag syr snabbt och vissa sömmar tror jag till och med.

Jag har inte hunit kollat det där med stygnplåten som jag tänkte göra. Men stygnplåten har ju några jack i sig. Jag har bytt till ny nål men den fortsätter.

Läste i någon sytidning att man ska byta ut den eller slipa på den lite när den blivit jack i. Ska kanske börja med att slipa på den lite.

-Helen

Senast redigerad av Hellebelle den 2006-04-09 klockan 10:33.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 13:08   #11
nappe nappe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 22
Sista gången jag lagade det var i höstas. Då kostade själva skytteln 120:-. Han som lagade den visade mig felet ordentligt på den. Samt han tog något litet bara för servicen. Det blir helt annorlunda stygn. Jag har haft maskinen i ca 20 år och bytt den 3 gånger tror jagn
Nappe
nappe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 18:28   #12
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Cool

Ok, så då kanske det inte är en så dyr grej att fixa till i alla fall. Va skönt.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 21:39   #13
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Ta en sväng in till Lasses Symaskiner på Kvilletorget och prata med dem. Han kan det mesta om Huskvarna symaskiner och är heller inte speciellt dyr vid ev. reparationer.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 16:32   #14
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Ok, tack för tippsen! =)
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons