Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-22, 12:38   #1
Leonorah Leonorah är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 14
Komma igång med gammal Singer 431G

Nu har jag precis fått ärva en gammal Singer 431G. Den ska tydligen vara en riktigt bra maskin om man får igång den, men den är lite seg efter minst 20 år på en gammal vind.
Nu har jag bytt till jordad kontakt och oljat lite på vissa ställen, men den saknar användarmanual, servicemanual och vissa viktiga skruvar är borta. Vet någon var man kan få tag i såna skruvar? Finns det någon bra hemsida med gratis manualer? Den har ju så sjukt många konstiga knappar och spakar..


(Jag är lite skeptisk till symaskinsreparatörer så jag tänkte försöka mig på den själv innan jag vänder mig till någon som kanske lurar mig på pengar...)
Leonorah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 17:41   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Servicenissar kan vara bra OM man hittar en bra alltså. Kanske du kan berätta vart du bor så kan folk rekommdera dig en?

Gratis manualer är tyvärr inte vanligt. Det vanliga är att man får betala om man laddar hem. Men ibland kan man hitta grupper t.ex på Yahoo som är om vissa maskiner. Jag är på vintae pfaff och där finns det lite filer. Det bör finnas liknande för Singer. Du kanske kan ta och gå med på en sådan grupp.

Jag fick upp ett antal grupper när jag sökte:

http://groups.yahoo.com/search?query=singer

Välj någon som passar dig och gå med. Ibland måste man godkännas (för att t.ex. hålla spammare ute) så man får vänta lite.

En sak dock, plocka inte isär en symaskin om du inte vet vad du gör. Jag gjorde det en gång och det ångrade jag. Det är så att symaskiner har så många justeringar som måste vara rätt för att fungera bra överhuvudtaget och sen också göra fina sömmar. Så om du skruvar isär någonting så ta foto på skruven innan och rita positioner på skruven (t.ex. åt vilket håll spåret i skruven är) och det som skruvats fast. Det är millimeterprecision.

Men öppna skalet för att olja inuti går oftast fint att göra som amatör om man undviker att skruva på skruvarna i själva maskineriet.

Men om man får tag på servicemanual och förstår jargongen exakt (nej det är INTE lätt, de förutsätter att du förstår grundprincipen och vet vad alla olika delarna inuti heter och var de finns - på engelska) kan man reparera själv. Inte ofta det finns illustrationer och om det finns illustration så är det ofta sprängskiss på någon liten del inuti som manualen inte beskriver vart den finns..

I ditt fall skulle jag gå till en reparatör som är van vid att serva äldre symaskiner (och inte prackar på en ny) och fråga om prisbild. Om det är delar som saknas är det svårt att göra själv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 17:52   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Kan det vara den här?

http://www.scribd.com/doc/2384747/Si...view_caching=1


Min erfarenhet är att det är ganska lätt att hitta Singer-information på nätet. Det finns många Singer-entusiaster där ute.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 18:00   #4
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
eller kan det möjligen funka med den som är gratis på den här sidan?

http://www.singerco.com/accessories/manuals.html
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 18:47   #5
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag har också just köpt en Singer 431G. Har du hittat någon manual än? för jag letar också nu. Jag letar också efter en ny fotpedal till den.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 12:53   #6
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Titta vad jag hittade!

http://www.ismacs.net/singer_sewing_...anuals/431.pdf
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 20:41   #7
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

jag har en Singer 402 från -60 talet och har sytt allt från badkläder till balklänningar på den.

tycker bara den är bäst och kommer aldrig att byta ut den.


den syr lika bra i kraftiga material som i tunna...

...och fort går den..

så lycka till med era maskiner
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 21:11   #8
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Men nu har min börjat sy hoppstygn när jag syr sicksack. Jag syr i tjockt och ojämnt material, men det gick jättebra ganska länge, och så nu bara gör den hoppstygn hela tiden. Samma sak hände förut på min andra maskin, men nu köpte jag den här för att den skulle vara bättre på t.ex. tjocka material... Vad har hänt?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 07:24   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Har du bytt nålar och har du rätt typ av nålar till ditt material? Det är vad jag upplevt oftast är orsaken till den typen av problem. Annars vet jag faktiskt inte riktigt... Vissa typer av trådar kan krångla, också med vissa typer av nålar, trädning, matningen osv eller bara att maskinen inte vill...?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 11:01   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om man provat allt kanske det kan vara fel på timingen i maskinen, dvs att maskinen inte är helt i synk. Då kan griparen (snurrande sak därnere runt spolen) missa tråden.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 04:28   #11
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Kolla här..biliga instruktionsböcker


http://www.provet.se/shop/mapp04/default.asp?grupp=4
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 07:54   #12
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
albasmormor skrev: Visa inlägg
Kolla här..biliga instruktionsböcker


http://www.provet.se/shop/mapp04/default.asp?grupp=4
Men många finns också gratis, t.ex. den som det frågades efter i första meddelandet här (se min tidigare länk).
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 14:26   #13
Leonorah Leonorah är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 14
Citat:
gavagai skrev: Visa inlägg


Fan vad bra! Jag har bytt till jordad kontakt på min maskin och sytt lite grann på den nu (trots att det fattas skruvar till plattan som sitter under nålen/på mataren). Den går finfint. Jag har visserligen bara använt mig av raksöm/sicksack än så länge, men det gör den bara bra.
En grej som jag tycker är lite läskig är elen... motorn låter riktigt förbannad och den kan stå och puttra ibland även om jag inte gasar. Sånt är inte så bra va? :S
Leonorah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 14:35   #14
Leonorah Leonorah är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 14
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Servicenissar kan vara bra OM man hittar en bra alltså. Kanske du kan berätta vart du bor så kan folk rekommdera dig en?

I ditt fall skulle jag gå till en reparatör som är van vid att serva äldre symaskiner (och inte prackar på en ny) och fråga om prisbild. Om det är delar som saknas är det svårt att göra själv.
Jaa.. jag bor ju i Göteborg för tillfället och är student, så det får ju helst inte vara en dyr historia. Å andra sidan så får den hellre vara dyr och bra än billig och värdelös...
Det jag har läst här på forumet om ställena i Göteborg har ju varit väldigt blandat. Man vill ju inte att någon ska misshandla ens lilla vän! :'(
Leonorah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 02:18   #15
teddz teddz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2016
Inlägg: 1
lite sent ute.
eng. manual: http://web.mit.edu/~arolfe/Public/singer-431.pdf
sid. 90 visar hur man underhållsoljar. bra att läsa igenom hela.

du bör öppna toppen (2 skruv) och olja allt där det rör sig.
https://www.youtube.com/watch?v=mdaWx1gGZWg
denna video visar hur.
kugghjul ska ha fett istället för lättflytande olja.

vänd maskinen och lossa på den svarta finger-skruven. botten lossar.
samma sak där. olja, fetta och gör rent.

min maskin behövde justering på den röda 1-2-3-4-5 spaken som ställer in höger-vänster på nålen. går att göra om du lossar skruv på insidan, trycker/roterar på den stora cylindern så nålen ligger i mitten och sedan skruva åt.
teddz är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons