Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-08-13, 10:49   #1
lillabjörn lillabjörn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 3
Question Nybörjarfråga om overlock

Jag har förstått att många blir frälsta när de skaffar sin första overlockmaskin. Jag har sytt en del kläder till mina barn och instämmer i att sömmarna inte blir riktigt så bra som man skulle önskat när jag syr på vanlig maskin, även fast jag har "falsk" overlock på den. Så jag förstår att overlocken är av stor betydelse här. Men vad använder man overlocken till mer? Går det att fålla på overlock eller skär den alltid av tyget utanför sömmen? Det är ju bra att få stretch i fållar också, till ärmslut t.ex. eller i halsringningen. Nog för att det skulle vara värt mycket att få bra stretchsömmar men är detta så att säga allt man vinner på att skaffa overlock? Det kan det ju knappast vara, det inser jag, men jag vet inte vad man använder den till mer!
Tacksam för svar!
lillabjörn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 11:37   #2
snowfrog snowfrog är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 40
Jag vill tipsa om att läsa den här sidan http://kokalal.blogspot.com/2008/01/...ndjungeln.html Där får man väldigt mycket svar på frågor man har, och även sådana som man inte visste att man hade.
snowfrog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 19:13   #3
hypatia hypatia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 9
Och här finns en tutorial på hur man kan fålla med overlocken.

http://gekko-attsyengecko.blogspot.c...-en-snabb.html

Har inte testat det själv, men många verkar tycka att det är toppen!
hypatia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 21:47   #4
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Jag förstår inte hur jag har klarat mig utan overlock innan! Jag har provat sy en del kläder, men insett att det inte är min grej, men till allt annat använder jag overlocken, mest den fyrtrådiga som klipper av tyget. För att jämna till tygbitar, sicksacka innan tvätt, sy ihop olika tyger med varandra, t ex lapptäcken, gardiner med två olika tyger eller till kappor där jag skarvar ihop på bredden. Till att sy shoppingväskor och andra saker med. Använder bara den "vanliga" maskinen till kantavslut och saker som overlocken inte klarar (och till broderier såklart).
Min stora overlock (HQV 936) klarar av att göra fina fållar och massa andra saker också.

Så, ja jag har blivit frälst på overlock!
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 01:03   #5
Singer-Marta Singer-Marta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 76
Hej Anki,

Vilken overlock har DU?
Jag skall köpa, jag har så många tyger liggande nu, där

jag behöver sy med overlock. Jag har inte beslutat mig för vilken

overlock?


M V H
Singer-Marta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 08:13   #6
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag kan verkligen rekommendera overlock, om man syr ofta. Jag använder min till det mesta, alltid när jag ska sy ihop två tyger helt enkelt (och ibland till annat också). Jag har en Bernina 1150MDA och är jättenöjd med den. Mycket smidig och enkel. Det är inte den allra billigaste sorten (men inte dyrast heller). Tror att jag betalade ca 8000 för den, om jag inte minns fel. Någonting jag har börjat sakna på sistone är cover-sömmar, vilket förmodligen är vad du menar när du undrar om man kan fålla på overlock, sy mitt på tyget utan att den kastar om kanten. Längst ner på t-shirtar finns coversömmar t.ex. En del overlock-maskiner har också coversömmar, men då blir det dyrare. Det finns också maskiner som enbart syr coversömmar, som kan vara bra att ha om man inte orkar ställa om mellan overlock och coverlock på sin overlock-maskin (kan vara lite knepigt har jag förstått).

Nu har jag i alla fall köpt en kombinerad overlock/coverlock också, en Pfaff Creative 4874. Köpte den från England. Den finns inte i Sverige. Himla bra är den och har en massa extra saker som dekorsömmar med upp till 10 trådar. Kostade en del (ca 11000, tror jag), men det är rätt billigt ändå för de funktionerna om man jämför med svenska priser. Har inte provat den så mycket än, men om det funkar bra att ställa om mellan overlock och coverlock, så kanske jag säljer min Bernina. Annars får båda vara kvar, den ena som cover-maskin, den andra som overlock.

Hur som helst, om du tror att du klarar dig med "vanlig" overlock så kan jag rekommendera Bernina. Jag tycker i alla fall att min funkar bra. Det finns billigare modeller än 1150 också.

Ett annat tips är att kolla in sewingmachinesdirect.co.uk och jämföra priserna där med de svenska. De har också en lägsta-pris-garanti, så leta i fler engelska affärer på nätet, så ger SMD dig ett ännu billigare pris, om du hittar den billigare någon annanstans. Man brukar kunna tjäna någon tusenlapp på att beställa från England.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 11:32   #7
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Hej Singer-Marta!

Jag har som sagt två stycken, den ena går för jämnan och det är den lilla Husqvarna Huskylock 901, tror den nya varianten heter s15, den stora jag har är lite bökigare med att trä, men bra på alla sätt, den heter Huskylock 936. Min lilla gav jag tretusen för, det var ett demoex, den är helt underbar!!

Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 11:38   #8
Singer-Marta Singer-Marta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 76
Hej,
På vilket sätt trär du trådar på den lilla, så att det är enklare? Jag trodde Babylock var den enda som är lätt att träda trådar med (den blåser in
alla trådar väl)?
Singer-Marta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 11:50   #9
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Hej!
Jag trär fyra trådar genom brickor, fram och tillbaka, jag menade att den lilla är enklare genom att där inte är en coversöm på, så jag slipper trä om den hela tiden som jag måste om jag bara använder den stora. Det tar mig ca 15-30 min att trä om den stora, så därför köpte jag den lilla och kan använda båda två istället. Ska jag bara "sicksacka" använder jag bara den lilla och syr jag nåt som ska fållas med coversöm använder jag båda. Babylocken är nog enklare att trä om den fixar det själv!
Lycka till!
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 14:07   #10
Singer-Marta Singer-Marta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 76
Tack för svar,

Oj tar det så lång tid som 30 min!


Du kan vara lycklig som har kunnat besluta dig för at investera i dina
maskiner. : )
Singer-Marta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-01, 07:59   #11
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag har en Pfaff Coverstyle, en kombimaskin med täcksöm. Det tar ca 3 min att "bygga om" från overlock till coversöm. I alla fall när man fått kläm på det.

Den är fantastisk, nästan aldrig hoppstygn, syr jämnt och fint. Visst har det strulat ibland men då har det alltid varit mitt och inte maskinens fel.

Skulle den någon gång bytas ut så får det bli mot en Pfaff 4874.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons