Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-11-29, 10:07   #1
Saran Saran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 3
Smile Tips om textil förvaring!

Hejhej..

Jag pluggar indsutridesign i Lund och håller på med ett projekt där jag ska göra ngn slags förvaring för sybehör, det kan vara allt från förvaring till sytrådsrullar, tyg eller nålar, ja vadsomhelst...jag är på idéstadiet just nu och håller på att spåna frebrilt.

Det skulle dock vara kul om jag kunde få lite åsikter från andra syintresserade om tips på något förvaringproblem..vad tycker just DU är jobbigt och svårt att förvara? Hur förvarar du dina sybehör, har du kanske gjort någon egen väl fungerande konstruktion som inte finns på marknaden idag?

Tack på förhand!
Saran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 15:12   #2
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Hejsan.
Mitt största problem är att kunna sortera ordentligt små tyglappar utan att det tar för mycket utrymme bara för att det ska vara välsorterat istället för inträngt i en låda.. (t.ex. massa pärmar tar lite väl mkt plats för allt smått) just nu har jag ingen bra lösning på det utan att det ändå blir huller om buller.
tråd är inte så svårt att sortera eg, det är ju bara att ha något smart träd för dem, och spolar borde väl vara detsamma (eller en spoleshållare i gummi som redan säljs i affärer)
I övrigt kan jag inte komma på något just nu som är olöst marknadsmässigt.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 15:30   #3
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag tycker att tyger stora som små bitar är svåra att förvara på ett överskådligt sätt. Har just nu tyger i en stor kista, men det är lätt att glömma vad som finns i botten. Pågående sy prodjekt är också ett förvarings problem. Ang spolar tycker jag att det vore bra om det fanns en smart förvaring (typ den som finns i affärerna) med lock så att man kan ta med sig eller stuva undan. Tillbehör som olika mellanlägg, applikationspapper, mönsterpapper och viselin måste ju också förvaras. Om du behöver en försöksmiljö för ditt projekt är du hjärtligt välkommen. //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 16:21   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag efterlyser också ett smart överskådligt förvringssätt för tygstycken i varierande storlek.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 16:46   #5
Tarja
Guest
 
Inlägg: n/a
Jättesvårt att hålla ordning på tyger,särkilt när det är bara små bitar kvar.Har band o spets i små pappersbyrå som jag köpt å Ikea o de funkar bra. Knappar o liknande har jag i verktygslådor som är till för spik o sånt. Bakplåtshållare har jag för de halvfärdiga små arbeten, men inte nöjd med det. Har konstruerad en trådrulle hållare av kartongbitar vi fick över när vi köpte spis..mycket bra o annorlunda än jag sett hittills. Annars är det ju massa backar som sväljer tyg o garn o sånt i massor som jag har i förrådshyllor i källaren. Vore kul o få höra om nya ideer .
  Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 19:09   #6
Saran Saran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 3
Tack för alla tips =)..jag håller med om att just tyger är väldigt svårt att förvara på ett bra sätt, men det har väl att göra med att alla tygbitar är olika stora och alla har olika mycket.Men jag ska verkligen ta mig en funderare på just detta problem!

Jag kan skissa ned en del ideförslag i veckan så kanske några är intresserade att säga sina åsikter om dessa..

Hälsningar/ Sara
Saran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 14:40   #7
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Själv använder jag genomskinliga plastbackar till mina tyger. Ser då lätt vad som finns längre ner och i botten. Mindre tyger viker jag så att det får plats två på samma "plan". Då ser jag t.ex det röda från ena sidan och det blommiga från andra. Funkar utmärkt. Sedan kan man ju ha backar/lådor i olika storlekar beroende på tygets storlek.
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 15:19   #8
Semester Semester är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 55
Hej Sara
jag har ocksa prova mykke stationer med förvara tyg.
nü hitta jag en bra lösning för mig.
jag klippa den mindre tyg/ rester i kvadrat( 10x10), sen se jag om färg o mönster passa tillsamma, sen har jag en band om den o vervara den i plastbackar.
den stura tyg sortera jag pa "motiv" tex. - ütan mönster; blomon; blad; pask; jul; osv.
sen leg jag den, med samma motiv o blandat färg,
i hylla.
Semester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 13:17   #9
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Och så här har jag det:

Tre st fullproppade banankartonger. Ungefär 1 kubikmeter tyger liggande (sedan runt ett år tillbaka) i en fåtölj i vardagsrummet. Lika mycket liggande på strykbrädan. Cirka sex fulla kassar från Stoff&Stil, två av dessa har jag aldrig packat upp (!). Vlieselin i olika kvaliteter och färger utspridda på olika ställen i mitt hem, jag hittade ett par löpmeter under en plymå i soffan här om veckan... Trådrullar i påsar, saxar och sprättknivar overallt utom på sybordet. Mönster som jag har ritat ligger faktiskt snyggt i kuvert, som ,förstås, ligger på golvet i sovrummet, och i en garderob...

Jag kanske skulle organisera upp det hela? Tanken har kommit upp ibland...

/jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 19:08   #10
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej!
På en lapptäckskurs som jag var på hade ledaren flera halvgenomskinliga plastbackar med lock avsedda att ha under sängen. I dessa förvarades mindre tygbitar (25cm x tygets bredd) vikta och låg sorterade i färger. Tygbitarna var nedstoppade i lådorna som om de var böcker med ryggen upp. Hoppas att Ni förstår hur jag menar. Det var väldigt överskådligt och borde passa även oss trångbodda slarvmajor. Under sängen samlas ju annars bara dammråttorna.
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 20:02   #11
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 415
hej
just sådan lådor att ha under sängen letar jag.kanske nån som vet var det finns att köpa sådana?eftersom vi bygger om måste jag ta bort alla mina kartonger med tyger.
har väldigt dålig förvaringsplats så som det ofta är i gamla hus.
de med genomskinliga lådor verkar ju bra.
mina trådrullar resår mm har jag en hög smal byrå med en massa lådor . köpt på ikea kostade ca6-700 kr har jag för mig i alla fall.Den är jättebra tycker jag.Men när jag läser alla tips och hur ni har det i kände jag att,,,skönt att det är flera som verkar ha det som jag huller om buller.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 20:24   #12
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Clas Ohlson har, artikelnummer 31-2770. Men det finns på de flesta stormarknader som OBS,Coop Forum, Bauhaus, Järnia och allt vad de heter!
Kanonbra!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 09:39   #13
Tojan Tojan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 129
DET FINNS.....

.....DE SOM JAG KÖPT PÅ COOP:

"SMART STORE" FRÅN HAMMARPLAST.

FINNS I MASSOR AV STORLEKAR Å MODELLER.
DE BRUKAR HA VISSA "KÖP 3 FÖR 100:-" MM.

JAG HAR DE GENOMSKINLIGA, DÅ SER MAN EXAKT VAD SOM ÄR INUTI.
DE ÄR STAPELBARA PÅ VARANDRA OCH DE SOM MAN HAR UNDER SÄNGEN ÄR SUPERBRA !

MVH MALIN


Tojan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 17:02   #14
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Malin Täubert.
Vill inte verka som en gnällkärring men när man skriver på internet med stora bokstäver/kapitäler så betyder det att man skriker. Dessutom är det jobbigt att läsa meddelanden som enbart är skrivna med stora bokstäver.

Vi ser dig ändå

Trevlig kväll.
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 17:20   #15
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Halloj!
Vill minnas att vi har diskuterat tygförvaring i ett tidigare forum här:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&threadid=346

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons