Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-21, 09:46   #1
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
En fråga om ett mönster i senaste Ottobre-tidningen

Jag tänkte sy en top ifrån senaste Ottobre-tidningen. Det är en top som är lite safari-inspirerad i ett grönt batiktyg.
I mönsterbeskrivningen står det att man ska ta en tunn resårtråd och linda runt en undertrådsspole och sen ska man sy 2 stickningar strax under "bysten" på toppen.
Då undrar jag om jag kan ta min overlock och sy en täcksöm med ett vanligt 5 mm resårband på undersidan? Jag har inga som helst specialpressarfötter till maskinen utan bara det vanliga som ingår...
Min overlock är en Pfaff coverlock 4862.
Nån som vet ....?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 09:56   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Antar det är modell 11 du pratar om, väldigt sött mönster föresten. Har själv funderat på att sy den.

Jag är lite skeptisk dels p g a att jag inte tror man får samma rynkeffekt men även till att overlocken klarar det, de kan ju vara lite känsliga när det gäller trådar och så. Men du kan väl alltid göra ett prov. Jag tror inte du förstör maskinen, om du märker att det kärvar är det ju bara att sluta. Är väldigt nyfiken på om det fungerar så om du provar får du gärna berätta hur det går.

Finns det någon annan anledning än nyfikenhet på overlockmetoden att du inte vill använda vanlig maskin?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 13:08   #3
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Nja... Jag hörde en gång att om man ska sy smock och liknande med vanlig symaskin, dvs när man använder resårtråd som undertråd, så måste man ställa om undertrådsspänningen. Detta skulle tydligen vara väldtigt krångligt på min Husqvarna Lily. Jag har aldrig försökt själv, men om det är nån som har provat så vill jag gärna veta hur man gör. Man kanske inte alls behöver ändra undertrådsspänningen?

Det kanske finns något annat enkelt sätt att sy denna rynkning?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 13:18   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du måste ändra undertrådsspänningen, den ska vara ganska mycket lösare än vanligt. Det finns dock ett annat sätt att göra rynkningen. Välj en söm som brukar kallas våffelsöm eller resårsöm och sy några stygn på avigsidan. Stanna med nålen nere i tyget och lägg en slinga med resårtråd (den är lite grövre än gummitråden man använder till undertråd) runt nålen så du får en dubbel rand med resår. Sy några stgn och sedan spänner du tråden och syr över den med våffelsömmen. Blev det begripligt?

Med den metoden får du ju en våfelsöm på rätsidan men den är ju rätt dekorativ. Du kan ju även använda ett vanligt platt resårband på undersidan och sy fast med raksöm men det blir inte riktigt lika smidigt och snyggt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 20:36   #5
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Hur ser en våffelsöm ut?
Jag vet inte om jag har den på min Lily...

Jag vet inte hur man ändrar undertrådsspänningen på min maskin så det får väl bli någon lösning som i alla fall liknar våffelsömmen.
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 20:42   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Här kan du leta reda på hur en våffelsöm ser ut (obs pdf-fil)

http://www.pfaff.com/downloads/machi...hes_sweden.pdf
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons