Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-04-28, 08:08   #1
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Vad kan vara fel....

..när min Overlock syr som en gud så länge tyget är trådrakt, men så fort det är lite grann på snedden så är öglorna flera mm utanför den skurna kanten? Jag har provat i vanlig lakansväv, skjorttyg med lite lite stretch, chiffong, tunn denim, lagom denim, twill, singlejersey, you name it, det blir lika för alla tyger. Jag törs knappt säga vad jag har för maskin, för då tror jag att bara märket får all skuld (men det är en Huskylock 910 )

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 10:16   #2
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Jag har just köpt min Overlock och har liknande problem, men bara med tunnt trikåtyg. Jag har prövat med att öka sömbredden,dvs. ändrat knivläget och det har fungerat hyfsat. Misstänker att det har att göra med hur mycket tyget töjer sig beroende på riktning. Det känns lite knasigt att behöva sy provlappar i flera rikningar på tyget, eller är det så man gör? Jag är också fundersam på om jag har valt fel söm(4-trådig overlock) till tyget eller om det är nåt annat som behöver ändras på. Jag har inte haft maskinen så länge och känner den inte så bra än kan jag säga.

Det låter orimligt att det skulle bero på märket på maskinen, ska inte en ny symaskin gå att sy med ? Jag har själv en Bernina 1100D.

Senast redigerad av avsl080923 den 2005-04-28 klockan 10:18.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 11:03   #3
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Åh, precis det problemet hade jag i början med min Bernina 1100DA, fast jag kommer ju inte ihåg hur jag fick ordning på det. Det finns på min Bernina en liten spak som liksom gör storleken på öglorna på något sätt, Som sitter i närheten av kniven. Jag har för mig att jag drog och sköt lite på denna.

Åh va bra jag är på att hjälpa till... Hur som helst är ni inte ensamma om nu det är till någon tröst
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 09:17   #4
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Det funkar
Laborerade lite med öglestorleken och de andra inställningarna och fick det tillslut att fungera. Jag tror att jag drog i tyget lite för mycket också, man får tänka på hur man lägger och håller i det.

Tack för hjälpen!
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-30, 13:31   #5
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Jag trädde om min, gjorde ren den, smorde den där det gnikade, klappade lite, pratade vänligt med den, ändrade lite inställningar och testsydde. Nu kan jag inte ens få en schysst söm på vanligt lakansväv i trådriktningen fastän jag har standardinställningarna. Nu har jag bestämt att den ska lämnas in för översyn, eftersom det blev värre än någonsin. Jag ska skicka med mina testsyningar, tygbitar i samma tyger och sätta i tråden som satt i när jag köpte den. Suck...

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 21:06   #6
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Nu har jag lämnat in min overlock. Jag känner mig halv.......

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons