Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-03-17, 18:12   #1
Ullo Ullo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
Köpa overlock!

Hej,
Har precis upptäckt den här lilla guldgruva till hemsida och undrar om det är någon som kan hjälpa mig med lite tips då jag tänkte slå på stort och köpa en overlock symaskin. Då jag är student så vill man ju helst komma undan så billigt som möjligt. Är det någon som har tips på bra begagnatmarknad? Och har någon beställt via nätet från andra länder? Bra hemsidor? Verkar ju annars omöjligt att hitta riktpriser på maskinerna, fattar inte varför tillverkarna envisas med att inte skriva ut det. Jag har varit och tittat litre på maskiner nu och dedt är ju klart att jag helst vill ha en med täcksöm, men jäklar vad mycket dyrare det blir.. Kommer jag att ångra mig om jag inte köper det på en gång? Annars har jag hört att det kan vara lite krångel på kombinerade maskiner, att täcksömmen kan krångla. Har en begagnad symaskin på gång ev. Det är en Elna 744, den är 4-trådig men kan sy täcksömmar. Nypris är 9500 kr och jag kan få den för ung 6000. Den har inte använts så mycket utan stått som visningsex. Jag får full garanti på den vid köpet. Är detta ett bra pris och är det något särskilt jag ska tänka på vid ev köp? Tacksam för svar.
/Ulrika
Ullo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-10, 13:24   #2
avslut120123 avslut120123 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 4
Hejsan!
Jag är inte jätte insatt i detta med overlock maskin men om den kostade mer än 9000 från början o du får den för 6000 är det bra.
Men jag tycker dock att det finns billigare att köpa, nya som ligger på ca 4700:- som ska vara ganska bra.
jag har sytt på två olika overlock maskiner och den som höll längst i längden va en äldre variant som köptes beganad för mellan 2500-3000 kr, den nyare jag använder mig av nu, kostar ca 4700:- ny i plast men den krånglar väldigt mycket. dels att kör man för svabbt med den nya overlocken kan trådarna hoppa av och då får man en massa jobb med att trä om den o dels så verkar den inte hålla lika bra som den gamle overlocken, som man kan köra i räserfart med utan att den krånglar. mitt tips, är att försöka hitta en lite äldre variant, gäller även vanliga symaskiner. Min mamma har en maskin som är 30 år gammal som håller än i dag och syr grymt bra, medans min, som är två år gammal (Husqvarna) krånglar redan.
Jag är själv ute efter en overlockmaskin, som jag vill ska vara perfekt då jag ska öppna eget, så skulle du få andra tips så hör gärna av dig, hoppas jag kunnat vara lite till hjälp.
M V H Bina
avslut120123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-10, 14:02   #3
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Köpa overlock

Har du kollat annonserna här på sysidan?
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-10, 20:58   #4
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hej Ullo!

Du kan gå in och läsa lite i forumet om overlock, och säkert hitta en del bra svar på några av dina frågor, om det nu skulle vara så att du inte får svar direkt här.

Själv har jag bara bra erfarenheter av att köpa symaskin som använts som visningsex. Det är ju i princip som att köpa en ny maskin, och tycker du att den verkar bra så är det väl bara att slå till. Du borde ju kunna få öppet köp och prova dig fram, annars är det ju bara att häva köpet om du inte är nöjd.

Om du tror att du kommer att sy mer och mer efter hand, skulle jag inte rekommendera en äldre maskin. Ju mer man kan, desto mer roliga saker vill man kunna testa, och med dagens teknik kan maskinerna från "igår" inte mäta sig med nyare maskiner. Visst, med mer datorisering finns det mer som kan gå sönder, och det blir dyrare reparationer, men när tekniken funkar (och det bör den ju faktiskt göra för det mesta) så är det så mycket roligare att sy! Det är åtminstone min åsikt, och jag har sytt både på gamla och nya maskiner.

Täcksöm eller inte... Egentligen skulle jag vilja ha det, men har inte råd, så jag har en vanlig overlock, och använder tvillingnål till såna sömmar. Annars kommer jag att skaffa en maskin som enbart syr coverlock, så att man har en maskin som alltid är redo för det, och slipper ändra i maskinen så mycket.

Och du... 6000 för en maskin som egentligen kostar 9500 låter väldigt bra!

Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 08:53   #5
Ullo Ullo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
Det blev en Singer

Hej och tack för alla svar!
Det blev en Singer 14SH654, en riktig basmaskin. 3-4 trådig,utan coversöm. Den fungerar jättebra och är precis så mycket som jag behöver just nu. Visst sneglar jag på alla fina täcksömmar man kan göra men det får nog bli en särskild maskin för det om några år. Klarar mig fint med tvillingnålen till min vanliga maskin. Nu är det verkligen superkul att sy, det går ju så fort! Perfekt när man är otålig och lite (mycket)slarvig som jag. Än så länge så har jag mest hittat på mönster eller klippt upp gamla kläder och använt som mall. Är det någon som har tips på märke som har bra, enkla basmönster, typ t-shirts, enklare klänningar. Hur gör ni??
/Ika
Ullo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 17:16   #6
FERGUSON FERGUSON är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Ort: 1
Inlägg: 6
Skicka ett meddelande via AIM till FERGUSON Skicka ett meddelande via Yahoo till FERGUSON
Hej Ullo.
Kul att du är nöjd med din nya maskin. Håller själv på och kollar olika modeller.
Jag är osäker på hur stor användning jag kommer att ha av täcksömn.
Du skrev: "Klarar mig fint med tvillingnålen till min vanliga maskin"
Kan man ersätta täcksömnen med vanlig overlock och tvillingnål? Och hur bra fungerar det på tunna tyger?
Mvh Vanda
__________________
1
FERGUSON är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 18:36   #7
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
På tunna tyger blir det också fint.
Bifogade bilder
 
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 23:33   #8
FERGUSON FERGUSON är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Ort: 1
Inlägg: 6
Skicka ett meddelande via AIM till FERGUSON Skicka ett meddelande via Yahoo till FERGUSON
Det ser ju jättebra ut!
Om man har en grym symaskin med elastisksömn och en overlock utan täcksömn, så förstår jag inte riktigt vad det är för funktion som täcksömnen fyller? Förutom att täcksömn såklart ser mer proffsigt ut och att man spar tid!

kan någon förklara !
// Ferguson
__________________
1
FERGUSON är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-12, 01:47   #9
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
Jag tycker att på hemmaplan kan man klara sig utan täcksömmen mycket bra. Det var inte den katalog foto precis men man kan nå det proffsiga resultatet till 80 % med bara tvilling nål (och strykjärn).
Ja... vad ska man ha täcksömmen till... Jag tror att man blir gladare faktisk efter att jobbet är gjort. Kreativiteten ökar på något sätt. Utan att lägga mycket tid kan du få det perfekta resultatet och kanske inspiration till att göra nya fina saker... Den är liksom inte samma som dekorsömmar på en symaskin. Den är användbar.
Kombination av att ha en enkel symaskin och en grym överlock kan bli bättre än tvärtom.
Det är bara tråkigt att den är så dyrt.

Försökte förklara.../ Milla
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-13, 15:05   #10
FERGUSON FERGUSON är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Ort: 1
Inlägg: 6
Skicka ett meddelande via AIM till FERGUSON Skicka ett meddelande via Yahoo till FERGUSON
Tack Milla, det var precis vad jag behövde veta.
Nu äntligen börjar det klarna i overlocks –djungeln.
Det är just sånt man vill veta innan man köper en så dyr maskin, och sällan sånt som försäljare ”avslöjar”!
__________________
1
FERGUSON är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-13, 17:58   #11
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Köpa owerlock

Hejsan ,
SJälv har jag en pfaff 4862 som har täcksöm och den syr snyggt på alla material.Täcksömmen är bra till fållsömnad ,den stretchar mer jämfört tvillingsnål, vidare kan den användas som dekorsöm,avigsidan som liknar zik zak kan användasmed snygga band så blir det effektfullt.(ex)).Vidare kan täcksömmen användas till vaddering av tyger ,skapa fina bårder osv.Täcksömmen kan användas till så mycket annat än att fålla. Sen går det ju fortare och med differentsialmatningen kan man sy på sned trådriktning i princip vika tyger som helst och skapa ny yta .Brodyrtråd är effektfulla.likaså olika garner band osv,täcksömmen kan användas till mycket. h. Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons