Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-10, 11:14   #1
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Lägenhetslös..

Håller på att bli vansinnig.. Har gjort ngt så korkat så jag vet inte vart jag ska ta vägen.. :S

Jag o min sambo har kommit överens om att flytta till Kristianstad.. (Han kommer därifrån, jag e ifrån Göteborg..) Och i vilket fall som helst så har han praktik inne i sin utbildning... 2e april börjar den perioden då han har praktik.. Och praktikplats e fixad, mend stor möjlighet till fortsatt anställningn efter examen.. Vilket e jättebra!

Grejen e den att vi har ingen lägenhet där än.. Och vi har sagt upp den vi har här i Åryd, utanför Växjö nu.. :S

Den 31e mars "går våran lägenhet ut".. Visst, kan vara ett tag kvar tills dess.. Och vi söker lägenhet på säkert tio olika sidor.. Men tänk om.. :S

I början va jag säker på att de skulle lösa sig.. De e jag inte längre.. :S Legat sömnlös i natt.. Gråter hur lätt som helst.. Kommer bryta ihop, mer, när som helst typ.. :S

Av alla dumma situationer jag försatt mig i under hela mitt långa 21 åriga liv, så e denna nog den mest idiotiska.. :S
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 11:31   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Usch va jobbigt! I bland gör man inte fullt så genomtänkta saker, det händer alla (liten tröst men ändå)

Ni får väl försöka hitta en temporär lösning. Hitta ställen där ni kan bo inneboende, ni behöver ju inte bo tillsammans till en början. Hitta någon som kanske har en husvagn ni kan låna och bo i tillfälligt. Vad gör det om man bor under lite bohemiska förhållanden under en liten tid. Ett dyrt alternativ är att bo i stuga på en campingplats men det kan kanske funka en kortare tid. Kanske lite knasiga förslag men i en sådan här situation så får man försöka vara kreativ.

Jag tror det ordnar sig på något vis, håller tummarna så hårt jag kan.

Kram
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 11:56   #3
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Vi kan, om det skulle skita sig totalt, bo hos hans föräldrar.. Men ska vi ställa våpran nya, fina, vita soffa i deras lada då lr vad? :S

Alla grejer vi har samlat på oss under den tiden (1,5 år) vi bott ihop typ..

Blir så besvärligt om vi ska behöva flytta in till hans föräldrar, vilket jag inte e jätteförtjust i då dom städnigt tjatar om att jag äter lite.. orkar inte höra de tjatat mera så..

Vi söker Direkt lägenheter, men dom ska man ju flytta in direkt i.. typ imon och så.. och de kan vi inte heller för att han pluggar fortfarande.. :S

Känns verkligen som om detta var ruggigt, förfärligt, j*vla dumt gjort...

Ingen sömn, gråter dagarna i ända typ..
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 12:09   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Det är svårt att tro på detta nu men :
Det löser sig.

Jag stod bostadslös i Sthlm förra våren (blev av med min praktikplats och bostad på samma dag) och efter ett par månaders inneboende hos kompisar lyckades jag få tag på en andrahandslägenhet och ett jobb.

Så det kommer lösa sig. Det kommer kankse bli tufft i början men det löser sig alltid.Sök allt. Och kolla på blocket också. Det var där jag hittade min lägh.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 12:22   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Humm ja det är inte alltid så kul att behöva bo under förhållanden som inte känns bra. Men om man ser det från den ljusa sidan så är ni i alla fall inte utan tak.

Om ni nu får en lägenhet via Direktlägenheter kan inte du flytta i förväg? Det är ju inte så lång tid ni behöver bo isär.

Sök av bara sjutton på alla möjliga ställen och hittar ni inte något till dess får du väl bita i det sura äpplet slå in soffan i byggplast och stå ut med tjatet. Det kan vara tufft just då men som Lithia säger så brukar det ordna sig.

Här kommer en lyckospark *spark*
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 14:01   #6
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Det kommer att lösa sig.
Jag och min sambo flyttade från Lycksele till Ystad för att han fick praktik (med efterföljande anställning). Eftersom det inte är pendlingsavstånd var vi tvungna att flytta ett särskilt månadsskifte. Vi ställde oss i bostadskö hos Ystadbostäder, och jag ringde runt till alla bostadsföretag jag kunde hitta. Ett tag såg det mörkt ut, och vi hade våra stunder av misströstan och deppande, men drygt en månad före det datum vi var tvungna att flytta lyckades Ystadbostäder skaffa en lägenhet till oss. Vi blev prioriterade eftersom min sambo fått praktik/jobb. Kanske finns det liknande system i Kristianstad?
Kolla annars efter lägenhet ute på "landet". Det där med att bo i husvagn kanske inte är så dumt, eventuellt kan ni magasinera era möbler (brukar finnas en och annan bonde som gärna hyr ut sin lada, eller någon som har en tom lokal om man annonserar).
Ett annat alternativ är att ta en lägenhet med omedelbara inflyttning fast ni inte flyttar riktigt än. Då får ni dubbla månadshyror ett tag, men det kanske det kan vara värt.
Jag vet att det kommer att ordna sig, det gör det alltid
Lycka till!
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 16:33   #7
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
De besvärliga med en direkt lägenhet (som vi söker nu med) e den att dom vill ju att man ska flytta in direkt.. Och med ekonomi irån en student och en arbetslös så går de kanske inte riktigt ihop tyvärr.. vi har pengar till dubbel hyra i en månad, inte tre som de e nu typ.. Så de e där just den skon klämmer.. Lägger undan halva mitt bidrag varje gång jag får ett (så 4000 i månaden som sparas) för att sånt ska kunna fixas.. Sen vet vi inte hur de blir om vi får betala extra för våran gamla lägenhet då vi har fondväggar här.. har inte fått ngt svar av Hyresgästföreningen än, men har skickat en fråga..
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 07:25   #8
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Gällande era fondväggar....istället för att betala för dom, om nu inte nästa hyresgäst vill ha dom vill säga..... så måste det väl vara billigare att köpa ett par burkar färg och måla över själv....???!!!

Har aldrig hört talas om att man ska behöva betala för en förbättring som man har gjort i lägenheten gällande målning/tapetsering. Däremot att man inte kan räkna med ersättning för material/arbete den dagen man flyttar ut.

Lycka till i bostadssökandet!! Sätt ut en annons, det brukar gå bra.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 12:44   #9
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Vi får inte måla här i lägenheten! Det gjorde Vidingehem klart för oss när vi flyttade in typ.. Vi har tapetserat om hela lägenheten själva när vi flyttade hit! (Det var ca 7 år sedan de gjordes och alla tapeter va fulla med hål o förjävligt)

Skulle vi satt upp en bård med så skulelv i fått betala lr göra om hela rummet sen när vi flyttade..

Väntar fortfarande svar av Hyresgästföreningen om detta så får se..
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 11:05   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
När vi var "mellan" lägenheter hyrde vi lagerlokal för förvaring av möbler. Vi har möbler så att vår nuvarande 4:a på 91 kvm känns överfull och förrådet , ja det ska vi inte tala om... Ja, så lagerlokal är bra idé om man vill förvara möbler. Finns till och med temperade sådana. (men kostar förstås mer)

Då kan man bo hur man vill, och sina möbler och prylar är tryggt undanstuvade någonstans.

Aldrig roligt att bli bostadslös.

Erika, din hyresvärd verkar extra knepig. Förstår om det är typ 2:a hand, men 1:a handslägenheter brukar normalt gå bra att måla eller göra arbeten så länge det är fackmannamässigt gjort, och inte har extrem stil. Men, ja om det finns i avtalet att man inte får fixa o dona, så ja då blir det lite knepigare.

(från en som hatar tapeter såvida det inte är någon rolig effekttapet som fond)

Senast redigerad av ichigo den 2007-01-16 klockan 11:09.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 12:17   #11
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Jag lider verkligen med dig - det är inte kul att hamna i en sån situation.
Har ni funderat på möjligheten att köpa en lägenhet? Numera kan man ju få lån även om man är arbetslös eller utan fast anställning (till och med om man har betalningsanmärkningar) om de bara ser att man har nån sorts inkomst. Kolla på www.bluestep.se vad de har för villkor. Och, jag tittade på hemnet.se lite snabbt, i Kristianstad finns lägenheter från 40000 på annons just nu så det behöver inte bli svindyrt heller.
Det är ju ett alternativ iallafall, även om man inte hade räknat med att köpa sitt boende...

Senast redigerad av Neferu den 2007-01-16 klockan 12:21.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 22:49   #12
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Visst har vi pratat om en BR lr ett hus.. Men vi e 21 år båda två, han pluggar och jag e arbetslös.. Jag vill inte ta ngt lån pga att jag e arbetslös... De känns inte riktigt rätt på ngt vis.. Kanske e bra ändå att känna lite så?

Men har fått tag i en tjej via blocket nu så ska ner på torsdag och kolla in en 2 RoK mitt i centrum.. Sen får jag besked om en Direkt lägenhet på torsdag/fredag med som vi säker kommer kolla på med

Hade ett par här igår som kollade på våran och dom blev helt överförtjusta i våra fondväggar Så dom kommer säga till hyresvärden att dom vill ha de kvar Men ska kolla med hyresgästföreningen ändå, bara för att försäkra mig om att de inte blir några problem!

Vi kommer troligen få stå ut med dubbel hyra i två månader och den vi ska titta på har en hyra på 6200 så.. men vi har ltie pengar undanlagda så de löser sig nog..

Men får nog vänta med tvättmaskinen o torktumlaren som dom pengarna var tänkta att gå till!

Känns lite bättre nu, eftersom vi ska kolla nu så känns de som om de kan komma att lösa sig innan siste mars
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 00:25   #13
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Varför inte magasinera möblerna och ta in på ett vandrarhem. Kolla lgh lite runt om kristianstad också. Finns ju bussar. Kanske inte sååå roligt men bättre än inget.
Vad beträffar hyran så verkar den vara skyhög för en liten 2:a 6200:- Det verkar ju inte rimligt. Hade aldrig gett så mycket..
Du kan också göra som vi gjorde när vi skulle flytta till Tomelilla. Åk dit o gå och kolla i trapperna på hus som har lgh. Då hittar man många av dom små uthyrarna....

Önskar dig Lycka till o du ska se att det löser sig. Det brukar ju ha en viss förmåga att göra det.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons