Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-05-03, 19:38   #1
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
Liten butik!!

Kan det löna sig att öppna en liten butik med broderier, quilttyger och lite annat handarbete?

Hur går man tillväga?

Behöver lite tips och råd!!
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 22:16   #2
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Att starta en firma är enkelt, att driva den är svårare, nej jag skojar lite.

Visst är det jobb med en liten butik också, men som jag ser det så är det allra mest roligt och även utvecklande på många sätt. Man startar ju en butik med något som man älskar att göra, då är jobbet ingenting.

Om det lönar sig är svårt att veta säkert, det beror på så många olika saker. Om du börjar i relativt liten skala så är det ju inte så stor investering, sedan kan du utöka allteftersom när du ser hur det går. Vad jag förstår så kan du börja som en hobby bara, om det känns tryggare.

Du måste anmäla till skattemyndigheten förstås, och om du vill vara säker på att bli ensam om ditt firmanamn så ska du även anmäla till PRV.

Mer än så är det väl inte, kan du bokföring själv är det ett plus, själv är jag urdum på sådant och har hjälp med det av min man, likaså deklarationen och månadsredovisningen av momsen har han hand om. Lycka Till!
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 22:27   #3
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
Jag hade tänkt att börja i en liten skala och sedan förhoppningsvis utöka lite eftersom!! Men jag undrar hur får man tag på olika grossister??

Och hur mycket kan det behövas i start kapital??

Bokföringen har jag en vän som gärna hjälper till
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 22:41   #4
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Hej igen. Eftersom du har tänkt att börja i liten skala så borde några tiotal tusen räcka som startkapital.

Självklart beror det ju på hur mycket du har tänkt att din butik ska innehålla till att börja med, men naturligtvis även på den månadshyra och resor till och från, luncher eller annat som också kostar. Glömde att tala om att du måste ha en företags-försäkring också, men det brukar inte vara så stora pengar.

Ett bra sätt om man lånar pengar till startkapital är att förvissa sig hos banken att kunna få låna lite mer ganska snart om det skulle visa sig att butiken går lysande redan från början.

Hmmm, detta med grossister är ett problem för oss småföretagare i alla fall, dom verkar inte vilja synas helt enkelt. Varför har varken jag eller någon som jag känner förstått. Dom borde väl vara måna om att få sälja egentligen.

Dom grossister som jag känner till är Swelogent och Kåwe-agenturen. Swelogent har postorderförsäljning vilket jag tycker bäst om, Kåwe kommer till butiken med bussen full av tyger och sybehör och man beställer då det man vill ha. Det finns säkert flera grossister, men som sagt dom är svåra att hitta.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 22:52   #5
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
jag har tänkt att ha butiken hemma!! För jag har fått lov av sambon att använda garaget... Så hyra och sådant behöver jag inte tänka på!!

Så man kan gå till banken och låna pengar till att starta eget?? Jag bor ju i ett litet samhälle liksom. Och är arbetslös för tillfället, så att låna pengar för min del kan vara lite svårt =(

Jag hade tänkt börja väldigt lite, för att se efterfrågan m.m Jag hade tänkt att bygga upp ett litet sortiment under några månader. för att sedan öppna!! är det en bra idé?? Eller hur ska jag göra??
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 23:56   #6
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag tycker absolut att det är en bra ide och du har dessutom väldigt kloka ambitioner. Många som tänker starta eget företag har alltför storstilade planer som ofta går i kras ganska tidigt.

Det är alltid bättre att börja i liten skala tycker jag, och utöka allteftersom, precis som du skriver. Någon klok människa har sagt/skrivit att "det som ska bli beständigt får inte gå för fort".

Att ha butiken hemma är ju helt suveränt, det har jag också, då kostar det ingen extra hyra.

Att få låna pengar om du är arbetslös vet jag inte om det är möjligt, men tveka inte att fråga, det kostar ju inget i alla fall.

Sedan finns det något som heter "starta eget bidrag" som jag inte vet så mycket om, men det kan säkert arbetsförmedlingen upplysa om.

Jag föreslår att du gör som du skriver här, "bygger upp ett litet sortiment under några månader." Sedan öppnar du din lilla "butik" som hobbyverksamhet till att börja med. Prata gärna med skattemyndigheten om reglerna för sådan verksamhet. Det är tämligen enkla regler.

Annonsering är dyrt att hålla på med, men man kan istället åka runt och sätta upp lappar på massor av ställen för att på det viset tala om att man finns, så gjorde jag i början, det kostar bara bensin.

Jag önskar dig verkligen Lycka Till med detta, det är sååå viktigt att vi var och en försöker göra just det vi tycker om att göra.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 08:15   #7
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Thumbs up

Lycka till Matilda, har själv haft dessa tankar i många år men är väl för feg att våga satsa lite. Var nära en gång och hade också fått lov av mannen att ha vårat garage hihi men men annat kom i vägen.Därför håller jag tummarna för dig att du gör de du känner för. Kram Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 11:26   #8
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Jag säger åxå lycka till Matilda och känner du att du har en bra ide så ge inte upp. Jag startade ett maskinbroderi för drygt 2 mån sen, första beställningen var på 28 jackor och den andra på 70 träningsoveraller...Nu lär det inte bli så i fortsättningen men jag har annat arbete på sidan om. Det kanske är nåt för dig ett timvikariearbete bredvid. Kämpa på!!!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 14:02   #9
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 103
Ett tips är att kontakta Nyföretagarcentrum, de har rådgivning i frågor som rör startande av eget företag, tex hur man lånar pengar.
http://www.nyforetagarcentrum.se/
(tyvärr vill inte min webbläsare infoga någon länk, så du får klipp och klistra...)
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 14:15   #10
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Angående grossister, som ofta verkar vilja vara mer eller mindre anonyma tyvärr, så finns ett bra ställe att köpa tyger och sybehör ifrån, inga grossister kanske, men billiga ändå.

Kallas allmänt för "tygriket" och ligger i sydväst-Sverige. Det går att skicka efter information därifrån, med kartor och annat trevligt för syintresserade.

Här är länken där man beställer info.

http://www.vastsverige.com/templates...lt____348.aspx

Klicka på "tygriket" sedan på "Broschyrbeställning" där du fyller i ett formulär.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 16:02   #11
xxx xxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 70
Att få tag på grossister är inte så svårt om man gör ett besök på http://www.formex.se/
formex och textilmässan är den 30/8-2/9 i Stockholm. Ibland kan företagen lämna en längre kreditperiod på sina faturor och ibland kan man få dela upp betalningen när man startar upp ett företag. Men är du arbetslös och startar upp ett företag får du ingen a-kassa så kolla noga vad som gäller. För att besöka Formex måste man vara företagare som privatperson får man inte besöka mässan. Känner du ingen som har ett företag som kan erbjuda dig att följa med?
Lycka till!


Ska kanske tillägga att du får inte handla direkt när du är där utan man beställer för senare leverans. Men det är värt ett besök för att skaffa sig ett kontaktnät samt att se vad som erbjuds.

Senast redigerad av xxx den 2007-05-04 klockan 16:05.
xxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 16:08   #12
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Min erfarenhet är nog att tyger och annat är betydligt dyrare på mässor, det är väl därför som jag helst väljer grossister som inte är med på mässorna, men som sagt, då får man leta istället...
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 21:27   #13
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Många som startar har antingen sparat ihop sitt startkapital under en kortare eller längre tid. Eller lånat av nära och kära - även många riktigt stora företag i dagens läge började så, med släktens ihopsamlade pengar och i någons källare eller kök. "Inventera" eventuellt kapital i din närhet först! Fördelen med det är att du slipper kniven mot strupen om det mot förmodan inte skulle gå vägen....

Man måste alltid vara medveten om vad ett värsta scenario innebär, dvs om det går åt pipan. Därför ska du inte ta större risker än du kan mäkta med i värsta fall. Jag vet att det låter negativt men det är ett gott råd i all välmening!!

Gällande grossister, ring upp en tyggrossist och fråga efter det du letar efter. Be om tips om det är så att den du ringer inte kan hjälpa dig. Dom som är i branschen brukar ha koll på vilka som säljer vad. Säg som det är att du tänker starta en verksamhet och att du har dålig kännedom. Prova t.ex. med AG Pehrson i Mölndal, det är en tyggrossist och dom är jättetrevliga. Du har också Boel och Jan i Borås. Vet inte var dom har för utbud och ej heller deras telefonnummer men som tur är finns ju internet...

I samband med själva starten så håller jag med "medmera" angående annonsering/marknadsföring. Gör dig hörd på ett billigt sätt: Sätt upp lappar, dela ut lappar, maila alla du känner, be alla du känner att sprida det vidare, Stå på torget och dela ut flyers med öppningserbjudanden, sätt in en liten radannons i tidningen, sätt upp lappar på högskola/kursverksamheter och andra syställen m.m. Tidsbegränsade öppningserbjudanden lockar alltid. Har ni torgdagar så hyr en plats på torget ett par gånger i början med STOOOORA skyltar och ännu fler specialerbjudanden.

STORT LYCKA TILL!! Och glöm inte att tala om hur det går!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 21:47   #14
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
tack för alla underbara som har gett mig massor av tips och råd!! jag lovar att tala om hur det går!! :-)
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 19:03   #15
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
Hur mycket brukar minimum beloppet ligga på för att få beställa från grossister?
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons