Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-03-13, 10:41   #16
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Dragkedjebytet lät billigt, iaf om ny dragkeda ingår. Varför inte 100 kr exlusive dragkedjan?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 10:41   #17
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
Ida-Maria_L skrev:
[B
var först ganska bestämd på att jag skulle ha dom priserna, men sen började jag fundera på om 100kr är för billigt för å t.ex byta dragkedja, för det är ju ganska mycket jobb å tar ganska lång tid...

å det är alltså ingen jag känner som ska ha dom här grejerna, så det blir inga kompispriser... [/B]
Det var så jag tänkte med...blir 100kr/ dragkedjebyte för lite då det är så krångligt??
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 10:44   #18
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Ja, det är krångligt så 100 spän tycker jag billigt, skrädddaren nere på stan tar typ 250 och då ingår inte dragkedjan utan kunden får välja själv hur dyr/billig dragkedja man vill ha.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 10:53   #19
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Då blir det nog 170kr/byxa med dragkedjan inräknad..det är ju ändå nån jag känner som ska ha det
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 10:56   #20
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Kanske e jag för snäll, men att ta betalt för att lägga upp ett par byxor (som inte tar sån massa tid direkt) skulle jag inte ta betalt för..

När jag syr hela tröjor och sånt på beställning, då tar jag betalt.. 600:- / tröja typ.. Oavsett om de e kompis lr inte pga tygåtgången och de..

Men e de en kompis som behöver hjälp med en snabb uppläggning av byxor/draperier/gardiner så skit i pengarna.. (tycker jag) Nu har jag iofs aldrig lagt upp ett par byxor/gardiner/draperi åt en kompis.. Jo, min fästman fick ett par jeans upplagda ca 6 cm...

Har man sömning som ett intresse och tycker det e kul, måste man ha betalt för småjobb då?

Vänner ska man vårda! Och har man de inte jätteknapert, så vad gör en hundring hit lr dit?
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 11:38   #21
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Ja, det får nog bli 100kr + dragkedjekostnaden...
på ett ställe jag hade praktik förut, där dom hyr ut bal å bröllopsklänningar, tog dom 100kr för å byta dragkedja å då ingick dragkedjan... så jag tänkte väl mest att jag inte ska vara dyrare än ett företag... men så tjänar ju dom pengar på allt annat istället...

TrIpTeAsEr
Nu fick jag fyra par byxor som skulle läggas upp å jag vet inte hur många gardiner som skulle ha kanaler å fållas, å det är ju ingen jag känner så då vill jag inte precis göra det gratis...

jag håller med dej om att är det en kompis som behöver hjälp lite snabbt med vad som helst så behöver man ju inte ta betalt... har några gånger gjort småjobb åt föräldrarna å systrarna utan å tagit betalt...
fast då beror det väl lite på hur ofta det händer, så man inte blir alltför utnyttjad...

men som sagt, jag har ingen aning om vem den här personen är å jag tog på mej det här jobbet för att tjäna lite extrapengar eftersom jag inte har nåt jobb.

Senast redigerad av Ida-Maria_L den 2007-03-13 klockan 11:40.
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 15:12   #22
AnnavK AnnavK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 29
Det är verkligen svårt att sätta priser!
Jag har tagit 70 kr exkl. dragkedja, när jag lagat byxor. Hörde av en kollega som skulle lämna in för att byta i en vinterjacka att det kostade 400 kr hos skomakaren.
En del backar när de hör vad jag vill ha för att sy ett plagg (ville ha 500 kr exkl. material för en klänning, eg ett underpris), men då fattar man ju inte hur mycket tid vi lägger ner på det här!
En kompis som fick kassvis med jackor o byxor att laga av sina "vänner", sa till slut: Jag vill ha betalt! Sen såg hon aldrig röken av de "vännerna" mer!
AnnavK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 16:59   #23
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
AnnavK det där är något att tänka på. Så länge man inte känner sig utnyttjad så är det ju okej att hjälpa sina vänner och så. Tjänster och gentjänster men om det mer och mer så får man väl be om betalning eller helt enkelt säga nej. Tycker även jag att det är svårt att ta betalt. En tjej i huset där jag jobbar sa att hon lämna in sina byxor för uppläggning till en granne då hon själv inte kan sy. För detta betala hon 150:-/par byxor.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 08:46   #24
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Hej IDA-MARIA!
Jag tycker du kan ta 100:- exklusive dragkedjan. Dragkedjan kan gå utanför, för den är inte så billig heller. När det gäller vänner kan man kanske ta 70:- som Anna gör. Och ser man inte vännerna efter det så är det inga riktiga vänner.
Kram Ingrid

Senast redigerad av Pysseltant den 2007-03-14 klockan 08:50.
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 10:50   #25
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
E de ingen man känner så e de ju en annan sak

Men jag är i vilket fall som helst FÖR kompispriser, om man nu måste ta ett pris för en kompis! ^^
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 11:22   #26
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
det är ej lätt att lägga pris på sitt arbete!!
men jag tycker att man ej heller skal underskatta sitt jobb/hobby
har oftast tänkt som så att om någon ber mig sy upp not o det passar min tidtabell så tar jag betalt för annars går ju den beställningen ändå till någon annan som gör den o tar betalt.sen om man tar mycket eller lite är ju mest fast i en själv.
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 10:45   #27
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
ja, det får bli 100kr + dragkedjepriset

Upptäckte att jag skulle fixa en kjol oxå åt samma människa...
det är både fålla upp kjolen å flytta ner midjan...
en ganska stor å utsvängd kjol...
å när jag flyttar ner midjan måste jag flytta ner dragkedjan och göra en ny linning av tyget som blir över från när jag fållat upp den...

vad kan man ta för det..?
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 14:34   #28
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Hej Igen,
Jag tycker du kan ta en hundring för detta också.
Jag brukar ta 100kr/tim när jag fixar sådana saker. Kram Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 16:12   #29
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
IngridWester skrev:
Hej Igen,
Jag tycker du kan ta en hundring för detta också.
Jag brukar ta 100kr/tim när jag fixar sådana saker. Kram Ingrid
menar du en hundring för allt det?
dvs fålla upp, sy ny linning, flytta ner dragkedja?

eller kanske jag kan ta 100kr/timme för just det jobbet...
känns som det kommer ta en del tid...
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 16:20   #30
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Jag tycker att du ska ta betydligt mer än en hunka för allt det där. Sådana ändringar tar ju nästan lika lång tid som att göra en ny kjol. Jag skulle nog ta 200.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons