Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-03-18, 15:31   #1
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Sälja sina alster

hej

är det någon som vet om och var man skulle kunna sälja sina alster på internet? måste man ha en egen hemsida eller finns det någon internetbutik som man kan gå genom?? få upp sin bild och pris o se om någon nappar?
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 13:09   #2
Nanna81 Nanna81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 148
Det finns ju alltid Budera (www.budera.se), där kan du öppna en egen liten "webshop". Annars om du vill ha en egen sida finns det www.openstore.nu. och där finns det en gratisvariant med.
Men om jag har sålt nåt, så har jag gjort det på auktion helt enkelt.
Nanna81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 15:51   #3
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Tack så mycket för hjälpen. Den sista länken fungerade tyvärr inte... vet inteo m det var min dator som gav upp eller om där är ett fel i länken...
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 16:04   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det har halkat med en punkt efter ".nu" ta bort den så fungerar det.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 18:35   #5
syochkaffe syochkaffe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 44
Ja, det skulle vara kul och kolla om någon ville köpa det som man jobbat ihop. Men hur funkar det egentligen? Måste man registera sig nånstans? Eller får man sälja hur som helst?
syochkaffe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 18:47   #6
lilyofthevalley lilyofthevalley är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 68
http://www.etsy.com/
lilyofthevalley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 16:49   #7
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
du får sälja hur som helst i princip men deklarera som hobbyverksamhet. Då får du bara sälja för 30000:-/år och det ska inte vara någon vinst. Blir det vinst så får man betala först egenavgift på ca 25% och sen skatt på ca 32%. Har man gått med vinst när man deklarerar så måste man starta företag sen och får automatiskt en en sådan blankett vid deklarationen året efter. ganska rörigt det där men jag är mitt uppe i det nu så jag får se vad som händer under året nu... men har tänk så att skulle jag börja sälja som tusan så jag tjänar tillräckligt så startar jag företag då. Nu är jag beroende av a-kassan oxå som försvinner om jag skulle strata ett företag annars hade jag gjort det direkt. och då får man ju registrera sig osm företag. Annars får man bara tänka på att registrera sitt namn/märke (1000:-) så att ingen kan ta det ifrån en.
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 16:58   #8
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Du kan ju även ha din verksamhet som bifirma till ett annat företag om man inte vill starta en helt ny firma själv. Det krävs i och för sig att man känner någon som man kan lägga sig "under".

Att registrera sitt namn/märke tar PRV numera 1300 kronor för. Har precis gjort det, just för att ingen ska ta mitt påhitt
Det priset gäller så länge du bara vill skydda namnet under en katergori sedan tillkommer det merkostnad om du vill skydda det under flera kategorier.
Har de förresten tagit bort den här hjälpen med startkapital när du öppnar eget och inte har fast anställning?
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 17:04   #9
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
ja du menar startaegetbidraget? ja det är borta. Men tror man har rätt till a-kassa/alfakassa de första 6 månaderna nu istället och det är ju i princip detsamma. summan är ju samma det bara heter annorlunda...
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 17:08   #10
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Okej, då är jag med. Knasigt att man inte kan få behålla ersättningen tills man ser att det går ihop sig. Men då är det klokt att göra som du har tänkt, starta när du ser att det bär sig och det kommer det ju att göra håller tummarna för det iallafall.
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 17:13   #11
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
hehe ja tack så mycket... hoppas gör jag oxå även om jag inte vågar hoppas riktigt ännu..
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 22:32   #12
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Ang Starta eget-bidrag

Då jag arbetar med dessa frågor så är det följande som gäller.

"Ekonomikst stöd vid start av näringsverksamhet får lämnas till den som är arbetslös eller riskerar bli arbetslös och är arbetssökande (inskriven) på Arbetsförmedlingen från den dag han eller hon fyller 20 år. Dessutom ska den sökande bedömas ha goda förutsättningar att driva näringsverksamhet med tillfredsställande lönsamhet och som genom verksamheten kan få varaktig sysselsättning. Om den sökande är bosatt inom stödområde gäller inte kravet i på att han eller hon skall vara eller riskera att bli arbetslös för att kunna få stöd."

Summan av stödet motsvarar det du uppbär i a-kassa och ges i 6 månader. Därefter måste företaget gå runt av egen kraft och även kunna betala ut din lön. Det har under en tid varit svårt att bli beviljad stödet då regeringen inte skjutit till pengar. Idagsläget vill regeringen få ner arbetslösheten och skjuter till pengar i alla aktiviter som arbetsförmedlingen erbjuder. Hör med din lokala Af hur det ser ut för tillfället.

Det är inte Af som beviljar stödet direkt, utan en affärsplan, marknadsplan, budget etc ska lämnas in och granskas av konsulter för att göra en bedömning om affärsidén är lönsam.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons