Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-11-10, 11:51   #1
HelenT HelenT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 2
Intresse för sycafe?

Hej allihopa,

Har en ide om att starta ett ”sycafe” i Stockholm och undrar om någon har en spontan reaktion till det. Har inte så många sömnad intresserade vänner att bolla ideer med så tänkte höra om det är någon här som eventuellt skulle kunna skriva en rad eller två om den ideen. Det ar tänkt att man ska kunna komma in och hyra användning av symaskin per timma och samtidigt ta en fika. En slags samlingspunkt for sömnads intresserade, gamla som unga. Vet att det finns liknande verksamheter i Paris och London som är populära men vet inte riktigt om det finnns behov eller intresse av att hyra symaskin här i Sverige där kanske man har tillgång till sånt i hemmet.

Skulle vara tacksam for all slags feedback!
HelenT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 14:49   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Låter som en kul ide´
Men
Jag skulle inte vilja ha något ätbart (fika/godis osv) i närheten när jag syr/handarbetar. Vill ha rena händer och ingen risk för spill/smullor/fläckar.

Däremot en samlingsplats utan föda för syintresserade som kan hjälpa varandra och kanske tillochmed ställa ut verk/plagg tycker jag vore kul. Men då försvinner kanske lite av känslan du ville åt från bokkafe/internetcafe mm (tycker f.ö även datorn är en matfri zon)
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 15:41   #3
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Mycket bra idé,fastän jag bor i Göteborg.

Stället kan ha två olika rum. I det ena äter/dricker man och i det andra sys det.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 16:52   #4
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Det kan nog bli trevligt! Men visst ska det vara lite fika vid annat bord. Det är ju då man har chans att pratas vid. Vid symasnkinen är man mer koncentrerad på sömnaden.

Stockholm är stort.
Var har du tänkt hålla till? Jag åker alltid med SL. Så det får inte ta för mycket tid att resa.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 17:11   #5
Hellmér Hellmér är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 35
Låter verkligen som en spännande ide. Och förslaget på två rum eller avgränsning mellan sydelen och fikadelen låter inte så dumt. Vore även mysigt med lite sy/handarbetsböcker i en hylla i fika delen. En annan fördel med att avgrända sy och fika delen är att symaksiner kan föra ett himla oväsen.

Det skulle även vara bra att ha ett större klippbord man skulle kunna hyra då många kanske bor i mindre lägenheter där det alltid är ett problem med yta att klippa på.

Ska bli spännande att se vad resultatet blir.

Lycka till!
Hellmér är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 18:13   #6
Britt-louise Britt-louise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 78
Smile

Låter trevligt, håller med om att det måste finnas plats för fika.Man kanske bara vill komma in en stund på en kopp kaffe och prata en stund.
Britt-louise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 18:27   #7
AnnaWe AnnaWe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 26
Låter som en mycket bra idé, speciellt om det är två rum!
AnnaWe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 20:56   #8
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det där med klippbord är något som jag skulle vara intresserad av och det finns faktiskt många personer som INTE har symaskin.
När det gäller cafébiten skulle jag rekommendera lokal vägg i vaägg med ett cafe och samarbeta
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 11:38   #9
HelenT HelenT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 2
Tack alla för er respons och fina förslag.

Tanken är ju att cafe och sydelen ska vara uppdelade eftersom det inte känns ok att man ska dricka kaffe samtidigt som man använder sig av symaskinen och då riskerar att eventuellt förstöra maskinerna.

Det med klippbordet var också något jag hade i åtanke så kul att höra att det kan vara intressant.

Tack även för förslag om någon slags uppvisning eller försäljning av plagg.

För att det ska vara så åtkomligt som möjligt för alla vill jag att det ska vara centralt beläget och områden som Medborgarplatsen, Slussen och Skanstull är ställen jag skulle kunna tänka mig att ha den här verksamheten.

Tack igen för responsen och kom gärna med fler förslag om ni kommer på något!
HelenT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 11:55   #10
Englavitt Englavitt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 86
Mycket trevlig idé!
Varför var det inte jag som kläckte den!

Tillgång till fika...absolut, det är ju ½ grejen! Men så klart inte vid symaskinerna!

Du kanske kan bjuda in någon/några att ha en sy tillsammans...antingen som du själv leder eller någon som tar hand om den delen!!!
Mot en summa att få delta i detta , betalas ju den inhyrda ledaren!!!

Jag vill att du ska öppna detta NU!!!

Kramen...Lee (Englavitt)
Englavitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 07:47   #11
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag tycker inte att det ska vara två olika rum. Den ena verksamheten ska dra människor till den andra. Det får inte kännas som en barriär emellan dem. Om det vore det tror jag att risken finns att syrummet kan bli som en klubb för ett litet gäng entusiaster som vågar sig dit in och stå tomt däremellan. Det måste vara lätt att gå till syavdelningen. Givetvis ska man inte fika bland tyg och maskiner så någon avgränsning behövs - kanske ett staket/halv vägg. Både fikagäster och sygäster kan prata med varandra. Jag tycker också att sömnadsavdelningen inte får ligga så till att de som syr känner sig alltför exponerade... som om de stod på scen. Syavdelningen ska vara längre in i lokalen.
Det var mina åsikter.

ps. ...och en vägg där besökarna kan sätta upp bilder på det de sytt kanske? Inte för annonsering utan bara för privatpersoner. ds.

Senast redigerad av dreamcatcher den 2011-11-13 klockan 08:18.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 10:45   #12
Ninchen Ninchen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 1
Kul idé

Jag tycker heller inte att det ska vara för stor åtskillnad mellan sy och cafébiten. Skärmvägg, "geonomskinliga" bokhyllor eller liknande räcker. Kan även tänka mig att folk kan sitta och sticka när dom fikar eller liknande. Det verkar mysigt. Klippbord vore jättebra. Som sagt många som bor litet. Hoppas du fixar ett sånt här ställe
För mig som är nybörjare vore det toppen med grundläggande sykurs också i såna här lokaler. Okej att det finns internet, böcker och att jag gick i syslöjd en gång i tiden men lite hjälp på traven i form av en kurs vore bra Känner heller ingen som håller på med sånt här som kan visa mig rent praktiskt.
Ninchen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 16:29   #13
cattarodde cattarodde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 78
ang Cafe´

Beroende på hur stor lokalen är kan man faktiskt ha fikabord i ena sidan av rummet och symaskiner i den andra delen av rummet och klippbord i mitten, så kan man ju ändå konversera med de andra!!! Jag bor själv i Skåne men jag hade ju garanterat kommit inom och kollat läget Hoppas ni hittar nåt och vem vet, ni lyckas kanske få fler intresserade av sömnad om de ser att det finns aktivitet utanför husets egna dörrar!!
cattarodde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 17:13   #14
Mrembo Mrembo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 12
Låter som en fantastisk idé, av den enkla anledningen att några av oss kanske saknar symaskin, kan man då komma till ett kafe där maskinen finns, är det bara att hyra den och sätta sig att sy.

Ett tips är att det skall finnas lite avancerade maskiner såsom, overlock, täcksömsmaskin och brodermaskin. Traditionellt enkla symaskiner och lite mer avancerade. Den som kanske bara behöver sy lite och kanske inte så ofta på en sådan maskin, kanske då blir intresserad, kommer och syr, lär känna hur den funkar o s v. Syr man inte vissa sömmar så ofta att det är värt att köpa någon, kanske man kommer tillbaka, det blir ju definitivt billigare än att anlita sömmerska. Finns där dessutom någon som man kan be om enklare råd o s v. är det dessutom ännu bättre, speciellt för den ovane sömmerskan/ skräddaren.

För att dra folk kan det vara värt att hålla kortare kurser ockå. Det kan handla om att lära sig sy på olika symaskiner, tips och idéer vad man kan göra med olika sömmar, hur man syr olika kläder, färgning i batik m m.
Mrembo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 16:16   #15
Leilani Leilani är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 9
Tänkte bara tipsa om att det finns en hel del sådana runt om i stockholm så du borde kolla upp så det inte ligger någon allt för nära där du kan tänka dig att öppna din lokal så ni inte konkurerar för mycket om kunderna. Du får ju mer kunder om det är ett större avstånd till närmsta sy/stick café
Leilani är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons