Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-07-29, 16:28   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Question Leksaker - hantverk?

Funderade lite på det är med att sälja hemsydda "leksaker" (mjukdjur, dockor, snuttisar o.s.v.). Får man ens det? Läser man på konsumentverkets hemsida står det "Det strider mot lagen att sälja en leksak utan CE-märkning." Eller finns det ett undantag när det gäller hantverk?

Nån som vet?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 17:01   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
Funderade lite på det är med att sälja hemsydda "leksaker" (mjukdjur, dockor, snuttisar o.s.v.). Får man ens det? Läser man på konsumentverkets hemsida står det "Det strider mot lagen att sälja en leksak utan CE-märkning." Eller finns det ett undantag när det gäller hantverk?

Nån som vet?
För att få ett heltäckande svar bör man läsa igenom reglerna i sin helhet - ibland finns det undantag. I detta fall tror jag dock inte det. Det finns dock inget hinder att CE-märka sina varor - dock kan tredjepartsbedömning behövas och då kan det blir dyrt. Reglerna för vad som gäller för den produktgruppen brukar finnas på nätet.

Man kan ju undra om Husqvarnas "My Bunny" t ex är CE-märkt?

Vi CE märker egna designer enligt maskindirektivet på min arbetsplats ibland (halvfärdig maskin). Det är troligtvis en betydligt enklare sak än vad det är att CE-märka konsumentprodukter.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 18:18   #3
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Har du läst detta? Som jag tolkar det kan du visst sälja hemgjorda leksaker om du CE-märker dom, dvs du lämnar garantier vad gäller leksakernas säkerhet etc.

http://www.konsumentverket.se/sakra-...och-CE-market/
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 22:02   #4
danwi danwi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 6
CE-märkning innebär att tillverkaren (eller importören) garanterar att produkten uppfyller gällande regelverk. CE-märket sätts alltså inte av myndigheterna utan det är tillverkaren som intygar att produkten är "säker". Beroende på produkt så finns det mycket regler att följa och vissa saker kan kräva testning/mätning eller expertutlåtande.

Jag har ingen aning om reglerna för leksaker men jag kan tänka mig att det finns omfattande regler för de flesta delområden även där. (Jag sysslar med elektronik till vardags och där är det mycket regler...) Det finns definitivt regler för hur (hårda) ögon på gosedjur får se ut och hur hårt de måste sitta fast. Jag skulle även tro att det finns regler för hur små delar som får finnas, hur brandsäker produkten måste vara, osv...

Jag kan tänka mig att det är rätt lätt med CE-märkning om det är en produkt som är helt i tyg. Det lär nog bli lite mer avancerat om det förekommer andra typer av delar, t.ex. hårda ögon eller någon form av elektronik, i produkten.

Mitt råd är nog att ringa till ett provningsinstitut (t.ex. SP i Borås) och fråga om dom har några bra tips om hur man går vidare.

Jag hoppas du inte blir avskräckt av mitt långa svar. Det är förhoppningsvis inte tillnärmelsevis så jobbigt som det låter
danwi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons