Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-17, 18:59   #1
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
Angry Oförskämda människor

åh va trött jag blir på vissa människor. en del verkar tro att man hur lätt som helst kan sy upp ett plagg åt dom på tre dagar. jag har försökt detta ett antal gånger och det slutar alltid med att jag blir så stressad att jag bryter ihop. så aldrig mer! förstår dom inte att det krävs inhandling av meterial, ritning av mönster och allt sånt där.
sen verkar dom inte vara villiga att betala mer än 2-300 kr för jobbet. hur sjutton kan dom tro att det skulle va värt det för min del?
jag har utbildning inom området och tänker fasen inte jobba för vilken slavlön som helst.

va bara tvungen att ventilera lite..
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-17, 20:50   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Förstår precis vad du menar! Och så säger många "och det fixar du hur snabbt som helst, du kan ju sy". Som om man inte har något annat för sig och bara kan sno ihop nåt på fem minuter. Dessutom kan det ju vara så att man är lite rostig på vissa detaljer, och då tar det ju ännu längre tid.

Stå på dig bara!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-17, 21:39   #3
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Exclamation

Det enklaste av allt verkar ju även vara att sy om kläder, ja - det fixar ju du som är så duktig! - Många verkar tro att man kan sy om vad som helst till vad som helst, och blir sura när man tackar nej till "uppdraget". Det är ju inte alltid man känner att det är värt att ta ett jobb som man vet är jobbigt. Nä - stå på dig!!!

Från en som vet precis hur det känns och också brytit ihop!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-18, 00:34   #4
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Det där är alltför välbekant!
Säg ifrån bara!
Det tar tid att sy upp skräddarsydda kläder, men det kan inte folk fatta. Dessutom tror dom att det blir mycket billigare än färdigsytt. Man syr tydligen åt folk för att det är så roligt, som någon sorts terapi. Så är det ju inte. Man kan tänka sig att skrädda för inkomsterna och ingenting annat.
Förklara för dom att så här mycket kostar det. Tycker dom det blir för dyrt, så be dom fråga nån annan. Om vi inte värderar det vi gör, så gör ingen annan det heller. Jag har slutat att sy åt folk. Det blev inte roligt. Vissa undantag har jag ju stött på, det måste jag erkänna, men dom är lätt räknade. Då har det heller inte rört sig om vänner och bekanta.Dom är värst.
Dom flesta försöker bara utnyttja oss.
Du har all rätt att vara förbannad. Vad gäller ändringar så skicka dom till någon atelje eller affär som utför ändringar så får dom se vad det kostar.
Det kan bli billigare att köpa nytt och så slipper du det trista arbetet som ändringar ju är.
Förklara för dom att hantverk kostar, man kan ju jämföra med städning bara. Du behöver få ut en vettig timpenning!
Gör upp i förväg om priset!
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-18, 22:04   #5
lefay lefay är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 15
Usch jag håller med. Jag har ganska nyligen startat en liten syatelje och det är rätt så tungt nu i början. Så kommer kompisar och vill att man ska byta blixtlås och laga hål o fixa o dona- (det går ju fort, du sitter ju ändå och syr) alldeles gratis! Vad konstigt va! Jag/ vi går väl inte till en restaurang där vi känner nån o kräver gratis middag! Eva
lefay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-19, 08:10   #6
Helena77 Helena77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 35
Jag tycker också att det är svårt att veta vilket pris man ska ta av kompisar, men ibland utbyter vi tjänster. Då ser vi till att vi lägger ner lika mycket tid båda två och så får vi ut nåt av det utan att ha dåligt samvete.

Men jag kan ändå ta betalt av kompisar och många accepterar det även om det är svårast för mig att behöva vara så "gniden".
Helena77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-19, 08:48   #7
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Är man i datorbranchen kan jag säga att det är likadant, man förväntas komma hem till vänner och släkt och deras vänner och släkt (på ett ungefär) och laga deras datorer med problem/virus/installer program eller vad det nu må vara. Sen får man om man har tur en vinflaska som tack. När ens normala konsultarvode ligger på helt andra nivåer. Ibland är det rätt frustrerande. Visst, man vill vara snäll, men man vill ju inte ägna all sin fritid åt sådant man gör på jobbet när man hellre skulle sy eller umgås med sina vänner etc på sin fritid.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-19, 11:02   #8
Smula Smula är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 29
Jag har också råkat ut för samma problem MÅNGA gånger.

I vissa fall ställer jag gärna upp och fixar gardiner, kläder och annat. Men då skall det vara den närmaste vänkretsen.


Det värsta jag har varit med om var en kille som ville ha en exakt kopia på Erik XIV 's kröningsdräkt, guldbroderad för hand och allt.

Jag sade då ett lägre femsiffrigt belopp för sömnaden, och han tappade hakan då han tänkt sig 2-3000 kr. inklusive material...


Jag försöker numera att hålla mig till folk som vet vad hantverk är värt, vilket har resulterat i roligare beställningar till folk som verkligen uppskattar och vet priset på ett väl utfört arbete.
Smula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-19, 13:07   #9
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
jag har turen att ha vänner som faktiskt förstår vilket jobb det innebär och därför är villiga att betala för det. så dom syr jag görna upp saker till. så länge det inte blir för stressigt. det är mest utomstående som verkar tro det är billigt och simpelt.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-20, 14:54   #10
KimCorein KimCorein är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 17
vilken tur jag verkar ha! det är aldrig någon som kräver något av mig. och ifall de vill ha något sytt åt sig så betalar de, eller så gör vi det tillsammans. och det är jätteroligt. som en mysig pysselkväll.
KimCorein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-20, 15:48   #11
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Suck, javisst är det tråkigt när de som man tänker på som vänner tror att något blir helt gratis.
Håller till fullo med Rutis eftersom jag jobbar med datorer till vardags och helt plötsligt blir man någon allmän, gratis IT-support (och ska vänta i luren medans personen i andra änden letar i ngn inställning) eller förväntas komma hem till ngn i flera timmar eller köpa in delar, skruva ihop och sedan installera programvaror.
På det området har jag fortfarande svårt att säga 'nej', försöker värja mig så gott jag kan. Byta tjänster med varandra har jag inte något emot men när personerna inte ens försöker själva att ta reda på ngt då blir jag rätt trött.

När det gäller tjänster för att sy (nu syr jag ju inte kläder så jag klarar mig ifrån sådana frågor) nallebjörnar så löste sig "gratis-förfrågningarna" genom att jag gjorde en längre beskrivning om material, hantverk och priser på min hemsida. Då frågar bara dom som har ett genuint intresse och vet vilket arbete som ligger bakom.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-20, 23:04   #12
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
en del folk som aldrig har sytt tror att det bara är att sätta sig vid symaskinen, och vips! kommer det ut ett färdigt plagg! ungefär som att de flesta tror att det bara är att sätta sig på hästen så gör den allt när man rider ju mer jag syr, desto mer imponerad blir jag av vad andra klarar av, och förstår vad de måste göra för att få det bra.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-21, 09:44   #13
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Jag känner igen upplevelsen även om det för min del inte handlar om sömnad utan om konst. Förut har jag gett massor av folk "kompispris" på tavlor eller varit velig och låtit kunden i stort sett bestämma, bara för att upptäcka att de fortfarande tycker att jag är hutlöst dyr. Mer än hundra kronor är vissa inte beredda att betala för nånting!

Numera är det bara riktigt goda vänner som får lägre priser, de som skulle betala iallafall eftersom de uppskattar arbetet. Beställningar gör jag bara till folk som är trovärdiga och som jag vet är beredda att betala. Bara om jag är riktigt glad kan det hända att det är gratis.

Stå på dig Jessica, det är du som bestämmer.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-21, 10:01   #14
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
Tittar man i en kvantum reklamblad så kan man se fleece jackor för 49.90.Det´gör väl att folk tror att det är vad det kostar! Om det var mer känt vad dyrt tyg kostar per meter och vad det går åt skulle dom inse ditt jobbs riktiga värde !
Nästa gång säg vad tygpriset och åtgången plus arbetet är så förstår dom bättre!
Förövrigt är det roligare att ge bort saker som man gjort än att sälja( som man ändå hade behövt köpa i affär) klaas
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-21, 15:39   #15
solkatten solkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 148
Jag brukar helt frankt säga: Jag jobbar inte gratis, gör du?

Vad kostar en hantverkare (manlig) som snickare, plåtslagare, murare osv.
När det gäller kvinnligt hantverk ska det tydligen inte kosta något. Men där får väl vi kvinnor ta på oss skulden för att vi är dåliga på att ta betalt. Bättring alla ! :-)
solkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons