Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-06, 19:20   #16
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Nu ska jag i alla fall lägga upp en egen webshop på min sida på dom grejorna jag själv gör så får vi se sen. Går ju snart internationell då mina saker ska börja säljas i usa på en sida!!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 13:06   #17
CamillaRH CamillaRH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 164
Stort lycka till
CamillaRH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 14:54   #18
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Jag letar efter en webshop som endast tar emot mode sytt av smådesigners. Ungefär som Tjallamalla men problemet där är att deras webshop endast inriktar sig på Tjallamalla i stockholm, i Malmö finns endast butiken.

jag vill också nå rätt kundkrets men om man går in på signerat.se känns det som att man redan nbör ha en kundkrets som man gör det lite lättare för att beställa ens grejer. Att finna nya kunder på den sidan känns ganska svårt...

Det är iaf vad jag söker...

Senast redigerad av BirgittaHellner den 2010-01-10 klockan 15:08.
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:23   #19
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Hej!

Jag tycker att det är en mycket bra ide. Du må fundera över hur du skall lägga upp det. Om du ska bara vara förmedlare eller inte. Hur du upprätthålla kontakten med dina leverantörer osv.


Skissar på tankar o ideer hur de skulle kunna gå till...
Kanske göra så att du står för att lägga in bild på din hemsida med erforderlig köpinfo, strl samt ev lev tid om annan storlek än de som finns i lager, samt pris (för detta lägger du på xx % av priset) Du konttaktar den som syr att fixa klädesplagget.
När kunden har betalt in till dig ber du xx skicka varan o du betalar din leveratör för varan. Det anstår din leverantör att hålla dig informerad om resp lager mm. Ni skriver att avtal med varandra, sköter sig inte någon så upphör det att gälla omgående, där ingår bla provisionsdel, hur ni skall hantera ev returer, klagomål m m. Som kund tycker jag det är bäst om frakten är inräknad i priset när jag köper.

Du får varje plagg skickat ti ll dig, du får kolla o avgöra om kvaliteen är tillräcklig bra för att sälja samt får möjlighet fota plagget och lägga in det. Returnerar plagget senare.

Det här var en ide hur det skulle kunna gå till
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 12:38   #20
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Låter som en jättebra ide! Ungefär dom tankarna jag haft...dock så har det kommit lite emellan här som jag får prioritera...just nu håller jag på o lägger upp en egen webshop på det jag själv har gjort...eftersom jag har bekantskapskrets även utomlands så måste jag fixa till den på engelska (vilket med andra ord tar dubbelt så lång tid *ler*)...får jag bara iordning på min egen shop så kanske jag vidarutvecklar detta!! O göra en egen shop är lättare sagt än gjort *host*...inte det lättaste!! Men skam den som ger sig!! Gillar utmaningar!!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 14:22   #21
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
jag sålde lite för smartamammor och det gick inte jättelysande, tror att kruxet är att vi som syr inte är lågavlönade utomeropeer, tygerna vi syr av inte är helt gratis samt att den som säljer skall ha provisio. smartamammor tog 40% många butiker tar 50%, jag vet inte hur det är med övriga men jag vill gärna få betalt för material + lite för jobbet!

MEN har oxå funderat på att ta över smartamammor tillsammans med andra smartamammor,som ett kooperativ typ, där alla ansvarar för att lägg upp bilder och för att förse kund med vara osv men jag tror inte att det funkar i praktiken tyvärr...då kan man ju lika gärna sälja på typ signerat

eller har man en egen hemsida eftersom man inte får sälja saker via bloggar odyl, min erfarenhet är att folk hittar till en ändå!

lycka till och berätta gärna mer om hur det går för dig med usa och allt annat!
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 21:46   #22
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Om jag själv skulle göra utifrån mitt eget förslag tror jag att jag skulle vilja ha upp till 20% i påslag. Naturligtvis varierande på plaggets pris. Eller att en inregistreringssavgift/per vara betalas in + ev %påslag beroende på hur upplägget görs. Om jag skulle bara förmedla beställningen till dig så skulle det naturligtvis bli billigare än om jag försäljningen skulle gå genom mig.

Självklart skall du har tillbaka dina utlägg samt ersättning för nedlagt arbete. Det är nog svårt att få ut full ersättning för det arbete som läggs ner. Det beror också på vilken typ av kläder du designar samt åldersgrupp du designar för. Vissa kundgrupper är helt okänsliga för priser oavsett konjunktur.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 21:38   #23
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Citat:
KlaramedK skrev: Visa inlägg
jag sålde lite för smartamammor och det gick inte jättelysande, tror att kruxet är att vi som syr inte är lågavlönade utomeropeer, tygerna vi syr av inte är helt gratis samt att den som säljer skall ha provisio. smartamammor tog 40% många butiker tar 50%, jag vet inte hur det är med övriga men jag vill gärna få betalt för material + lite för jobbet!

MEN har oxå funderat på att ta över smartamammor tillsammans med andra smartamammor,som ett kooperativ typ, där alla ansvarar för att lägg upp bilder och för att förse kund med vara osv men jag tror inte att det funkar i praktiken tyvärr...då kan man ju lika gärna sälja på typ signerat

eller har man en egen hemsida eftersom man inte får sälja saker via bloggar odyl, min erfarenhet är att folk hittar till en ändå!

lycka till och berätta gärna mer om hur det går för dig med usa och allt annat!
En fråga bara: Får man inte sälja saker via sin blogg? Det har jaginte hört tidigare. Inte för att jag har sålt något via min blogg, men jag hade för mig att en del säljer via sina bloggar. Jag kanske minns fel.
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 11:16   #24
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Äntligen har jag fått upp min webshop och den fungerar (efter ha rivit sig i huvudet ett antal gånger....nog för jag är teknisk, men det var svårare än jag trodde!!)...

Jag har dock inte givit upp tanken på en egen webshop för andra sömmerskor....jag känner dock att jag behöver lära mig hur en webshop fungerar riktigt och allt sådant innan jag beger mig och kör på för andra. Dock har jag lite tankar om det...

* Alla som säljer ska vara hobbysömmerskor
* Det som ska säljas ska vara godkänt utav mig
* Förmodligen så kommer jag göra så att man har sitt eget lager hemma...dvs jag har inget lager på varorna utan när en order läggs o betalas så mailar jag säljaren och den skickar varan, när det är gjort skickar jag betalningen.
* I priset kommer portot att vara för det blir för komplicerat annars om en vill köpa från flera säljare.
* En viss kommissionsavgift kommer jag ta ut (dock inte så mycket som 40-50% som tidigare nämnt en del tar ut...anser själv det är för mycket)

Låter det helt ute eller låter det intressant? Själv syr jag barnkläder och accessorier, men det betyder inte att jag kommer bara att ha allt inom den changern...
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 19:33   #25
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Hej!
Jag tycker att det verkar kul! Jag har precis börjat sy i trikå och har inte riktigt kommit igång ännu, men eftersom jag inte har egna barn, är det mycket möjligt att jag kommer att vila sälja en del. Jag återkommer senare!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 06:13   #26
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Är det någon som är intresserad så kan ni väl höra av er till mig!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 06:26   #27
trugen trugen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 101
Question även annat?

Har du tänkt dig att sälja tex. broderade handdukar flask påsar tyg korgar osv. från din webshop oxå så är jag intresserad.
trugen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 07:24   #28
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Bra du frågade för jag funderade på saker när jag gjorde frukost Du behöver alltså inte SY för att vara med...jag har tänkt det du gör med händerna...alltså, syr, stickar, virkar, broderar...eller vad man nu kan göra!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons