Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-22, 14:04   #1
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Pris för att sy upp en brudklänning?

Är det rimligt att ta 5100 kronor för att sy upp en brudklänning?
det är priset jag sagt till att jag vill ha till kunden.
jag ska sy efter mönster så jag behöver inte rita upp ett eget.
Vad tror ni om priset?
tacksam för svar...
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 16:10   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Är det med material, skatt, moms och allla sociala avgifter är det nog ett rimligt pris
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 16:36   #3
sarahells sarahells är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 14
Gå runt och titta lite i butikerna vad dom kostar, men personligen tycker jag att du kan ta lite mer betalt.
sarahells är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 17:00   #4
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Matrialet står kunden för.

Kunden står för allt matrial så arbetskostnaden är 5100 exlusive moms.
Jag tycker själv att priset är rimligt då jag inte behöver rita ett eget mönster..
Jag kan ju inte säga att jag ska ha mer betalt i efterhand eller???....
Jag vill inte ta ut överpris då jag bor i en liten stad och förväntar mig att få flera kunder..
Hur skall jag göra??
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 17:05   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag brukar ta 1500,- för att sy upp en brud eller balklänning. Men då har jag inga avgifer som ska betals in.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 19:24   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Sen beror det ju enormt mycket på modellen på klänningen också.
Är det många riktigt svåra moment eller oheligt långa sömmar som måste sys i ett streck eller sånt så kan man ju ta lite mer för tiden än man skulle gjort om det varit mer bara "rutinsömmar".

Men känner du att du är nöjd med priset så är det ju faktiskt det som är huvudsaken.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 21:24   #7
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
hej Dahlia.
Hur många timmar tar det dig att sy en brudklänning? I ett inläg här på sisidan tyckte någon, att det var rimligt att ta 40-50 kr att sy i 2 knappar.
Mvh trine

Senast redigerad av trine den 2007-09-22 klockan 21:29.
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 21:31   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Exakt hur många timmar det tar vet jag inte!

Men från tillklippning till färdig klänning med alla provningar, i bästa fall 1 till 2 veckor.
Effektiv sytid, vet jag inte, det varierar en del beroende på modell.

Att sy i en knapp brukar jag ta 15,- för.

Senast redigerad av Dahlia den 2007-09-22 klockan 21:34.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 09:38   #9
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
oooops

det var ganska saftigt tycker jag...

en kompis fick en egen designad klänning med släp o korsett liv för 5000 inklusive material från en skrädare...som även har både lokal och firma.

och den var underbar att se ....

Tror nog att om man vill skapa en kund kretss måste man ligga lite i underkant och bevisa sig först för då ramlar kunderna in o man kan ta det man vill när kretsen är fast.
dock bör man ju inte sälja sig för billigt heller..
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 10:17   #10
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ska momsen läggas på? I så fall blir det ju dygt 6300. I och för sig säkert rimligt i förhållande till din arbetsinsats om det är en lite småtrasslig modell, men jag vet inte många som skulle betala det. Rätt eller fel...
För balklänningar brukar tjejerna här betala ett par tusen (plus material), men många brudklänningar är det ju lite mer pyssel med. Många är också beredda att betala lite mer för just brudklänningen, eftersom det är lite speciell "laddning" i den! (Och just därför dubblar både frissa och blomsterbutik priserna just för bröllop...)

Senast redigerad av Sotis den 2007-09-23 klockan 10:20.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 10:36   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag tycker också det låter som mycket. Men ingår det pärlbroderier och andra handsyddadekorationer så kan jag förstå det.

Tog in en offert från sömmerska på min klänning och då skulle det ha kostat 2000:- exklusive material (i GBG vid järntorget). Då gjorde skräddaren själv mönstret. (Var gravid och utbudet av brudklänningar för kvinnor i 9:e månaden är/var begränsat) Det var i mina ögon en hiskeligt ful modell som skissades upp för mig (inte vill man väl gifta sig i ett tält, och jag har nog sällan blivit så förnedrad och ledsen som efter det besöket) så jag valde istället att få en färdig modell korrigerad i en butik i Helsingborg. Korrigeringen av konfektionssydda klänningen var ganska omfattande men gick ändå bara på 800:- Slutnota på nästan 9000:- + resa men jag blev väldigt nöjd. Nåväl, detta var väl ett inlägg i prisdebatten.

Ett avancerat arbete är värt sin vikt i guld, men för mig var det den sömmerskan erbjöd inte värd sitt pris. Så med andra ord beror det ju på vad det är för klänning som skall sys och vilket arbete du behöver göra, det låter ju som ett mycket avancerat arbete med flera veckors sömnad!
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 11:17   #12
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
Hur mycket tycker ni att timlönen för en skräddere bör vara, jag tycker att skräddere bör ha samma timlön som andra handverkere. Jag var lärling i 3 år som alla andra handverkere. Varför ska jag ha mindre, är det för att det ofta är ett kvinno yrke.
mvh Trine

Senast redigerad av trine den 2007-09-23 klockan 11:29.
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 12:15   #13
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Är du proffs ska du ha proffslön. Är du inte proffs bör du inte få samma betalning. Den som betalar avgifter av olika slag ska ha mer än den som inte gör det. Hantverkare som driver eget företag med alla papper som de ska skär i allmänhet inte heller guld med täljkniv! (Fråga deras fruar hur mycket de jobbar och hur mycket de egentligen får ut!)

Men självklart bör en yrkeskicklig skräddare ha samma timlön som en yrkesskicklig snickare när alla avgifter betalats. Vad vi betalar när vi anlitar en hantverkare är i allmänhet till större delen inte hantverkarens lön.

En proffesionell skräddare med proffsutrustning behöver mindre tid till ett projekt än en "hemmapulare". Men bör i gengäld kunna ta en högre timpenning.

Därför behöver man egentligen mer information än vad som regel ges här vid frågor av den här typen! Men visst är det viktigt att värdera "kvinnoarbeten" högre!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 12:32   #14
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
Om vi säger att man använde 40 timmer från mönstret bliver anpassat till brudklänningen är färdig då är det en timlön på 37,50 om man tar 1500,- och därav ska du betala skatt för det ska jo alla.
Jag blir urförbannat när jag hör de låga priser folk tar för att sy. Ett argument jag har hört är" jag tycker det är roligt" ok får man inte ha det roligt och samtidigt få betalt för sitt arbete.
Nu har jag fått luft för en stund. Ska gå på kalas.
Mvh. Trine
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 16:21   #15
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Så länge jag syr Offwhite tar jag 75 kr per timme, det är dem där uppdragen jag gör till närmast anhöriga och för att jag tycker att det är extremt kul. Håller med om att man inte ska ta ut för lite, då sänker vi tillsammans respekten för hantverket.

Så fort jag syr white så blir det 275 + moms och det är ingen som har sagt något om priset. Oftast hinner man med mycket på en timme och har man gjort liknande arbete tidigare så går det undan.

För mig är det svårt att sätta ett fast pris på ett plagg då det beror mkt på modellen. Men jag försöker med tidigare noterade timmar och uppskattning säga antal timmar och räkna ut ett prel. pris.

Att sedan få sin drömklänning uppsydd för just "mig" och att det är till min "stora" dag så är jag beredd att lägga ett par kronor mer. En handsydd brudklänning importerad till Sverige säljs i butik från 4000 och uppåt. Då ligger det mkt vinst i den också. Vi ska inte konkurrera med dem.

Våga ta betalt!!!
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons