Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-01, 17:15   #1
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Värt att starta eget?

Jag stickar ju vantar på beställning och nu funderar jag på om det är värt att starta eget? Jag har det just nu som hobbyverksamhet och tänker inte expandera eller så, trivs med verksamheten i den skalan den är nu, vad är det för nackdelar samt fördelar med att ha verksamheten som ett företag respektive hobbyverksamhet?

/Kamilla
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 18:27   #2
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Men hur kommer det sig att du funderar på att starta eget?

Ger verksamheten något överskott som det är nu?
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 19:37   #3
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag resonerade som så att om jag startar eget företag så kan jag köpa material till grossistpriser. Annars blir materialet så dyrt att det blir svårt att göra någon vinst överhuvud taget. Man vill ju kunna få betalt för jobbet man lägger ner också. Detta sa jag till skatteverket när de ringde och frågade varför jag inte satsade på hobbyverksamhet istället. Då var det inga problem att starta eget. Sen krävs det säkert lite mer av bokföring och deklaration när man har "eget"...

Man kan ju alltid testa ett tag. Det kostar inget att starta företag såvida man inte vill registrera sitt namn på bolagsverket.
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 13:03   #4
Krille Krille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 44
Thumbs up Gör det

Klart Anna-Karin

att du skall starta eget.
Det är inte svårt alls.
Registrera din firma som Enskild firma
med momsredovisning 1 ggr per år och
utan F-skattsedel till att börja med
så skall du se vad bra det blir.

Vill du ha hjälp (gratis)
så ställer jag upp med vad jag vet
(jag har själv enskild firma)

Krille
Krille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 18:09   #5
astu astu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 35
Thumbs up

Våga och vinn ...

Ångrar inte en sekund min enskilda firma - det är faktiskt inte svårt eller farligt. Det finns människor som har revision som yrke och kan hjälpa till med pappersjobb vid behov. Det var min största skräck innan ...

En hobby och extraknäck kan ge stor livskvalité om den får växa.

Hejar på och skickar kraft till att våga och vinna ....

Krille hade perfekta förslag
astu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 15:05   #6
Vildljung Vildljung är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 8
Vaddå? Kostar det inte att starta eget? Kan man starta eget utan att registrera sig på Bolagsverket? Det visste inte jag. Kan någon förklara? Kan jag alltså bara säga att nu har jag startat eget?
Hälsningar
Anette
Vildljung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 14:42   #7
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Du måste skicka in en skatte- o avgiftsanmälan till skatteverket. Det kostar inget. Om du vill regga ditt företagsnamn på bolagsverket så kostar det lite grann men jag kommer inte ihåg hur mycket. Men det är ju heller inget krav när det gäller enskild firma.

Lycka till!
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 17:05   #8
Vildljung Vildljung är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 8
Men då betyder det att någon annan kan registrera sitt företag med mitt företagsnamn?
Anette
Vildljung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 14:45   #9
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
www.bolagsverket.se kan du få information om det mesta kring att starta företag, inklusive vilka avgifter som gäller för respektive företagsform.

Det är bara när du registrerar ett aktiebolag som du får namnskydd i hela landet. Vid t.ex. enskild firma får du bara skydd i ditt län, men man kan köpa till andra län också (dock blir det fort dyrt....).

MEN....det finns inget 100%-igt skydd från att någon annan tar samma namn. Vill någon ha ditt namn fast i en helt annan bransch så är det OK, men det är en vääääldigt lång historia och det bästa är att prata med Bolagsverket.

Annat är det om du registrerar ditt företagsnamn som varumärke, då får ingen annan ta det MEN (återigen) det är dyrt och krångligt för mindre företag och det är också ett väldigt jobb med att bevaka att ingen annan snor det....

Fast avslutningsvis vill jag säga att jag tycker det är kanonkul att driva företag så låt inte kluriga regler och bestämmelser hindra dig...

LYCKA TILL!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons