Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-04-20, 21:26   #1
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Debet och kredit

Hej,
Finns det någon som kan förklara uttrycken Debet och Kredit för mig. Jag har svårt att klura ut vad som är vad, vilket kan bero på att jag inte riktigt vet vad de betyder

Dax att jag lär mig det nu. Det börjar ju bli pinsamt att inte veta...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 22:00   #2
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbel_bokf%C3%B6ring

läs och se om detta kan hjälpa dig , hoppas länken fungerar .
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 22:04   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Låt se om en gammal civilekonom kan reda ut begreppen :
Debet och kredit används i den dubbla bokföringen. I ett T-konto så har du debet till vänster och kredit till höger. Debet motsvarar plus och kredit minus. Vid bokföring av en transaktion så brukar ett konto få en debet-transaktion och ett annat konto får motsvarande som kredit-transaktion. Man kan även dela upp beloppet på flera konton, men summan i debet ska alltid vara lika stor som summan i kredit vid bokföringen av en transaktion.
Exempel:
En kund betalar något som han har köpt av dig.
Pengarna bokförs på kassakontot med debet, och förslagsvis så krediteras samtidigt kontot för kundfordringar (som alltså i ett tidigare skede har fått en debet-transaktion vid försäljningen... ).
Själv bokför jag dock allt i krebet
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-04-20 klockan 22:06.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 22:28   #4
tea-louice tea-louice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 14
Jag anväder "kassa-boks-modellen" till min bokföring. Jag har köpt en licens av Visma Enskild Firma som jag tycker är superenkelt att bokföra i, och det blir tydligt med in- och utgifter, kontobalans m.m.

Man kan skriva fakturor i programmet och om man inte bokfört inbetalning när förfallodatum gått så blir den posten röd. Enkelt och lätt att se vem som betalat och vem man ska jaga!
tea-louice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 14:03   #5
Nylund Nylund är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 1
Cool Rätt ska vara rätt!

Citat:
gunnsan skrev: Visa inlägg
Hej!
Låt se om en gammal civilekonom kan reda ut begreppen :
Debet och kredit används i den dubbla bokföringen. I ett T-konto så har du debet till vänster och kredit till höger. Debet motsvarar plus och kredit minus. Vid bokföring av en transaktion så brukar ett konto få en debet-transaktion och ett annat konto får motsvarande som kredit-transaktion. Man kan även dela upp beloppet på flera konton, men summan i debet ska alltid vara lika stor som summan i kredit vid bokföringen av en transaktion.
Exempel:
En kund betalar något som han har köpt av dig.
Pengarna bokförs på kassakontot med debet, och förslagsvis så krediteras samtidigt kontot för kundfordringar (som alltså i ett tidigare skede har fått en debet-transaktion vid försäljningen... ).
Själv bokför jag dock allt i krebet
/Gunilla

Hej Gunilla, tänkte bara rätta en mening, "Debet motsvarar plus och kredit minus". Tyvärr är det inte korrekt, Debet och kredit är inte bestämt plus eller minus, det beror på vilken kontotyp saken är. T.ex. Kassa, det är ett tillgångskonto och ökar i debet och minskar i kredit (+-). Men ifall det är ett skuldkonto eller kostnadskonto är det minus på debet och plus på kredit. Kan förstå att sånt är lått att glömma, men rätt ska vara rätt!
Nylund är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons