Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-02-19, 21:24   #1
LovaDesign LovaDesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 26
Ska jag starta eget?

Jag är riktigt sugen på att starta en egen ateljé, med både lagning och ändringssömmnad samt sy upp helt nytt. Vad jag funderar över är att jag inte är utbildad, har praktiserat på en syateljé och känner att kunskapsmässigt så klarar jag sömmnaden och allt sånt men behöver jag utbildningen av formella skäl? Är i så fall inne på att gå stockholms tillskärarakademi men det kostar ju en del....
LovaDesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 06:10   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Det man behöver mest vid start av ateljé är nog MOD! (Och tid) Själv har jag inte haft så mycket av den varan för att gå över från hobby till firma...

Vad gäller utbildning ar det aldrig fel, man lär sig hela tiden och får en trygghet i det man gör. Jag tyckte tex att jag kunde allt eftersom jag sytt sedan 5årsåldern och jag ritade mina egna mönster, MEN efter kvällskurser på nämnda skola insåg jag hur lite jag kunde och hur mycket roligare o lättare det blev efteråt! Och proffsigare!

Kurserna i detaljsömnad öppnade nya vägar för tex blixtlåsbyte i byxor och materiallära och kavajsömnad skulle jag inte klarat mig utan! Liksom kurserna i mönsterkonstruktion! De är faktiskt en nödvändighet!

Lycka till i framtiden!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 17:26   #3
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
Du kan också göra som många kvinnor gör, starta på "halvtid" - och ha ett deltidsjobb vid sidan om. Enskild firma. Det känns ofta som en trygghet. Då hinner du kanske också gå extra kurser. Smygstarta alltså!

Var dock noga med att trots allt hålla isär ekonomin, så att du inte får problem vid momsinbetalningar o.s.v. Finns starta-eget-kurser att gå också.

Var noga med att göra en marknadsundersökning. Finns behovet där du bor? Finns kundunderlaget? Hur ska du markandsföra dig? Samarbetspartners?
Där jag bor har flera sömmerskor slagit sig ihop, har gemensam atelje, passar liksom butiken olika dagar, kanske också bra?
Man har kanske egna specialområden?

Om du brinner för detta, GÖR DET! Om du brinner för det - kommer du ju göra ett bra jobb. Men ha koll på ekonomin iallafall!
Lycka till, Lena K.
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons