Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-02-02, 09:20   #1
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Övertråden går av....

Övertråden går av för mig hela tiden och jag har ingen aning om varför?.

Har en hyffsat oanvänd maskin av märket Hugin Rosace och har hittils kört med en tråd som jag tror inte var bomullstråd.

Bytte nu till Ikeas bommulstråd och nu går tråden av hela tiden! Både min mamma och min vän (som syr mycket!) använder samma tråd som jag utan att ha samma problem. Har krånglat en massa med trådspännningsinstläningen på undertråden så det kan ha något med saken att göra kanske? (När jag sicksackade så drog undertråden med sig övertråden något enormt ner på baksidan av tyget nämligen.)
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 09:54   #2
AnnaLavinia AnnaLavinia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 44
Byt nål! Den kan vara skarp i ögat. Se också till att ha rätt nål, är den eller tråden för kraftig för tyget så dras det lätt ner och trasslar sig "därnere" *tappar orden* Har du kollat med bruksanvisningen för maskinen? Titta där och ställ in maskinen som den var när den var ny. Trä om övertråden helt, likaså undertråden. Sen utgår du därifrån.
AnnaLavinia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 11:02   #3
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Ska prova att byta nål. Håller på att sy ett lapptäcka så jag har sicksackat hur mycket som helst.

Inga problem med att tyget åker ner, ibland blir det trassel i undertråden men då brukar jag upptäcka att jag fått ner nåt skräp eller liknade.

Har trätt om tråden "sjuttioelva" gånger tror jag. Varje gång tråden går av drar jag om tråden helt, oftast undertråden också och då funkar det så klart ett tag till samma sak händer igen. Har tappat bort bruksanvisningen i flytten men hade den på datorn förut som pdf så jag borde kunna googla fram den igen, mins att den itne var så talande bara...

Tack för svar.
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 11:57   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Bomullstråd är mycket klenare än polyestertråd.
dvs den går lätt av.
Det kan du känna genom att dra i tråden tills den går av.
Mitt råd använd bara polyestertråd. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 13:11   #5
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Citat:
Bibbi skrev: Visa inlägg
Bomullstråd är mycket klenare än polyestertråd.
dvs den går lätt av.
Det kan du känna genom att dra i tråden tills den går av.
Mitt råd använd bara polyestertråd. /Bibbi

Ok, har ingen hemma bara och det är så irriterande då den verkar funka jättebra för både mamma (tråden har så gott som aldrig gått av för henne) och min vän.
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 14:50   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Om du dragit i sytråden och den inte är skör o går av lätt.
Om inte nålbyte hjälper testa detta.

När du har trätt övertråden, Prova dra i tråden, om den går trögt så försök dra in övertråden längre in i själva trådspänningsskivorna, provdra igen. går det lättare är det ok. Om inte trä om och låt den vara som den brukar. Fortsätt med att

Kontrollera undertrådsspänningen. När du har satt i undertrådsspolen i kapseln, dragit igenom tråden och nästa steg är att placera den i maskinen. Håll i tråden som sticker ut, gör ett litet knyck med handen, då ska spolen halka ner 4-5 cm. Justera med hjälp av skruven på undertråds-kapseln tills den fungerar som jag beskrivit ovan. När du har gjort denna justeringen, Gå tillbaka till övertrådsspänningen och justera den tills du får en bra söm.

När du har fått till trådspänning, ta ut undertrådskapseln.
Gör en markering med hjälp av tuschpenna över halva skruven och på kapseln. Då vet du var du har en bra trådspänning på undertrådskapseln.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 14:57   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det går inte göra den kollen av undertråds-spänningen med spolkapseln isatt i maskinen.
Den görs genon att låta spolkapseln med spolen i hänga fritt, då gör man ett litet knyck, och åker hela kapseln ner ca 4-5 cm är undertråden bra spänd
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 15:06   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Hur justerar ni då undertråden?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 15:15   #9
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Om du dragit i sytråden och den inte är skör o går av lätt.
Om inte nålbyte hjälper testa detta.

När du har trätt övertråden, Prova dra i tråden, om den går trögt så försök dra in övertråden längre in i själva trådspänningsskivorna, provdra igen. går det lättare är det ok. Om inte trä om och låt den vara som den brukar. Fortsätt med att

Kontrollera undertrådsspänningen. När du har satt i undertrådsspolen i kapseln, dragit igenom tråden och nästa steg är att placera den i maskinen. Håll i tråden som sticker ut, gör ett litet knyck med handen, då ska spolen halka ner 4-5 cm. Justera med hjälp av skruven på undertråds-kapseln tills den fungerar som jag beskrivit ovan. När du har gjort denna justeringen, Gå tillbaka till övertrådsspänningen och justera den tills du får en bra söm.

När du har fått till trådspänning, ta ut undertrådskapseln.
Gör en markering med hjälp av tuschpenna över halva skruven och på kapseln. Då vet du var du har en bra trådspänning på undertrådskapseln.
Övertråden går jättetrögt att dra många gånger har jag märkt (eftersom jag har dragit om den så många gånger...) Hur drar jag in den längre i trådspänningsskivorna? Är stendum när det gäller symaskiner känner jag, har inte sytt mycket alls


Det där med undertråden ska jag också prova, får göra som dahlia föreslår för sättder jag dit kapseln och drar så händer inget.
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 15:16   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Men om övertråden går jättetrögt så lätta på övertrådspänningen till att börja med.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 15:21   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Du vännen. Känn dig inte dum för att du inte kan. Vi har alla varit där. hamnar där med jämna mellanrum. Detta är jättebra erfarenhet du får.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 16:21   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Om det inte hjälper med att lätta på övertrådspänningen så är det nog så att den behöver rengöras.

Måste söka på nätet och se om jag kan se hur din symaskin ser ut.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 16:45   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Här har du instruktioner till din symaskin.

http://www.coop.dk/upload/modul/coop...e%20Rosace.pdf

Trådledaren, vart jag ville att du skulle försöka få in tråden längre in är det första stället som du trär igenom tråden efter
trådrullen. Titta i instruktionen.

Ta en stadig tråd, provryck den o känn att den är stadig.

Slå av strömmen eller dra ut kontakten till symaskinen.
Trä igenom tråden på första stället efter trådrullen=trådledaren.
Med höger hand ta en knappnål. Lägg tråden längs nålen, snurra några varv tråd runtspetsen på nålen så att tråden är låst runt nålspetsen. Tag i tråden med vänster hand ovanför trådledaren och håll fast tråden, för försiktigt in nålen ned tråden nedanför trådledare, en liten bit 0,5-1 cm. Vinkla nålen nedåt så att du ser att tråden går in djupare i trådledaren.´Nu har du fått in tråden djupare. Går tråden lättare nu?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 17:42   #14
carinabwallin carinabwallin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 66
Jag har varit med om att tråden gick av ofta när stygnplåten under pressarfoten var skadad av nålar precis i kanten av öppningen. Då var jag tvungen att slipa den med sandpapper. Sen gick det bra igen. Granska den.
carinabwallin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 17:47   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
En sak som man inte tänker på som nybörjare, men verkligen orsakar problem:

Vrid inte hjulet bakåt (motsols). Olika maskiner är olika känsliga. Vissa kan man vrida bakåt halv varv utan att det brister, medan på andra räcker det bara med att vrida bakåt en lite aning för att tråden ska brista. Tråden brukar brista först när man syr igen därför kopplar man inte det till att man vridit åt fel håll på hjulet. Om man vill gå bakåt får man använda bakåtknappen, inte vrida åt fel håll.

Bomullstråd är klenare än polyester. Och jag tycker att Ikeas tråd brukar hålla låg kvalité också.

Har du inte någon annan trådrulle du kan testa med så att du kan utesluta tråden?

Se till att nålen inte stöter åt någonting när du syr. Om nålen gjort det så får du byta till en fräsch en. Uddstött nål orsakar mycket problem. Nålar av märket Schmetz är bäst.

Kika på pressarfoten och stygnplåten noga. Kanske finns det jack någonstans där tråden kan fastna och därmed brista?

Sedan kan det också bero på att din symaskin tyvärr är en lågkvalitésmodell. Budgetmaskiner har inte så lång livlängd och är mer nyckfulla.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons