Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-21, 09:19   #1
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Svårt att sy i råsiden?

Min tyghandlare har fått in en rulle vitt råsiden för 100 kronor metern. Det liknar linnetyg och är mycket mjukt, inte alls glansigt. Det ska vara tacksamt att färga så jag funderar på att köpa några ”braattha-meter”.
Jag undrar om någon har erfarenhet av att sy i detta material. Jag tänker mig en till exempel en halvlång tunika/klänning över leggings eller jeans för det ser ut att vara ett väldigt fint och mjukt fall i tyget. Men det kanske inte lämpar sig alls för såna plagg. Och hur svårt är det att sy i råsiden? Något särskilt man ska tänka på vad gäller inställning av trådspänning, särskild pressarfot osv? Det är väl lite vankligt att stryka på det, men hur gör man då under sömnadens gång när man behöver pressa isär sömmar och släta till krage osv?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 09:25   #2
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Har sytt en klänning i detta tyg för längesen, det var att sy som vilket tyg som helst, ungefär som linne som du skriver. Jag har ångstrykjärn även till detta och du kan ju pressa sömmarna på avigan. Det kommer säkert att gå jättebra. Lycka till.
Det är dessutom ett väldigt skönt tyg att bära.
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 09:50   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
En sak att tänka på är att ha pressduk under ångstrykjärnet. Du kan få fläckar på tyget som inte går bort.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 18:19   #4
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Jag har sytt en liten jacka i råsiden. Och det enda jag gjorde annorlunda var att inte fålla kanterna på vanligt vis, utan bara kanta alla kanter med en raksöm. Det knölade sig för mycket annars.

Här är bild:
Jacka i råsiden

Underbart material för övrigt!
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 18:22   #5
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Jag strök för övrigt utan någon egentlig hänsyn till att det var siden jag hanterade. Två pluppar på järnet och inget skyddstyg mellan. Nu menar jag inte att detta går att göra med alla råsiden, men med mitt gick det utmärkt. Prova på en liten provlapp först. Se vad tyget klarar av.
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 20:24   #6
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Tvätta tyget innan Du klipper. Jag sydde en dress en gång och den blev lite liten efter tvätt. Tyget krympte rejält.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons