Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-11-04, 11:59   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tillverka egen knypplingsbräda

Är det någon som försökt göra en egen knypplingsbräda med rulle? Konstruktionen verkar ju faktiskt inte vara så komplicerad och jag är ganska händig i trä, iallafall såpass så att jag kan bygga möbler och snida lite.

Jag funderar på vilket material som rullen är stoppad med? Det skall ju vara genomträngligt så att man kan stoppa en nål ner i den som sedan måste sitta stadigt (även om en nål stuckits ned på samma ställe flera gånger). Får jag bara reda på vad jag kan använda så går det säkert att få tag på hos Galantplast.

Anledningen till att jag vill göra en egen är att jag tycker det skulle vara lite skoj att göra en snygg bräda, de säljs ju nya för ganska höga priser och de begagnade som man hittar på blocket och tradera ser rätt slitna ut.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-04, 13:11   #2
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Vad kul att göra en egen knyppeldyna! Ser fram emot att höra hur det går!

Jag tror att dynna på min (begagnade, men jättebra) dyna är stoppad med tagel (dock bör du se upp lite med tagel, eftersom många pälsdjursallergiker reagerar på det, även om det är tvättat). Hmm.. fast näää, precis innan jag tryckte på "registrera svaret" var jag tvungen att gå och klämma lite på min dyna, och jag tror inte att det är tagel.. (undrar var jag fått det ifrån?). Å andra sidan är ju inte själva dyn-delen så noga, det är ju rulle som är det vitkiga.

När det gäller rullen vet jag inte vad den är stoppad med, men min knyppelfröken (som är väldigt kunnig och erfaren) brukar tipsa om att man kan fräscha upp sin rulle om den börjar bli sliten genom att linda bred gasbinda eller elastisk binda hårt, hårt runt rullen. Det kanske kan funka även för att göra en helt ny rulle? Fast jag skulle nog varva med något annat. Kanske någon form av filt i vartannat lager och så någon form av elastisk binda i vartannat lager?

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-04, 17:24   #3
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Nu har jag varit och reidat Hornbach på lite träbitar. Gaslindor och skumgummi till själva brädan kan jag antagligen få tag på imorgon. Jag gissar att jag får ta mig till Apoteket för att få tag på gasbinda, det lär nog bli dyrt.

Jag funderar på vad jag skall klä den med. Är filt det bästa alternativet, eller finns det risk att filten sträcker sig? Jag gissar att det bör vara någon form av non-voven iallafall.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-04, 19:34   #4
tantelin tantelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 22
Jag har klurat sen länge på att göra en traditionell knyppelRULLE efter modeller från Skåne och Dalarna. Dessa är stoppade med mossa bl.a. Jag har lindat vadmal hårt, hårt, runt, runt, (Överskottsbolagets vadmalsbyxor M59 klippta i remsor) och denna rulle ska sen kläs med randigt ylletyg och läggas i en liten trälåda...

Här kan man se innehållet i en gammal rulle:
http://www.warne.se/docs/Att_dikta12-19-1.pdf

Senast redigerad av tantelin den 2006-11-04 klockan 19:43.
tantelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-04, 19:38   #5
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Förr i tiden använde de mest tygrester tror jag, i varje fall har några museum analyserat tygrester de har hittat i knyppeldynor. Svårigheten är nog att få det hårt och jämnt nog. Du kan testa att ta något tjockt ylletyg eller en utsliten frottehanduk i remsor och linda runt rullen och så avsluta med några varv lakansväv. Det borde fungera om du lyckas linda hårt nog tycker man. Jag vill gärna höra hur det går, min knyppeldyna måste också göras om
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-04, 20:59   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Intressant! Jättebra tips båda två. Ja, jag kanske skall testa med lite grov yllefilt (har nog en ytterrock som skulle kunna få sätta livet till). Non-woven känns ju helt enkelt bättre som bas. Lakansväv har jag också i massor.

Vad är vadmal? Det är inte armens yllelångkallingar du menar?

Det är en liten rulle i en låda som jag gör. Jag fotograferar under tiden och tänkte lägga upp det som en sida om det blir någorlunda bra. Vi har fått till rullen och lådan i eftermiddag, det var ju det enkla (inte alls så vackert som på länken. Nu gäller det att stoppa och klä så att det blir snyggt.

Nog är väl dynorna välvda för att trådhållarna skall falla ner och hålla trådarna lite sträckta automatiskt?

Skall jag klä med någon form av filt eller skall jag försöka få tag på någon tät och korthårig plysch? Eller är det bara ylletyger som gäller (100%?)?

Senast redigerad av mariatherese den 2006-11-04 klockan 21:01.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-04, 21:06   #7
solkatten solkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 148
Citat:
mariatherese skrev:
Vad är vadmal? Det är inte armens yllelångkallingar du menar?
Nej det är rockarna, yllerockar eller byxor. Vadmal är som ylletyg.
solkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-04, 21:18   #8
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
enkelt är också att klä om en gammal dyna. Men vill man vara i härdig så kan man ju göra från beginin.
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-05, 09:33   #9
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Erika skrev:
enkelt är också att klä om en gammal dyna. Men vill man vara i härdig så kan man ju göra från beginin.
Tittade på det alternativet först. Men de jag hittade verkade ganska sunkiga och behövde nog både kläs och stoppas om. Då kan jag likagärna göra basen själv för det är inte direkt en komplicerad manick. Tror jag iallafall...

Ville jag göra det enkla så skulle jag naturligtvis köpt spets på rulle. Det skulle spara en massa tid och pengar - men är inte alls så roligt som att göra något själv.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-05, 18:05   #10
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Nu har jag kommit en bit på väg som ni kan se här:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=18794

Jag var hemma hos modern och fadern och fick tag i ett par gamla benlindor som jag haft till ponnyn som jag köpte i USA för mååånga år sedan. De var i rosa och jag fick således inte använda dem... Men nu kom de väl till pass och fick bli stommen i min rulle. Sedan har jag gasbinda utanpå det, men jag tar nog ytterligare ett varv med lakansväv också.

Vad är era brädor klädda med? Jag var så dum så jag missade faktiskt att kolla in det i fredags. Vad skall jag fråga efter för kvalitét när jag skall försöka shoppa lite tyg imorgon kväll?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-05, 20:40   #11
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Snabbt och mycket bra jobbat!

Min dyna (och själva rullen) har ett tätvävd bomullstyg ungefär som lakansväv av bra kvalite. Gissar att stoppningen är ungefär det samma på själva dynan som i rullen. Utan att riktigt veta det tror jag inte skumgummi blir så bra till dynan, det kan bli för mjukt.
Lycka till!
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-05, 21:19   #12
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tack!

Då vet jag vad jag skall kolla efter i tygaffären imorgon.

Bra tips det där om brädan. Den hade jag nog egentligen tänkt att stoppa med ganska styv och tillskuret skumgummi, men det kanske jag skall tänka om isåfall? Den får ju inte ge efter för lätt den heller om man t ex skall kunna nåla fast pinnarna.

Jag läste någonstans att dynorna förr var hårt stoppade med halm, så det hade väl passat bra med mitt hästtema, om det inte var så att halmen befinner sig sju mil bort. Skall jag kanske köpa massor med kuddstopp och stoppa riktigt hårt med istället?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-05, 22:13   #13
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Min dyna är så hård att jag tror merparten är trä med bara lite stoppning uppepå för att få formen. Trä och kuddstopp borde fungera bättre tycker jag men jag vet faktiskt inte om det stämmer. Här får nog någon som har mera erfarenhet med knyppeldynor hjälpa till tror jag.
Vet inte riktigt hur du har tänkt men om du sänker ner lådan (i den stora brädan) borde det bli lättare att stoppa den. Kan tänka mig att det blir lättare att jobba med den om du lutar brädan lite också.
Kul att följa ditt projekt!
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 01:59   #14
tantelin tantelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 22
Här finns bild på en typ av skånsk knyppeldyna:
http://avigmaskan.typepad.com/photos...06/bild43.html

Eftersom skumgummi åldras på ett obehagligt sätt (torkar och smulas sönder med tiden) tror jag att den typ av bomullsvadd som tapetserare använder ibland när de stoppar om möbler är bättre för själva dynan/plattan, eller tjock yllefilt, som sen kläs över med ett småmönstrat bomullstyg.

Senast redigerad av tantelin den 2006-11-06 klockan 02:07.
tantelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 06:41   #15
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Den lilla lådan är redan nedsänkt något i brädan, men det syns kanske lite dåligt på bilden. Min första idé var att den kanske skulle sitta halvvägs igenom - men jag tror att fallet blir för litet då. Det måste dessutom vara tillräckligt stort "stickvänligt djup" även på den stora dynan för att jag skall kunna fästa trådrullarna med nålar om jag vill. Men jag skall se vad jag kan hitta i "hårt stoppmaterial". Tack för alla tips!
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons