Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-05-26, 08:42   #1
Zandroria Zandroria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 4
Cool Pfaff Ambition Essentials

Hej!
Är ny här och skulle behöva lite hjälp. Har bestämt mig för att skrota min Rusta symaskin då jag ett flertal gånger velat kasta ut den genom fönstret. Har kollat på begagnat marknaden, jag syr bara som hobby och mestadels till barnen (mössor,dynor, gardiner mm) och tittar därför på en maskin under 3000 kr. Sprang över en Pfaff Ambition Essential med garanti kvar och undrar om det är någon som har någon erfarenhet av denna?

Har även kikat på en äldre Husqvarna Prisma 940, sydde med en sådan på skoltiden så blev lite nostalgisk ;-)

Någon som vet någon säljare av symaskiner i Jönköping eller Tranås?

Tack på förhand! :-)
Zandroria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 09:50   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Glöm nostalgin och satsa på Pfaff ambition essentials om det är de två du väljer mellan. Jag hade tidigare en Prisma 940 och har nu en Pfaff quilt expression 2046. Jag är mycket nöjd med den. Pfaff har övermatare, alfabet osv. Speciellt tycker jag det är bra med övermataren. Den gör att när man syr så förskjuts inte övertyget i förhållande till undertyget utan de matas båda helt jämnt och när man kommer till slutet så har man två tygbitar som slutar på samma ställe istället för en bit kvar av övertyget att sy medan undertyget tagit slut. Det kunde hända med Prisma 940 och irriterade mig mycket. Vill man inte att det ska hända måste man nåla väldigt tätt.

Sedan så tyckte jag inte att strechsömmarna var bra på Prisman. De är inte så bra på min Pfaff heller men det finns några som funkar bra. Jag är kräsen och använder oftast overlocken till stretchsömmar. Den Pfaff du kollat in verkar bra tycker jag men vad jag inte vet är om den är stark. Ta med och testa tyger som du tänker sy i. Speciellt skulle jag ta med en dragkedja och testa att sy med fyrdubbelt tyg eller mer och det plastiga i början på dragkedjan. Är ju inte kul om han köper en maskin och det inte går att byta en dragkedja med den om det är vad du tänkt använda den till förstås.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 22:22   #3
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag har testat bara Ambition 1.0 och 1.5. Båda kunde sy genom tjocka tyger utan problem och hade bra stretchsömmar. Essentials, som jag förstår, är bara lite "enklare" i frågan om antalet sömmar och funktioner. Så jag tror att den är lika stark som sina stora "systrar" i Ambition-familjen
Här kan du kolla vilka sömmar och funktioner finns på den maskinen http://www.manualowl.com/p/Pfaff/amb.../Manual/184439
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 23:54   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Observera att många säljaer försöker lura köpare genom att säga att garanti ingår. Det gör det inte för garanti är ett avtal mellan KÖPARE och SÄLJARE, inte PRODUKTEN. Det följer alltså inte med produkten.

Visst kan man försöka lura butiken och det kan lyckas.

Och vissa leverantörer kan eventuellt gå med på att fixa garantiåtgärder även om det är beg. Men räkna inte med det.

Så tänk bort garanti.

Så vida det inte menas att du får garanti från den som säljer till dig där ni skriver på avtal. Men det är knappast vanligt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 22:09   #5
Zandroria Zandroria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 4
Tack för era svar!
Tyvärr såldes pfaffen innan jag hann dit :-(
Snubblade över en Husqvarna viking platinum Royal edition 755 (var namnet någon gång slut!?) och hoppas att bli nöjd med den. Jag tror det var ett bra pris iaf. Allt är bättre än skitmaskinen jag syr med nu iaf :-)
Zandroria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons