Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-03-05, 20:45   #1
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Question Jullriga nålar

Hoppas på hjälp från erfarna maskinstickare. Jag har en Bond elite som jag stickat på från och till. Nu hade den stått några år när den kom fram igen. På många av nålarna fanns då lite "gult kladd" som jag misstänker kommer från skumgummiremsan som håller nålarna nere.

Efter att ha läst en del, här i forumet bland annat, inser jag att skumgummiremsan nog inte är så fräsch. Jag har nog haft maskinen minst 15 år.

Vågar jag ge mig på att för det första skruva isär maskinen och kolla remsans skick? Och för det andra klarar jag att byta remsa? Var kan man få tag på nya skumgummiremsor? Har även ribberbed som kanske behöver bytas.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 20:49   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Bonden har ingen remsa som håller ner nålarna. Det är därför de "skramlar" runt så mycket. Så jag vet inte vad det är för klet på dina nålar. Något från plasten?
Oj, såg just att det var en bond elite du hade. Den vet jag inget om. Men om den har en remsa och är 15 år så är det nog bästa att byta.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 21:11   #3
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Tack Nina för snabbt svar. Det står i manualen att man ska vara försiktig så att "nålen inte river skumkanten" om man ska byta nål, så det ser ut att finnas en sån.

Nästa fråga.då : Hur mkt törs jag skruva själv och tror du jag kan byta själv? Var får jag tag i en ny skumkant?
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 22:06   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!
Ingen aning om hur mycket du törs skruva själv. Eftersom jag inte själv har någon bond elite så vet jag inte hur svårt det är. Försök se var liten går och hur den är lagd. Kan vara lättare om man vänder upp och ner på maskinen. Prova att ta bort några nålar också. Då brukar man också få lite grepp om hur remsam fungerar. Nålarna brukar ligga under remsan på andra maskiner så det är nog likadant här. Om remsan bara är lagd och hålls på plats av lite balkar borde man kunna byta remsa på samma sätt som jag gjorde på min LK-150. Finns beskrivet på min blogg här.

Jag vet att det är många i amerika som tillverkar nya remsor och tryckstänger av tätningslister till fönstren. Sök lite på nätet och se vad du hittar. Annars kanske remsan till LKn duger. Den finns att köpa av Silver Reeds återförsäljare. Du får försöka kolla bredden på din remsa.
Lycka till!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 10:29   #5
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Susan med My Knitting Mashines and Me har just nu en Bond på sin blogg, men jag vet inte vilken modell. Hon har en frågesida där, så där kanske du kan få veta hur du ska göra.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 10:07   #6
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Nu har jag skruvat isär maskinen. Mycket riktigt är skumremsan rejält ihoptryckt. Den är 7 mm bred och 10 mm tjock där den inte är ihoptryckt. Olax har en remsa som är 11 mm bred så den går nog inte att använda. Något tips var jag kan hitta en?
Ett alternativ är dammlist för fönster men de är inte så tjocka, möjligen kan man använda den dubbel.
Tacksam för tips!
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 10:56   #7
tk81 tk81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 99
jag köpte ny till min brother på ebay finns kanske till din också där
tk81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 21:46   #8
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Det blev så kallad dammlist, som manannars använder till fönster. Det är nog inte lika hållbart som originalet men maskinen funkar i alla fall bättre än före bytet.

Tack för alla tips!
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-08, 22:05   #9
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Tack för tipset hur man kan byta listen, var hos en som säljer stickmaskiner, han sade att det inte gick att få tag på någon list till en sån gammal maskin. När jag läst inlägget här gick jag till ett glasmästeri och fick en bit fönsterlist i gummi (finns tydligen inga i skumgummi nu) för att testa och det fungerar perfekt på min gamla Empisal 305 så nu har jag bytt på två likadana maskiner som min väninna har. Jag är nybörjare på stickmaskiner och vågade först inte ta tag i det men så tänkte jag att jag har inget att förlora och det var ju enkelt.
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons