Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-07, 16:40   #1
malar malar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 18
Lätt att sy?

Är det ingen annan som tycker att Burda har korkad svårighets gradering av sina mönster i tidningen? De har på senare tid börjat med att skriva
Lätt att sy vid några modeller. Jag har sytt ett par shorts i dag med just den svårighetsgrader . Trots att jag har stor vana av att sy så var instruktionerna otroligt krångliga att följa även för mig som är van. Hade jag varit nybörjare så vet i sjutton om jag lyckats med dem.
malar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 17:46   #2
Eitchy Eitchy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 25
Citat:
malar skrev: Visa inlägg
Är det ingen annan som tycker att Burda har korkad svårighets gradering av sina mönster i tidningen? De har på senare tid börjat med att skriva
Lätt att sy vid några modeller. Jag har sytt ett par shorts i dag med just den svårighetsgrader . Trots att jag har stor vana av att sy så var instruktionerna otroligt krångliga att följa även för mig som är van. Hade jag varit nybörjare så vet i sjutton om jag lyckats med dem.
Burdas mönster är väl ökända för att vara otydliga emellanåt. Jag tror myket väl att plaggen som är märkta "lätt att sy" mycket väl kan vara det, men Burda har krånglat till det genom instruktionerna.
Eitchy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 18:15   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Ja, superkrångliga instruktioner och egna påhitt vad gäller ficklösningar och gylfar.
Satt i höstas och försökte luska ut hur deras passpoalficka skulle göras - rådfrågade 3(!) olika sömnadsböcker och ingen kunde hjälpa mig. Burda hade helt andra mönsterdelar än vad som är brukligt och jättekrångliga instruktioner för hur fickan skulle monteras.
Det slutade med att jag kasserade bitarna och gjorde på mitt egna sätt. Och även jag anser mig kunna sy...
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 18:25   #4
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Handlar det om dåliga översättningar, eller är instruktionerna krångliga även på originalspråket (tyska?)?
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 18:32   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag följer aldrig en beskrivning.
Försöker tänka ut hur jag bäst ska sy.
Kör jag fast provar jag mig fram.
På det viset lär man sig.

Ni har hört det förut.

"Det är av misstagen man lär sig"

/ Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 18:54   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag antar att trådstartaren har använt ett mönster ur en burdatidning?
Beskrivningarna är ganska kryptiska. De känns inte helt logiska i sin sekvens även om jag kan tro att det kanske är så man gör om man lägger upp det industriellt. Sedan är det väldigt mycket standard. Det mesta verkar vara klipp och klistra. Att det är lätt att sy verkar inte vara lätta att läsa!

Jag har köpt Burdamönster också och de är mycket utförligare. Bättre märkning/passmärken. Jag har också laddat ner deras pdf-beskrivningar från mönsterkatalogerna och även de är utförligare.
Mönstren är det väl inga större fel på även om det är rena fel i dem emellanåt. T ex en triangel-BH i en bikini hade tappat sin inprovning ! För 70 kr för en tidning med många mönster kan man väl inte vänta sig topp-kvalitet. Fick idag marsnumret. Blir trevligt att sätta sig och titta på konstruktionerna.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 19:41   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag använder aldrig sybeskrivningarna.
Skulle det bli "fel" en gång då vet jag att jag inte ska göra så nästa gång.

Håller med Bibbi: Det är av misstagen man lär sig.
Och min egen filosofi: Man är ingen sömmerska om man inte sprättar lite då och då.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 20:50   #8
malar malar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 18
Lättsytt

Jag använder mig väldigt sällan av beskrivningarna då jag syr från Burda tidningarna men testade detta mönster genom att följa beskrivningen. Jag störde mig på att det var korkat beskrivet. Det kan ju vara så som någon skrev att det är dåligt eller fel översatt.
Är man nybörjare så blir man lurad tyckt jag om det i tidningen står lätt sytt.
Visst vore det tråkigt om man aldrig behövde använda sprättaren, då blir det ju ingen utmaning
Kul att så många engagerat sig i den här frågan som egentligen inte är något problem utan en reflektion.
malar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons