Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-03-07, 23:17   #1
Gnarrw Gnarrw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 1
Question Tygval, balklänning

Jag ska sy en balklänning och står inför vissa kniviga val.

Klänningen skall huvudsakligen sys i satin. Jag väljer mellan:
Brudsatin Pris: 35 kr/m, Vikt: 180 g/m
och
Polyestersatin Pris: 21 kr/m, Vikt: 138 g/m, ca 5 cm mindre i bredd
Vad kommer tyngden att göra för utseendet/fallet? Jag antar att det billigare ser billigare ut och vice versa, men finns det även fördelar med ett lättare satintyg?

Över satinet ska jag ha chiffong. Här väljer jag mellan:
85 g/m
eller
113 g/m
Dessa kostar i princip lika mycket (några kronor skiljer). Vad blir skillnaden i utseende/fall/effekt?

Sedan är det färg; alla tygerna finns i både marinblått eller mörkgrönt. Jag passar bra i båda färgerna.
Har rött hår, blek hy med en gulaktig underton och mörkt grågröna ögon. Några synpunkter?


Så:
Tungt, lite dyrare satintyg eller billigt, lättare; skillnader?
Tung eller lätt chiffong, vad blir skillnaden?
Mörkgröna eller marinblå tyger?
Gnarrw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 16:22   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Mina reflektioner -
Tygre och mera tätt vävda tyger har ett fall med större veck och står ut bättre. Därför ofta använda i brudklänningar.
Det tunnare tyget faller närmare kroppen i smalare veck.
Har du tyget så tar du det och håller upp det lite hopsamlat så ser du skillnaden.
Om du sedan har en chiffong ovanpå så är det fråga om vilken effekt du är ute efter. Den tunnare kanske faller närmare tyget under, står inte ut så mycket för sig själv. Tjockare, beroende på veckning mm, kan bli ett tydligt självständigt lager. Kanske inte vad du är ute efter?

Färger - ja så många nyanser som det finns och som så olika vi ser på färger och så olika foton och datorskärmar visar så skulle jag inte vilja ge dig något råd ens om du hade haft bilder. På en textbeskrivning är det ett skott i mörkret.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 11:14   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
I det här fallet är det nog "desto dyrare desto bättre". Partysatin är oftast jättetunt och slinkigt (tänk "sidenpyamas") och helt omöjligt att sy i.
Partysatinet brukar även vara väldigt glansigt och ge ett "billigt" intryck. Något som iof kommer att döljas av chiffongen. Men om du inte vill svära och svettas allt för mycket vid symaskinen är detta tyget inget jag skulle välja.
Brudsatin brukar vara lite kraftigare och även lite lättare att sy i - utan att säga att det för den delen är lätt...

Gissar att du beställer dina tyger på nätet från utlandet (annars hade priserna legat på det 3-dubbla), och kan därför bara rekomendera dig att beställa hem tygprover på Alla tygerna du funderar över. Så 4 olika i grönt och fyra olika i marinblått.
När det gäller chiffongen så är det jättesvårt att säga över nätet vilken du ska välja - detta måste du känna själv när du håller i tygerna. Jag tänker även att färgen spelar in lite här - så att över och undertyg verkligen matchar varandra.

Vad det gäller färg så säger jag bara magkänsla + tygprover. Håll upp dem under hakan och studera i spegeln hur hudton, ögonfärg, hårfärg skiftar beroende på tygfärg. Är det ovant/svårt att se skillnad, så börja med att hålla upp någon "gräslig" färg för dig, typ ljusrosa - så kommer du garanterat att se skillnaden.
Är själv en riktig "höst" med rött hår och vit hy, och älskar gröna färger, därför är valet självklart för mig. Men det där med färger är så oerhört individuellt så där måste du bestämma själv.
Men tänk bara på att kolla så att den marinblåa färgen verkligen är "varm" - blå är ju en riktigt kall färg, coh många marinblåa färger är därför mer kalla än varma.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
balklänning, chiffong, satin, tygfärg

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons