Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-07-06, 13:18   #1
u-b u-b är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 48
Har några fler drabbats än jag???

*GALNA SYSJUKAN*

VARNING
Smittskyddsinstitutet informerar

Stockholm (TT)
Svenska Smittskyddsinstitutet meddelade idag att de identifierat en ny virussjukdom. Sjukdomen har fått namnet Tvångsmässigt Sömnads Syndrom (TSS) (i dagligt tal kallat galna sy-sjukan) och tycks i första hand drabba kvinnor. Forskarna på Smittskyddsinstitutet säger att TSS orsakas av viruset staphyllonohlius, som fått sitt namn av dess nålliknande utseende. Under mikroskopet ser man att viruset är långt och spetsigt, med trådliknande utväxter i den lite kraftigare änden. Hittills har man inte lyckats spåra källan till TSS, men vissa uppgifter tyder på att sjukdomen i själva verket är mycket gammal. Det finns rapporter från 1846 (då den första symaskinen patenterades) som kan tolkas som symptom på TSS.

Sjukdomsförloppet är raskt och går i cykler, med frenetiska perioder varvat med ett till synes normalt beteende. De första symptomen är omotiverade tvärstopp under promenader, t.ex. vid skyltfönster till tygaffärer. Detta utvecklas sedan till en rastlöshet, som ofta visar sig i resande till affärer utanför hemorten samt till mässor och syfestivaler. Efter dessa besök har sjukdomen ofta kraftigt förvärrats. Nästa stadium omfattar ett intensivt köpande och feberaktigt samlande av vävda produkter, tråd, böcker och i några fall även dataprogram. Vid dessa tillfällen får den drabbade ofta en frånvarande blick, och tycks heller inte uppfatta tal från sina närmaste. Andra symptom är t.ex. osamman-hängande upprepning av bokstavskombinationer som SAX, TYG, NÅL etc. I verkligt svåra fall har de smittade hörts tala direkt till en symaskin. Det kan även förekomma ytterligare symptom som framkallas genom kontakt med andra smittade, men dessa är svåra att dokumentera. Sådana möten sker ofta hemma hos varandra och bakom stängda dörrar, så att utomstående inte kan observera deras beteende.

Viruset betraktas som extremt farligt, eftersom man kunnat visa att smittan inte bara överförs vid kontakt med en TSS-bärare, utan också kan utvecklas helt spontant. Detta kan hända t.ex. när man läser en sömnads-tidning, eller ser en utannonserad realisation i dagspressen. Det har också förekommit uppgifter om utbrott av epidemier vid sömnadskurser, men dessa rapporter är hittills obekräftade.

Svenska Smittskyddsinstitutet har inlett ett nära samarbete med andra institut inom EU, och kontakter har även tagits med The Center of Disease Control i USA. Man har konstaterat att smittan redan är spridd över hela världen, och man arbetar nu med att snabbt få fram ett vaccin. Märkliga svårigheter har uppstått, då man inte kunnat hitta frivilliga som vill testa vaccinet. Det verkar som en del rent av vill bli TSS-smittade. Forskning pågår också om sjukdomen kan vara genetisk, eftersom immunförsvaret tycks vara nedsatt i vissa släkter. Den förekommer då flitigt hos både mor och dotter, ofta i flera generationsled.

Familjemedlemmar till drabbade uppmanas att ge patienterna det lugn och ro de kräver, och att undvika ta upp oväsentligheter som matlagning, städning och tvätt. Beundrande utrop när den TSS-sjuka visar sina sömnadsarbeten uppmuntrar henne och skänker tillfredsställelse. De behöver ett eget rum med ett stort bord, en bekväm stol, bra ljus och gott om förvaringsutrymme för de insamlade sakerna. Sjukdomen är just nu obotlig, men nivån kan på detta sätt hållas stabil, och patienten kan under kortare perioder verka helt normal. Viss försiktighet rekommenderas dock vid närmandet av patienter som är inne i en s.k. sy-fas, d.v.s. en tillfällig djup cykel av TSS. Våldsamheter har inrapporterats endast i de fall patienten har tvingats avhålla sig från sömnad under en längre period, t.ex. vid service av symaskinen eller längre semesterresor. Tillfällig lindring kan då fås endast genom besök i närmaste Husqvarnabutik. Någon antibiotika finns inte för närvarande, men god sömn och ett rikligt vitaminintag rekommenderas för att orka med de hetsiga sy-faserna.
u-b är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 13:34   #2
Pialia Pialia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 17
Fantastiskt roligt skrivet. Jag skrattade så jag grät/Pia
Pialia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 13:38   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Den såg jag för några veckor sedan, jättekul! Ingen tvekan om att man känner igen sig på rätt många grejer.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 13:57   #4
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Ojojoj, ni som också lider av detta förstår hur svårt jag har det nu när jag måste ägna varje ledig stund åt att måla huset...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 16:41   #5
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Helt underbart! (Idag, efter en lång dag i parken och i 30 graders värme, släpade jag min son, väninna och hennes två barn till Husqvarnabutiken. Skulle bara kolla lite...)

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 18:04   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Ack, ack, jag är definitivt drabbad av denna hemska sjukdom . I morgon ska jag hämta min nya symaskin och lämna in den gamla... Jag har beställt en sprillans ny Janome MC 10001! De gjorde jag igår, sådär i förbifarten...
Nu håller jag som bäst på att samla ihop pinalerna till den gamla Janomen (MC 9000), kortläsare och den gamla programvaran för stygnsättning och överföring till minneskort, som jag inte ska behöva längre.

Vad sitter du här och läser för - sätt genast igång och sy ! Eller är du kanske intresserad av min gamla maskin???
/Gunilla Hultin
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 20:12   #7
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
ojdå... jag måste ha en väldigt alvarlig form av TSS. Jag för nämligen ganska långa diskutioner med mina maskiner. och inte bara med dem, utan även med tyg och andra saker som jag använder i syrummet

:-D:-D:-D
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 21:22   #8
farmorsmor farmorsmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 169
Smile Galna sysjukan

O, nu förstår jag vad jag lider av, det var tur att jag fick reda på det! Nu ska vi åka på semester några dagar.... Det finns TYG affärer har jag hört dit vi ska!!!!! Gerd
farmorsmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-07, 05:53   #9
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Morsomt!

Citat:
gh64 skrev:
Ack, ack, jag är definitivt drabbad av denna hemska sjukdom . I morgon ska jag hämta min nya symaskin och lämna in den gamla... Jag har beställt en sprillans ny Janome MC 10001! De gjorde jag igår, sådär i förbifarten...
Nu håller jag som bäst på att samla ihop pinalerna till den gamla Janomen (MC 9000), kortläsare och den gamla programvaran för stygnsättning och överföring till minneskort, som jag inte ska behöva längre.

Vad sitter du här och läser för - sätt genast igång och sy ! Eller är du kanske intresserad av min gamla maskin???
/Gunilla Hultin
Til lykke med din nye maskin! Jeg har denne maskinen og er storlig fornøgd! Jeg bruker Compact Flash minnekort til filene mine siden det innebygde minnet ikke tar så veldig mange filer. Har kjøpt et adapter gjennom en fotoforretning.
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-07, 11:24   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej Helene!
Jag tänkte försöka köra med kabel direkt från datorn till symaskinen...spännande! Man ska alltså kunna skicka broderidesignen från programmet Digitizer via kabel direkt in i symaskinen. Verkar smidigt, tycker jag. Jag fasar bara för att det blir så mycket nytt att försöka lära sig
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-07, 19:46   #11
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Ja du kan overføre direkte via usb-kabel. Veldig enkelt. Du kan også skrive til minnekort som står i maskinen via kabelen. Bare spør om det er noe du tror jeg kan hjelpe med.
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-09, 21:16   #12
Clirka Clirka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 20
Jag har nog också en väldigt alvarlig form av galna sysjukan :O .. kronisk är den nog också.. eftersom jag sytt sen jag var fyra år gammal...
Clirka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-09, 23:36   #13
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Citat:
ohelene skrev:
Ja du kan overføre direkte via usb-kabel. Veldig enkelt. Du kan også skrive til minnekort som står i maskinen via kabelen. Bare spør om det er noe du tror jeg kan hjelpe med.
Hej Helene!
Nu har jag packat upp allt och installerat Customizer och USB-kopplingen och testat att föra över broderier från datorn till symaskinen, och det fungerar !
Otroligt vad mycket det var jag fick med på köpet. Massor av tråd (3 sorter), stor väska på hjul med höj- och sänkbart handtag, programvaror och massor av proffsiga designs, en CD med instruktionsfilm som kan ses i RealPlayer! Och symaskinen har språkkontroll med valet "SVENSKA".. så alla val är på svenska i displayen nu när jag ändrat detta. Du har väl norska, kan jag tro . Snacka om galna sysjukan det kommer att bli nu... uj. Till tråden "Robinson" följde dessutom en väggställning som jag nu satt upp provisoriskt och radat upp alla rullar.
/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2005-07-09 klockan 23:39.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 08:39   #14
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Citat:
gh64 skrev:
Hej Helene!
Nu har jag packat upp allt och installerat Customizer och USB-kopplingen och testat att föra över broderier från datorn till symaskinen, och det fungerar !
Otroligt vad mycket det var jag fick med på köpet. Massor av tråd (3 sorter), stor väska på hjul med höj- och sänkbart handtag, programvaror och massor av proffsiga designs, en CD med instruktionsfilm som kan ses i RealPlayer! Och symaskinen har språkkontroll med valet "SVENSKA".. så alla val är på svenska i displayen nu när jag ändrat detta. Du har väl norska, kan jag tro . Snacka om galna sysjukan det kommer att bli nu... uj. Till tråden "Robinson" följde dessutom en väggställning som jag nu satt upp provisoriskt och radat upp alla rullar.
/Gunilla
Kos deg!! Du har fått med en del mer enn det jeg fikk med når jeg kjøpte i desember, men slik er det jo. Tilbud varierer. Jeg må nok også nøye meg med svensk språkinstilling. Men det går greit for meg å forstå svensk.
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 09:21   #15
Angelica11 Angelica11 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 26
Hihihi... Jag är nog en till som verkar vara drabbad
Angelica11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons