Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-28, 15:16   #1
Tantara Tantara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 16
Avatar

Hej!
Efter att ha mailat till Ulrika och inte fått svar så försöker jag här istället.

Jag skulle vilja att man kan lägga in en avatar så den kommer upp vid namn och alias till vänster.

Vad tycks om det?
Tantara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 15:25   #2
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
(Höstlov...)

Vi har valt att inte köra avatarer på våra andra sajter (Fotosidan/Barnsidan), då vi har tyckt det bara blir plottrigare och lite "barnsligt" - avatarer är vettigt om man lägger in bild på sig själv, så man får ett ansikte på den som "talar", men vad jag sett på andra forum blir det snarare mest knasbilder, animerade GIF:ar på seriegubbar och dylikt. Och det tycker jag inte tillför någonting.

Men - inget är skrivet i sten, vill majoriteten ha det så är vi inte omöjliga. Vad sägs?
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 15:28   #3
Tantara Tantara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 16
Hej!
Nu var det snabba ryck.

Jag resptekterar ditt svar, men håller kanske inte riktigt med. Vill inte heller lägga in en bild på mig själv, men brukar ha en och samma bild på flera forum så folk vet vem jag är i alla fall.
Tantara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 10:26   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tycker inte att det blir plottrigt, tycker om avatarer eftersom man direkt ser vem som skriver. Här är inläggen ganska anonyma när man läser eftersom när man läser så ser man inte namnen eftrsom de ligger till vänster istället för i textflödet. När man har bildavatarer så ser man vem det är, bara genom att se det i ögonvrån.

Jag tycker att det inte är fel med att ha bilder som inte är foton av sig själv, många vill vara anonym. Men många väljer att ha en bild som speglar personligheten. Jag brukar ha en bild av någon av mina dockor eller min "logga".

Extrema animerade giffar är jobbiga det tycker jag, jo. Man kan ju bygga bort det genom att bara tillåta jpg?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 11:15   #5
Tantara Tantara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 16
Helena, du satte på pränt det som jag hela tiden har velat säga men inte riktigt lyckats med!
Tantara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 12:05   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Roligt, Ewa.

Förresten, jag var en moderator på ett forum tidigare och där är det en bra kompromiss: det finns avatarer, men man får bara välja mellan de som finns färdiga i en lista, och om man vill ha en personlig så måste det godkännas först innan det blir synligt. Då kan man sålla bort de värsta avatarerna (t.ex. animerade giffar, uppenbart stulna bilder etc).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 15:43   #7
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag tycker det är skönt med en sajt utan avatarer för en gångs skull ^^ Nog har jag ett snabbt bredband, men de som har långsammare bredband kommer nog att tycka att det är jobbigt att behöva ladda bilder hela tiden (gå själv in på en fototung sida och pröva). Man använder ändå aldrig någon bild som föreställer en själv, heller. Däremot var det ett bra tips att bara tillåta .jpg, för det kan ju alla fixa.

Till avatarernas fördel så är de väl ovärderliga för dyslektiker som inte behöva läsa vem som skrev vad utan kan se det med bilden ^^

Men personligen är jag emot avatarer. I grund och botten bidrar de bara till laggande datorer och irritation enligt mig. Men sköts det snyggt, som på familjeliv.se till exempel, så kan jag väl acceptera en sådan förändring.

Fast om man bara har en lista med förbestämda avatarer så kommer ju flera att välja samma avatar och då förlorar avatarsystemet lite av sin funktion.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 17:28   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har mycket sällan varit med om sidor med avatarer laddas tungt. Ofta har forum gräns för filstorlek, tex. max 10 kb.

Då blir det inte så mycket tyngre än dessa annonsbilder som finns här bredvid..

Allra bäst vore ju att låta användarna bestämma själv genom att lägga till option, välja visa avatarer eller inte. Då blir alla nöjda och glada!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 17:56   #9
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
En sida där jag är medlem har en maxstorlek på 6kb för avatarerna. Det är visserligen lite knepigt att göra så små bilder men det blir inte tungt att ladda. Sedan kan man välja om man vill se dem eller ej.

För mig som är lite namnblind så tycker jag det är trevligt med avatarer - det gör det lättare för mig att minnas vem som säger vad. Men här är å andra sidan inte så många debatter vilket gör det mindre viktigt att minnas vem som skrivit vad i inläggen.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 18:18   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och om man verkligen hatar bilder så finns det alltid möjligheten att gå in i Internet-alternativ (eller liknande i din browser), leta upp inställningen att inte visa bilder.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 18:25   #11
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
Och är man väldigt specifik med vilka bilder man vill se och inte finns ju alltid Adblock, åtminstone till Firefox...
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 18:49   #12
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Jag tycker det vore jättetrevligt med avatarer, för jag är fullständigt hopplös på att komma ihåg namn, och blandar gärna ihop folk som heter samma sak i förnamn, vilket folk tenderar att göra titt som tätt. När två peroner som heter samma i förnamna skriver i samma tråd blir det lätt kortslutnig i systemet.

Avatarer behöver ju knappast vara stora, och animerade avatarer är i min mening, som redan nämnts, hemskt jobbiga. Men stillbilder i jpg på max 10kb är väl en jättebra ide, samt att det finns tydliga bestämmelser om vad som är ok?

Personligen är jag självcentrerad och har jag alltid ett foto på mig själv i mina avatarer. =)
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 19:11   #13
zickzack zickzack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 97
Jag gillar avatarer, bara de inte snurrar hoppar och "tar över"
zickzack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 21:49   #14
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag tycker att det är jätteskönt med ett forum utan avatarer!
Jag värdesätter att sidan är snabb och smidig, och att så många människor är med och hjälper varann med praktiska frågeställningar/lösningar och att diskussioner håller sig till ämnet

Jag tycker att det är lite jobbigt att "måsta" lägga en massa tid och pyssel på lull-lull runt om kring för att ta kunna ta plats i debatten... när forum börjar utvecklas åt det hållet tenderar jag att tappa intresset.
Jag förstår givetvis att det aldrig skulle bli ett krav att ha t ex en avatar, men i realiteten syns man sämre och blir ganska ignorerad utan ifall majoriteten har.

Risken ökar också att de mest aktiva användarna bara läser inlägg av andra redan kända medlemmar och skummar förbi de nya eller något mer tystlåtna, ifall man kan se på långt håll vart man har sina favoriter och antagonister och resten blir en anonym grå massa.
Detta har jag tack och lov aldrig upplevt här på sysidan (men på några andra ställen på nätet) och jag vill inte tro att det ska hända här i framtiden heller. Slutligen vill jag säga att jag gillar det här forumet som forum, men ska det bli ett heltidsjobb bara att vara med på sidan så orkar jag inte... jag vill ju ha tid att sy och sticka också!
Av alla maskiner här hemma så är nog datorn längst från att vara en favorit just nu.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 22:16   #15
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag håller med Maria 100%, tycker m a o de är skönt att slippa dem av just samma anledning som hon.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons