Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-05, 23:25   #1
pysselman pysselman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 4
Stickande och virkande män??

hur många män läser detta forum som inte är HBTQ?!
pysselman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 07:27   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag tycker heller inte att detta forum är HBTQ!
Om människorna är det har väl inte särskilt mycket med sysidan att göra? Finns andra sajter för det.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 13:12   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Vad vi har för läggning anser jag inte är av någon vikt här på sysidan. Det är vårt gemensamma intresse för sömmnad och handarbete som är kärnan här.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 18:24   #4
pysselman pysselman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 4
Nej de tycker absolut inte jag heller... De var en väldigt dåligt formulering av. Ursäktar mig med att de var mitt i natten.

Bara det att jag som heterosexuell man undrar över hur många män de egentligen finns här som inte är HBTQ?

Eller...

Vad jag undrar är: var är de heterosexuella männen som stickar och virkar? Hur vanliga är dom? Hur stort är "mörkertalet" för de är ju kanske inget man direkt öppnar en konversation med!

Jag kanske är helt kass att hitta dom själv?!?

/pysselman
pysselman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 18:47   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jaha! och hur tänker du att du ska få svar på den frågan?
Sysidan samlar inte in medlemmarnas preferenser i det avseendet och jag hoppas att inga män (stickande eller ej) börjar fylla den här tråden med sin sexuella läggning. Kan vi inte fokusera på sysidans definierade område? Finns i forumregler.
Annars får du väl skriva till de du funderar över och fråga om de "inte är HBTQ". Du kan göra det via deras medlemssida.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 19:42   #6
pysselman pysselman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 4
Jag har faktiskt ingen aning hur jag ska få svar på de!!

Jag är i grunden bara jäkligt nyfiken på hur de ser ut? Jag har frågat massor med människor! Svärfar virkade en del under en period men det är väl de...

Vad är egentligen inställningen allmänt till män som stickar, virkar etc?

Om jag ska gissa så anses män som sysslar med denna hobby som "fjolliga". Antagligen för att majoriteten är kvinnor. Är de så?

Vad är de för fjolligt med att virka?!

Satt och sticka i sporthallen sist mesans grabben tränade... Folk bara glodde??!

Ibland undrar jag om de 1812 istället för 2012!!

/pysselman
pysselman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 20:49   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
1812 hade män fortfarande rätt att aga sin gifta hustru så jag tror nog att det är 2012.
Så fort du gör något som avviker mot vad somliga uppfattar som den acceptabla normen väcker du reaktioner. Här på sysidan är de nog mest positiva reaktioner på stickning.
Det finns en kändis, Kaffe Fasset - en stickkonstnär, som satt och stickade på tågresor i England och blev attackerad av främst äldre kvinnor för sitt handarbetsval. Du hittar säkert hans historier om du googlar lite, annars rekommenderar jag hans böcker med underbara stickmönster. För att inte tala om quiltningen som han började med sedan. Så, nej det är inget nytt att möta prov på fördomsfullhet.

Fortsätt sticka och se dig som en stolt föregångare. Du kanske inspirerar andra att börja sticka?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 21:13   #8
pysselman pysselman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 4
De är precis vad jag ska göra!

Tack för tipset. Ska spana runt lite mer...

Jo tack de där med fördomarna började redan på högstadiet då jag och 14 tjejer valde textilslöjd! Som tur var för mig så hörde jag till den "coola delen" så en och annan gliring blev de men inte värre än så... Tänker mest på andra unga killar som tvingas följa samhällets "normer" över vad som betraktas normalt eller inte!

1812 är det kanske rent teoretiskt men i praktiken ligger vi rätt nära på många områden!


/pysselman

Pysselman.blogg.se

Senast redigerad av pysselman den 2012-03-06 klockan 21:30.
pysselman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 07:19   #9
Ataeb Ataeb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 39
Bara för några år sedan var det ju väldigt inne att virka sina egna mössor i snowboardvärlden men hur det ser ut idag har jag ingen koll på.

Nog har det väl alltid funnits män som har handarbetat oavsett sexuell läggning.

Gustav V var tydligen mycket intresserad av att brodera.
http://bit.ly/yBU4rd

http://blygakillenstickar.blogspot.com/
Ataeb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 07:57   #10
yellowhouse yellowhouse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 42
Min känsla är att fördommarna finns överallt; även jag som relativt ung kvinna får också blickar när jag sitter på busshållsplatsen/bussen/väntrummet osv och virkar.
Senast i går hörde jag lite konstiga kommentarer bakom min rygg när jag la upp en handarbets-bilaga på bandet i lokala mataffären. Bakom mig stod ett par äldre damer...

Men jag håller med föregående "talare"; fortsätt virka/sticka, kanske kan det inspirera andra killar (och även tjejer!) att upptäcka hur fantastiskt kul det är!

Själv gör jag allt för att uppmuntra min sons spirande intresse av att sy och brodera
yellowhouse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 21:32   #11
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Ja härinne vet jag om iaf 2 hetero-män som syr. En är en fena på korsetter Irl så känner jag flera män som syr, några som broderar, några som stickar...
Guben min kortar av och lägger upp sina byxor och syr ihop lakan till dubbelsängen. Min salig far var den som lärde mig att sy, sticka och virka. Mor har aldrig varit intresserad av sådant.
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 11:07   #12
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag känner många män som killar som syr. Mest historiska kläder. Kollar man forum för historiskt återskapande är det mer regel än undantag att folk syr sina egna kläder oavsett kön.
Få av dom som finns här på sysidan, dock.

Annars känner jag både sy, broderi och virkintresserade människor av det manliga könet. Deras läggning tycker jag nog inte riktigt det är relevant. Men majoriteten är allt hetro.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons