Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2019-02-11, 21:57   #1
HelmutM HelmutM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 48
Reparationskostnader för symaskiner.

Fick trassel på undertråden i min Singer 760 maskin som jag köpte i min ungdom.
Tråden snodde in sig i spolen och det blev nästan tvärstopp vilket resulterade i att kugghjulet under underspolen tappade ett kugg.
Tog med mig maskinen till Singer reparatören i Västerås som räknad på kostnaden att byta ut ett kugghjul. Efter en stunds räknande kom han fram till att han måste beställa kugghjulet från Singer i Tyskland och med jobbet skulle kostnaden hamna på 3500:- kronor. Tyckte att det var lite väl dyrt för ett kugghjul och kanske en timmes arbeta. Han uppgav att jag måste byta hela axeln och alla andra delar som satt på samma axel trotts att kugghjulet var i nylon och satt på en metallaxel.
maskinen har gått som en klocka frånsett att det blir en tofs på underspolen som gör att tråden trasslar ( får bränna bort den med cigarrettändaren). Tycker att det var många av mina jobbarkompisar som klagade på modernare maskiner som trasslar och att reparera en datorstyrd maskin kan man glömma eftersom elektronikkretsar bara tillverkas under en kort tid och därefter knappast finns sim reservdel.
Skulle vara kul att veta hur mycket ni betalat då era maskiner varit inne för reparation eller service.
Fick erbjudande om att köpa en annan Singer 760 till ett lägre pris men vet att jag skött min maskin som en lite baby och har ingen koll på i vilket skick hanns begagnade maskiner var i.
HelmutM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 22:37   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Låter mastigt för en sådan "gammal" modell. Gå till en firma till för att få en alternativ bedömning.

De gamla mekaniska maskinerna dyker upp på Blocket o Tradera då och då till måttliga priser. Om du bevakar de sidorna kan du säkert fynda.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 16:30   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Jag har Bernina symaskiner, overlock och broderi.
Har aldrig lämnat in någon av dem på reparation.
Den äldsta är från 1972.

Jag skulle ta dessa 3500 kr och köpa mig en begagnad
Bernina 930 eller nyare. Mekanisk maskin de fungerar
som Bernina 1008. Då har du en rejäl maskin.

Köp hos en symaskinsbutik. Har sett på nätet att på
blocket säljer de begagnande maskiner och ger 5 års
garanti på dessa begagnade maskiner.

Men fundera och känn vad du vill göra och vad som är
rätt för dig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 21:44   #4
HelmutM HelmutM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 48
När jag kom hem gick jag ut på nätet och kollade om jag kunde hitta reservdelar till Singer maskiner. Hittade två kugghjul, det ena kostade 250 kr och den andra som kanske skulle passa kostade 475 kr. Har försökt få tag i killen på verkstaden men han jobbar bara deltid på udda tider. Ska nog be honom kolla upp om han räknat rätt på priset. Misstänker att han har lite dålig koll på hur han räknar på miniräknaren eftersom han på en och samma uträkning försökte mata in leverantörens pris la på vinsten och räknade om priset till svenska kronor varefter han räknade ut hur lång tid det skulle ta att reparera maskinen för att slutligen lägga på sin timpris. Tycker själv att det borde vara rimligare med ett pris på under 1000 kronor.
Maskinen har inte gått så jättemånga timmar och den har fungerat bra vilket var orsaken till att jag tog maskinen till verkstaden.
HelmutM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 09:52   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Jag håller tummarna för att han räknat fel. Det är ju det allra bästa.
Symaskinen blir som en vän till mig. Klart man vill att den ska bli
fixad och ok igen. Men 3500 kr låter oerhört dyrt. Om han inte ändrar sig,
Kolla med annan reparatör. Det kan Så att de inte vill/kan repa utan hellre säljer en ny maskin för att det är deras vilja.

Jag håller tummarna för stt han räknat fel och följer ditt inlägg med spänning.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-29, 11:53   #6
Fingerknutt Fingerknutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2018
Inlägg: 22
Hur gick det med reparationen?
Fingerknutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons