Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-03, 21:57   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Ändring i mönstret- hur??

Har suttit och gnuggat mina geni(?)knölar här ikväll men har fastnat fullständigt.

Ska sy en omlottklänning i trikåtyg. Mönstret är från kwiksew. Tidigare har jag sytt en festklänning från samma märke.

Problemet är att jag enligt deras mått är medium över byst mittemellan i midja och large över stussen....

Till saken hör också att när jag sydde min festklänning: empireliv halterneck med princesskärning på kjolen, så trots att jag valt medium på överdelen och large på underdelen och alla delarna passade ihop så var bakdelen på liv och den övre delen av kjolen bak för stor! Sidsömmarna satt rätt- men ändå var jag tvungen att göra en sista minuten räddning och minska tyget bak innan blixtlås sattes i: och det diffade mycket jag fick klippa bort ca 8 cm högst upp och sedan snedda ned mot slutet där blixtlåset skulle sitta..

Hur ska jag ändra mönstret så att det passar denna gång? Ska jag ta medium och förstora midja/kjol? Och hur- som att lägga till extra sömsmån runtom eller?

Kanske ska denna fråga ligga under mönsterkonstruktion...sorry
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 15:15   #2
LovaDesign LovaDesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 26
Ta dina mått ordentligt och anpassa sedan mönsterdelarna efter dem! Mät mönstret totala omfång (utan sömsmån) runt livet först. Jämför sedan det med ditt egna livmått och om detta är mindre med ex. 4 cm minskar du mönstret med 1 cm på varje del (om mönster består av fyra delar) om dina mått är större ökar du istället mönstret på samma sätt men ta alltid hänsyn till rörelsevidden. Uprepa sedan dessa moment på samtliga mönsterdelar tills mönster är anpassat efter dina mått! Du har då ett måttanpassat mönster efter just dig!
LovaDesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 15:33   #3
LovaDesign LovaDesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 26
En idé är också att köpa en bok om sömmnad! Där finns det avsnitt/ kapitel med bilder om denna typ av ändringar, Sy Kläder av Linda Gibson finns nu på bokrean för 98 kr!
LovaDesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 15:50   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kan också rekomendera en bok som är super vid sådana här tillfällen. Rätt passform på enkelt sätt av Katarina Nordegren.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 15:54   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Bara en tanke om det blev 8cm för stort
fast du stämde med måtten.
I Kwek Sew mönster ingår sömsmån.
Du la väl inte till sömsmån ?
Tycker generellt att Kwek Sew mönster är bra.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 16:18   #6
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Ska nog prova att mäta på mönsterdelarna och på mig

Ska ta och mäta ordentligt ikväll på mönsterdelarna, men hur vet man hur mycket rörelsevidd som är inräknat i deras mönster?Har mätt på mig själv väldigt noggrant

Jo, jag gillar kwiksew just för att de försöker göra det så enkelt som det bara går- och man får snygga plagg som resultat.

Bibbi: nej, jag la inte till någon sömsmån alls.

Även om jag funderat lite nu: sömsmånen som ingår i mönsret är 6mm: om man ska sy med overlock så blir ju nästan "sömmen" 6 mm (lite mindre) men det är svårt att skära mindre än en halv - en cm tyg tycker jag: innebär det att jag måste lägga till ca 1 cm om jag ska sy plagget med overlock?

Hela poängen med overlock är ju liksom att skära och sy, dessutom blir det snyggare om man skär av minst en cm.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 21:23   #7
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Rörelsevidden-hur mycket är det?

Just det:

Hur mycket är rörelsevidden i ett plagg?

Någon som vet- så jag vet hur mycket som verkligen skiljer sig på mina kroppsmått och deras "kroppsmått" på mönstret.

Helst då klänning som jag håller på med!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-07, 08:15   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Mät och jämför.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-07, 11:04   #9
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
ok. jag är förmodligen idiot

jag fattar inte : om jag tar mina mått och jämför med t.ex. vilken storlek? Large som stussen? Medium som bysten? Mittemellan som midjan?

Jag menar om jag jämför mellan mina mått på bysten och large så kommer det ju självklart vara för stort: Men hur mycket av det som är för stort är storleken och hur mycket är rörelsevidd, som man alltid behöver?

jag vet att jag antagligen är som ett russin i huvudet just nu men jag fattar inte???

Deras kroppsmått för t.ex. medium ligger ju dessutom i ett intervall: så om det är dessa jag ska jämföra med mot mönstret: skillnaden = rörelsevidd. Vilket av måtten i intervallet ska jag ta?

Hjälp! Erkänner villigt att jag nog är helkört i skallen på detta. Inte hjälper en envis jobbig förkylning till heller....

Om det är någon som orkar förklara så vore jag evigt tacksam....!!

Just det är rörelsevidd alltid densamma för tröjor t.ex.: så om jag tar ett plagg jag tycker har bra storlek och mäter det och sedan jämför med mönstret? Har jag fattat något nu???
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-07, 11:42   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Alltså, ta dina mått och jämför med måttabellen som tillhör mönstret. Om du till exempel tar din stussvidd och det enligt måttabellen är storlek large, så mäter du direkt på mönsterdelarna för storlek large och det som diffar är rörelsevidden.

Men tänk på att rörelsevidden dom har jagt till är för den tygtyp dom rekomenderar i mönstret. Om du använder ett annat tyg, så kan du bli tvungen att ändra rörelsevidden också.
Rörelsevidden påverkas av hur man vill att plagget ska sitta, hur pass elastiskt tyget är, hurpass tjockt tyget är, hur delarna är skurna och en hel massa andra saker. Så det går inte att säga att "en tröja ska ha 5cm rörelsevidd vid bysten" eller något sånt. Man får antingen lita på mönsterkonstruktören eller så får man använda sin egen erfarenhet och anpassa det hela efter hur man själv vill ha det.
(Just därför tycker jag ofta att det är lättare att göra egna mönster från början, jag har ändå flyttat varenda linje på mönstret innan jag är nöjd.)

Om mönsterdelarna på mönsterarket är utritade så att alla storlekarna ligger på varandra (med till exempel linjer i olika färg för olika storlekar) så går det ofta bra att helt enkelt följa linjen för large vid stussen, medium vid midjan och så vidare och sen bara jämna till linjerna lite snyggt efteråt. I alla fall om livlängden stämmer.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-07, 12:35   #11
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Tack!

Nu trillade poletten ned!

Tack!!!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons