Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2019-03-10, 18:35   #1
kajsakajsa kajsakajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 5
Tips för ny symaskin önskas

Nu är jag på jakt efter en symaskin och önskar lite tips/synpunkter. Jag har läst lite vad som rekommenderats tidigare här men det stämmer inte riktigt in på mina krav... Jag är van vid att sy på äldre mekaniska symaskiner, men nu har min gamla Bernina tyvärr gått sönder och jag behöver något nytt. Mina krav är att maskinen ska vara tålig på alla sätt och vis och ganska stark (motorn). Den ska klara av att sy med alla typer av tråd från t ex äldre bomullstråd (Mölnlycke) till billigare syntettråd från Lidl UTAN att göra hoppstygn eller ha andra dumheter för sig. Den ska sy en snygg vanlig raksöm och med Tvillingnål där undertråden gör en fin sicksack undertill (helst utan att behöva skruva på trådspänningen). ;-)
Den ska klara av både att sy i trikå och lite tjockare tyger typ jeanssömmar. Det ska var enkelt att sy i dragkedjor och att sy knapphål, helst utan att behöva studera instruktionsboken innan
Det den inte behöver ha är en massa prydnadssömmar, olika knapphål eller annat "lulllull" som jag ändå aldrig kommer att använda. Tidigare hade jag en Janome Easy jeans och den var värdelös. Trots service flera gånger envisades den med att göra hoppstygn -så föreslå inte den...
Den ska också helst hålla många år - jag har sett att många föreslår en ny maskin "Texi", men vad vet man om hållbarheten på den? Kommer den att fortfarande sy bra om 5-10 år? Tacksam för tips och synpunkter.
kajsakajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 22:56   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Kanske du ska leta efter en begagnad maskin av sådan typ du hade om du var nöjd med den. Man kan ju göra service eller renovera äldre maskiner.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 10:30   #3
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag tycker det är viktigt att man kan få service på sin maskin, så själv har jag bara maskiner från Husqvarna o Singer, för dem klarar de flesta reparatörer att fixa.

Texi vet man inget om eftersom den kom på den svenska marknaden förra året. Visserligen billig och elektronisk med många sömmar, men man måste provköra innan köp tycker jag. Har bara sett den på bild men verkar liten.

Kolla blocket o tradera där finns beg. maskiner till överkomliga priser allt som oftast.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 11:19   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Bernina

Därför blev det Bernina för mig. Visste inte heller vilken maskin jag skulle köpa. Utgick från: Vilken maskin har jag aldrig hört någon klaga på? Min mor fastän hon jobbat sömmerska och hade Husqvarna när jag frågade henne sa: Bernina, men jag hade inte råd just då.

Jag har i huvudsak bara köpt begagnade Berninor. Får mycket för lite pengar. Problemet är att hitta begagnade maskiner pga ingen byter in dem. De behåller dem.

Jag har 6 Berninamaskiner. Gillar som du mekaniska maskiner men har även nya och gamla datamaskiner. Har velat ha lite modernare, fler knapphål, sömmar osv och ombyte förnöjer.

1972 Bernina record 830 (den har alla grundsömmar, overlock mm spinner som en katt (det gör även de andra modellerna, (ett kännetecken för Bernina)), 80-talet Bernina 930, Bernina 1230(bl a denna modell har deras starkaste motor), Artista 170, Bernina 830 samt overlockmaskin 1100DA.

Alla är de helt fantastiska. Har svårt att skilja mig från mina kompisar. Därav att det jag samlat på mig maskiner. Ska dock avveckla någon här framöver.

Bernina är användarvänliga,lätta att trä, du behöver inte hålla på och ställa om trådspänningen, pressarfotstrycket. Jag kan sy i chiffong och sedan i tjockt läder. Ändrar ingenting. Ha en grov övertråd och en tunn undertråd, syr lika bra i alla fall. Utan några ändringar. Instruktionsböckerna är lätta att läsa och bra. Har aldrig haft fel på någon maskin. Om det blivit fel har det berott på att det är jag som har gjort fel, t ex trätt slarvigt. Glömt att trä in i ett hål i undertrådspolen då jag ska sy knapphål t ex. Den har sytt ok men inte lika jämnt och snyggt som den gör då den är rätt trädd.

Köp en begagnad Bernina från butik helst för då får du upp till 5-10 års garanti trots att den är begagnad. Att få den hemskickad kostar några några hundralappar och det är det värt. Slå ut det på antal år du har maskinen. Att har aldrig haft problem med mina begagnade symaskiner, har även köpt privat. De håller en fantastisk kvalitet. 1230 (1130 lika bra och stark))letade jag aktivt i 3 år innan jag fick tag i. Köpte privat. Hon hade sytt hästtäcken m m med den. Får mycket maskin för lite pengar.

På denna länk kan du leta rätt på återförsäljare av Berninamaskiner.
https://www.bernina.com/sv-SE/Shop-S...rsaljarsokning Kolla om de har några. Eljest kan man faktiskt fynda Berninamaskiner även hos återförsäljare av Husqvarna, Singer, Pfaff.

Du kan även kolla här på blocket.
https://www.blocket.se/lulea?q=symas...is=1&l=0&md=th
Jag har köpt via Blocket, fick möjlighet att provsy maskinen hemma t o m innan jag bestämde mig. Du bor i Uppsala län och har nära till Stockholm bl a så du har lätt hitta en begagnad maskin.

I Sverige är det bra priser på begagnade Bernina maskiner. Bernina är vad jag har förstått en Rolls Rolls på marknaden. Nya är de dyra. USA kostar min gamla 830 närmare 5 000 kr begagnad, här i Sverige 2000-2500 kronor.

OOOPPPSS! Ser att det finns en Bernina 930 ute för 5000 kr. Folk har börjat fatta hur bra de är med andra ord. Tycker att 5000 kr är prisvärt.

Det finns att få tag på reservdelar till dem. Om det skulle saknas någon del i Sverige är det bara att gå ut på Ebay.com. Där finns det. Bernina är stor där.

Bernina 1008, helmekanisk maskin produceras fortfarande och säljs och ingår i ordinarie försäljningsutbud, vilket borgar för att reservdelar kommer att finnas länge än. Har samma sömmar som rekord 830 samt 930 b la. Säljs på blocket för 5 000 kr. Nypriset ligger på närmare 9-10 000 kr. Minns inte riktigt.

Har du frågor hör gärna av dig.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2019-03-11 klockan 11:47.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 11:37   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Det finns en 1130 på Tradera som saknar både gripare och alla pressarfötter som det ser ut. Då är det inte ens möjligt att kolla om den funkar. Kretskort osv.

1130 har lika stark motor som 1230
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 17:28   #6
kajsakajsa kajsakajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 5
Tips för ny symaskin

Jag har en Bernina 930 och älskar den, men har lyckats klanta till det så att den inte fungerar längre, någonting har "låsts" i maskineriet
och handhjulet går inte att dra runt längre. Ska försöka reparera den om det går, men problemet med de gamla Berninorna är att de inte längre kan göra nya reservdelar till dem på grund av någon översvämning vid fabriken på slutet av 90-talet då alla gjutformar förstördes, så ev. reservdelar får man ta från andra likadana Berninor...
Att handla på Tradera auktion utan att ha fått prova maskinen och utan garantier känns som det kan bli en dyr affär, och 5000:- lär den nog inte stanna på, det är ju bara utgångspriset...
Du är inte intresserad av att sälja någon av dina..?
kajsakajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 12:28   #7
ubbe65 ubbe65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2014
Inlägg: 16
Har inte läst alla svar här, så jag vet inte om det blir dubbelt nu, men. Håller på att det är 100 ggr. bättre att satsa på en äldre mekanisk maskin. Vi har Bernina 1010 och 1008, som är starka, enkla att förstå sig på och har mer än tillräckligt med sömmar. Symaskinerna idag och kanske 15 år bakåt i tiden har bara blivit dyra och sämre. Så fort en maskin måste ha touchkontroller och displayer, som kostar pengar, är det som att köpa problem. Det enda dessa "flashiga" funktioner tillför, som inte är funktioner, utan bara lull-lull, de är där för att tjusa och tillför inget annat än att de kommer att lägga av förr eller senare, och de tillför ingenting till sömnaden.
ubbe65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons