Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-05-16, 09:40   #1
minikanin minikanin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 39
köpa overlock, HELT ny på såna! TIPS???

Jag har just nu en vanlig gammal symaskin, alltså inte ngr finesser alls, syr bara vanliga sömmar osv. Syr rätt mkt barnkläder och funderar på att köpa en overlock av nåt slag men har INGEN aning om vad jag ska leta efter. behöver tips mao!

det ska va en som är enkel att förstå sig på men som gör det den ska alltså syr och skär eller vad det kan tänkas heta och så ska den ju vara så billig som möjligt med

sen undrar jag om det finns nån overlock med sån funktion som man bandkantar med om ni förstår va ja menar...

och vart är det billigast att köpa overlockmaskiner?

jag är alltså rookie på overlockmaskiner som ni säkert fattar!


alla tips mottages tacksamt!
minikanin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 11:15   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Titta i Forumet Overlock, där finns mänger av forumtrådar ang köp av overlock-maskiner
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 12:38   #3
birma birma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 61
hej
jag tycker du skall titta lite på hur mycket du skall använda den. Själv har jag köpt både nytt och begagnat....om du skall köpa begagnat så får du ha koll på priserna för många begär alldeles för mycket.....Sålde av min första då den var svår att ställa in och trä. Nu har jag köpt två begagnade: en overlock och en coverlock den ena för 2000 och den andra för 1500...de är lite använda så de är nästan som nya.....läs på pom maskinerna för det kan finnas lite olika med tillbehör och finesser och fundera på vad du tänkt använda den till och hur mycket pengar du har lust att lägga...Lycka till
birma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 14:44   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det finns två typer av overlockmaskiner.
En är bra overlock och syr overlocksömmar och rullfållar.
Den andra typer är Covermaskin. Den fållar du med. Dubbla eller tredubbla sömmar på rätsidan och overlock på baksidan. Till covermaskinen finns det bandkantnings fot att köpa till.
Sedan finns det kombimaskiner som kan sy både overlock och cover. Dom måste man bygga om när man vill växla mellan overlock och cover. Det är lite pyssel att flyttar nålar, ändra inställningar och byta sybord och trä om maskinen.
Det är ingen stor prisskillnad mellan att köpa en kombi eller två maskiner en overlock och en cover.

Dom flesta brukar börja med en overlock. Och sedan om behov finns så kombinerar man med covermaskin. Fålla går även med hyfsat resultat att gör med tvillingsnål med den vanliga symaskinen.


En bara och prisvärd är Brothers 3034D. Köper du den från england kostar den runt 2800 kr. Här i Sverie knappt 5000 kr. Den dyraste combimaskinen för hushållbruk kostar ca 22 000 kr (Babylock evolution).

Du måste ändå behålla den vanliga symaskinen får en overlock kan du inte sy knapphål, sy i blixt låsar eller sy vanlig raksöm.
Vana sömmerskor brukar växla mellan den vanliga symaskinen och overlocken. Man syr dom sömmar varje maskin är bäst på.

Är det gamla maskin dålig så kanske behöver du byta ut den mot en bättre, men är den gammal och av kvalitetsmärke, så lämna in den på servis. Gamla maskiner är inte dåliga för att dom är gamla, många gånger slår dom nya plastmaskiner med hästlängder.
Och egentligen behöver man inte så mycket finnesser. Man kan sy det mesta med raksöm och zigsack. Det är egenligen inte antalet sömmar utan hur stark maskiner är och att det syr fina sömmar som är det viktigaste.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 14:47   #5
minikanin minikanin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 39
Tack snälla ni vad gulligt att ni hjälper en rookie blir nog en brother 3034d!!! Men vilken sida från England är det som har den så billigt som 2800 och i gen frakt???? Tack söta ni på förhand!!
minikanin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 17:23   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skrev nyligen ett inlägg om overlock-epidemin. Läs och tänk efter innan du köper om det är en overlock som du behöver och kommer att använda.
Om du inte är en overlock typ och eller har det utrymmet som krävs, så kan du använda pengar det något nyttigare. T ex. lite kul pressarfötter till din vanliga maskin. Det är lätt att dras med och tro att det är något man måste ha.

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26726

Jag älskar min overlock och skulle inte vilja vara utan den. Jag skriver inte detta för att avråda mig. Men tänk efter före.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons