Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-08-08, 19:45   #1
Lillstrumpan Lillstrumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 27
Question Tips på litteratur för väsksömnad :)

Hallå! Jag har tänkt ett tag nu att det skulle vara skoj att testa att sy väskor. Eftersom jag är helt novis i ämnet så skulle jag gärna vilja ha litteratur tips för att underlätta det hela. Jag har googlat och hittat en bok som heter "The better bag maker" av Nicole Mallalieu. Funderar på att beställa denna bok men nackdelen med den är att den är på engelska... Vet någon om denna bok är bra el vet ni någon annan bra bok som kanske t.o.m är på svenska, som ni kan rekommendera? Mycket illustrationer o bilder är ett stort plus givetvis så man lättare kan förstå instruktionerna. Tar tacksamt emot alla tips ni har, kanske t.ex. tips på bloggar el dyl där det beskrivs hur man gör osv.
Lillstrumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-08, 22:26   #2
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
En bok som jag varmt kan rekommendera är (tyvärr även den på engelska)
A bag for all reasons av Lisa Lam
Den har väldigt bra bilder och instruktioner och en mycket bra mönsterdel. Innehåller 12 projekt, skötväska, ryggsäck, i-padväska och en del andra små väskor.
Köpte den på Amazon.com

Lisa Lam har även en bra blog på http://u-handbag.typepad.com/

Lycka till!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-09, 11:35   #3
Lillstrumpan Lillstrumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 27
Tack så hemskt mkt för tipset! Ska kolla upp denna bok. Men en pedagogisk bra bok på svenska måste väl ändå finnas någonstans...? Behöver lära mig om grunderna med vilka vliseline man ska använda osv, just sådana saker blir ju ganska svåra när det är på engelska tänker jag. Fast engelska böcker är ju också välkomna men kanske blir mer användbara när man fått lite kläm på grunderna o sytt en väska el två.
Lillstrumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-09, 13:43   #4
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Kontakta Kristina i Uppsala. Hon kan mycket om väskor.
http://quiltbiten.com/
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-09, 16:38   #5
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Bra tips med Quiltbiten! Tror inte det finns någon bra litteratur på svenska dessvärre!! Har själv kollat igenom men inte hittat.
Jag lärde mig väldigt mycket på kurs hos en quiltbutik här i Göteborg.
Kanske har du någon i din närhet som har kurser.... tror jag du har!!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 17:31   #6
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
En bok som var mycket populär här på sysidan är Sy! av Cath Kidston. Den är på svenska, inehåller mönster till flera väskor och många andra saker.
Dessutom följer det med tyg och material till en väska.

Namn:  sy.jpg
Visningar: 3273
Storlek:  10.3 KB
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 17:44   #7
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Här kanske inte finns så mycket beskrivningar o mönster men desto mer INSPIRATION!!!

https://www.google.se/search?q=tutor...w=1024&bih=634

Beskrivningar på engelska men även här INSPIRATION!!!

http://craftstew.com/sewing/pick-a-free-bag-pattern
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 21:56   #8
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag har Lisa Lams förra bok: The bagmaking bible och tycker den är bra. Man får olika detaljer i olika väskmodeller och kan sen sätta ihop som man vill själv. Jag köpte min bok i England men den finns på Adlibris: http://www.adlibris.com/se/bok/the-b...-9780715336243

Där såg jag att det också finns en DVD med samma namn.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 00:22   #9
Lillstrumpan Lillstrumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 27
Tusen tack för era tips o länkar! En kurs hade varit superbra men jag bor i Halmstad o här finns tyvärr inga sådanna. Jag har kollat en del på Lisa Lams böcker på nätet o de känns väldigt pedagogiska. Blir lite konfunderad bara på skillnaden mellan den första "The bag making bible" o uppföljaren "A bag for all reasons". Den första "bibeln" verkar ju vara, som namnet antyder, full med alla väsentliga grunder man behöver kunna o sedan även beskrivningar på hur man tillämpar dessa i några väskmönster. Den andra verkar dock till min förvirring också innehålla upprepningar på dessa grunder samt beskrivningar o mönster. Men kan det vara så att den första innehåller många fler grunder o detaljer o den andra kanske innehåller fler väskmönster ist?! Är det ngn som vet som har bläddrat i båda? Känns ju som ett säkrare kort att köpa bibeln om den har fler små viktiga detaljer i sig. Men samtidigt finns det en stor anledning till att den andra känns lättare att jobba efter vilket är att den är bunden med en spiral i ryggen som gör den lätt att lägga uppslagen på bordet framför en o sedan följa den steg för steg. Bibeln har jag bara hittat i pocket-form vilket känns mkt sämre i just detta sammanhanget. Eller finns "The bag making bible" med spiralrygg också bara det att jag inte har hittat den? Ist var kan man köpa den? Skulle också vara intressant att veta hur många väskmodeller de båda böckerna innehåller för utifrån det kan man ju lista ut vilken som troligtvis har mest grundfakta i sig. Ursäkta att jag blev långrandig men hoppas ngn har kunskap om båda böckerna o kan reda ut mina frågetecken åt mig!
Lillstrumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 13:16   #10
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Tycker inte als du är långrandig utan tycker snarare att det är väldigt roligt när du intresserat läser inläggen och sedan ställer dina frågor! Det är inspirerande också för oss som svarar dig - mycket roligare an de som aldrig lämnar synpunkter och frågor

Jag har bläddrat i båda och har som sagt A bag for all reasons. Att jag köpte den beror på att jag hade många väskmönster sedan tidigare och ville ha lite tips om hur man syr. Sedan tycker jag inte att mönstren i den boken är så kul - då är det roligare mönster i bibeln! Tror inte bibeln finns med ringpärm men om du kollar på Amazon.com så tror jag alla varianter ska finnas där. Sedan är tips och beskrivningar likvärdiga i båda. www.amazon.com är superbra att beställa ifrån och betydligt billigare än att köpa i Sverige via Adlibris m m.
Har köpt många böcker där.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 18:30   #11
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Och anledningen till att jag köpte "bibeln" är att det var den som fanns då. Jag hittade mitt ex i London eller Edinburgh för ett par år sedan. Jag har inte ens sett den andra boken så jag kan inte jämföra dem alls.

Biblen finns inte med spiralpärm vadjag har sett. Min har det inte iallafall. Den innehåller åtta olika väskmodeller valda utifrån det tema kapitlet handlar om. Dess är: Getting started, Chosing fabric, Structure and reinforcement, Linings, Closures, Handels and straps, Pockets och slutligen Edgings and trimmings
Bästa vore väl om du kunde titta i bägge böckerna och jämföra dem, men det är kanske svårt.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-14, 11:44   #12
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag tittar ofta här för inspiration och mönster:

http://diybaglover.blogspot.se/
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-14, 22:24   #13
Lillstrumpan Lillstrumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 27
Tusen tack för ert engagemang! Jag har nu kollat i våra lokala bokaffärer o även kollat bibblan men dessa böcker finns inte inne. Endast beställningsvara från England o då måste man ju köpa dem så tyvärr kan jag inte få jämföra dem men fick ju en del kött på benen från er tack o lov. Har nu klargjort att bibeln innehåller 8 mönster o den andra 12. Tycker inte heller att mönstrena i A bag 4 all reasons känns särskilt roliga o de i bibeln har jag ej lyckats få så bra överblick på men de verkar roligare iaf. Fast mönstrena är inte det viktigaste i nuläget utan teknikerna o materialläran står i topp. Mönster är steg 2, fast d ultimata hade ju klart varit att få båda i en bok såklart. Det som känns jättetråkigt är att Lisa Lam verkar ha kopierat jätte mycket av sin grundläggande fakta från första boken till den andra. Om man skriver en bok o sedan en uppföljare borde då inte den andra innehålla ny o fördjupad information i stället för upprepningar? Därför är det svårt att veta vilken som innehåller mest basinformation. Har ju sett utdrag på amazon (tack för länken) o där stod väldigt mkt samma. T.o.m. samma foton hade hon till texterna! What!!! Ja, ja, jag mailade faktiskt precis till henne på hennes egna sida o frågade vilken som har mest info för en nybörjare så får vi se om jag får ngt svar. Om det inte vore för att jag såg hur lika böckerna var så hade jag ju lätt köpt dem båda men inte som det nu ser ut. Jag undrar lite ang Amazon, hur kan det bli billigare när det ska fraktas från USA? Är lite rädd för sånt... Men d stämde att bibeln inte finns som spiral tyvärr för det i sig är ju en supersmart grej när det gäller böcker med beskrivningar man ska följa. Man kan tydligen inte få allt i ett paket tyvärr.
Lillstrumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 16:28   #14
V.G V.G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 24
Jag har sytt en del väskor. Men tyvärr är alla kunskap "try and error" metod
För varje gång bli det bättre. Det finns en uppsjö av bloggar o pinterest bilder tex. https://www.pinterest.com/search/pin...ojects%7Ctyped.
Alla väskor jag har sytt är faktiskt en modifikation av någon bild eller mönster jag har sett, alla gratis från nätet. Böckerna bli tyvärr snabbt omoderna o mönster i de kan snabbt bli tradiga De bästa enligt mig är amerikanska o några brittiska bloggar/böcker/tidningar och de är på engelska.

Och när det gäller foder/mellanlägg så är det svårt hitta en ultimat lösning, i alla fall för mig. Det varierar från väska till väska, då varierar även modellen, syfte, funktion. Samt producenter av alla tillbehören ändras och namnen ändras lika väl. Det enklaste är att åka till en butik, känna o klämma och hitta sin favorit.
Personligen gillar inte särskilt tjockt vadderade väskor, medan de älskas av alla amerikanska coola bloggar. Mest för alla snygga, moderna tyger i USA är tryckta på tunt bomull och då behöver man stadig mellanlägg för att få en form o kraft i en väska.

Lycka till!
V.G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-27, 11:19   #15
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag tycker att det är bar att ha en grundbok. Kolla bokbörsen, där finns kanske nå't.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
boktips, litteraturtips, väska, väskor, väsksömnad

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons