Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-26, 21:03   #1
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Osynligt blixtlås igen

Har läst allt jag kan hitta på sidan om dolda blixtlås och ändå lyckas jag inte. Har inhandlat en ny pressarfot för ändamålet. Jag har tittat på syrummets instruktion och jag har studerat på sewing.org , trots detta kan jag inte få det osynligt. Någon som kan ha nån idé om vad som blir fel, det verkar ju så enkelt.Dragkedjan ska sitta i en kjol i duschesse.Troligtvis blir den dold av livet, men det ska ju ändå vara snyggt. Hjälp!
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 22:56   #2
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Thumbs up

Blixtlåset skall sys på rätsidan, du "rullar" ut dragkedjekanen och syr sömmen tätt med kanten men du får inte sy ända ner utan du måste vända tillbaka blixtlåset så det blir rätt, du får sy det sista för hand. Förstår du hur jag menar, hoppas det. Lycka till
Gun
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 00:26   #3
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Hej!
På Husqvarnas hemsida finns en bra beskrivning

http://www.husqvarnaviking.com/media...ingroom_sv.asp
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 05:58   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om du gjort som de visar i syrummet (husqvarnas sida) så borde det ju bli bra. Kan du ta en bild och lägga in här i forumet så kanske det blir lättare att se vad som är fel.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 10:41   #5
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag har nyligen sytt i mitt första osynliga blixtlås och även fast jag gjorde allting rätt enligt instruktionernablev det inte osynligt.
I mitt fall låg sömmen för nära blixtlåsets taggar, så jag sprättade och gjorde om med nålen ställd en mm längre ifrån och då kunde tyget lägga sig så att det slöt runt blixtlåset på rätt sätt.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 12:40   #6
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Skulle problemet isåfall kunna vara att sömmen kommer för nära blixtlåsets taggar? Jag trodde att det var viktigt att komma så nära som möjligt.
Problemet är att blixtlåset är synligt. Det är ju så enkelt som de gör i syrummet, men tyvärr, för mig lyckas det inte.
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 15:19   #7
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jo, i alla beskrivningar jag läste stod det också att man skulle försöka sy så nära taggarna som möjligt, men med min maskin kom jag helt klart för nära... när jag sydde en liten bit ifrån blev det bra. Så mycket för ansträngningen att vara "duktig"

Om blixtlåset sitter rätt men tyget inte sluter sig om det så tycker jag att du ska prova att sy en liten bit längre ifrån och se om det inte gör skillnad.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 16:35   #8
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Testar ikväll, om det inte funkar så återkommer jag......
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 21:56   #9
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Dråckla ihop sidsömmarna först, stryk, på avig sidan tråcklar du därefter dragkedjan. du har markering på själva dragkedjan, där ska du sy,.sprätta därefter bort den tråckelsömnen som du hadde på sidan. ingen mening att försöka så nära kanten, blir inget kvar av det döljande tyget Obs är inget vidare på det har, men det finns vet inte om man får hänvisa till andra medlemmar /kunnigt folk som jag har lärt mig av - så tipsen är från sy- sidan. Inte så bra beskrivning men så ska man göra
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 07:58   #10
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Tyget kanske också är ett problem...duschesse. Provade att sy i ett linnetyg och där blev resultatet iallafall något bättre. Har bara en "osynlig dragkedja" så alla test sliter hårt på den. Återkommer....
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 11:02   #11
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Osynligt blixtlås....bild!!

Nu ska vi se om det lyckas...
Här kommer bilder.
1. Test i linnetyg, hyfsat bra resultat.
2. Samma fast isärdraget...hur skulle det se ut på en kjol som kanske sitter en aning "tight"?
3. Test i duschesse som dragkedjan ska sys i till sist! Ser bedrövligt ut, naturligtvis för matningen (funkar inte med övermatning) men ändå. Hur blir det om det sitter i en kjol? Hur skulle ni göra? Är lite inne på att tråckla ihop och pressa isär först som någon föreslog. Eller blir det bäst att sy för hand? Dragkedjan kommer knappt att synas under livet. Tips igen!?
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av beda den 2007-04-29 klockan 12:24.
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 12:54   #12
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag tycker att bild två ser underlig ut. Du skall alltså sy sömmen innuti "krullen" om du förstår.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 13:07   #13
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Helena!
Menar du att man ändå syr sidsömmen sist, alltså när dragkedjan är på plats? Hittills har det blivit bäst när jag tråcklat ihop sömmen först. Men varför ser det så enkelt ut på Syrummet?
Och vad händer om plagget sitter lite "tight"? Får inte göra det kanske?
Bifogade bilder
 
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 13:08   #14
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Bild 2 är bild 1 isärdragen.....
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-29, 13:09   #15
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Ledsen...fattar inte "inuti krullen". Lite trög, kanske?
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons