Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-26, 10:05   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Planchett och övrigt - Snabba svar!

Nu ska jag ta och beställa mina saker från Vena Cava. Har klippt ut korsett mönster och vet alla mått osv. Nu till mina frågor:

planchetten - Hur lång planchett ska jag beställa? Mönstrets längd framtill är 30,4cm (+sömnsmån). På Vena Cavas hemsida står det att man ska beställa en planchett 1 inch kortare än själva tygstycket framtill. Hur kan detta vara möjligt? Varför? Senare på sidan står det att deras mått i inches är ungefärliga, då planchetterna tillverkas i cm-storlekar. Alltså, kan jag beställa en plachett till min korsett med längden 30cm, eller är det bättre med 28cm?



Snörning - Jag har sett sådana där raka listor med färdiga hål som man sedan bara syr in i korsetten, istället för öljetter. Är denna system bättre än vanliga öljetter? Om jag nu beställer öljetter, vilken storlek ska dessa ha? Kommer att använda mig ut av snöret som finns att köpa hos Vena Cava.


Adressen till Vena Cava Design:

http://www.venacavadesign.co.uk

Senast redigerad av Misse den 2006-01-26 klockan 10:32.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 10:17   #2
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
En sak till: Snöret!!

Jag har nu räknar med att min korsett kommer att ha en snörning med 20-25 öljetter/hål på höjden, alltså 40-50 hål sammanlagt. Hur Mycket snöre ska jag då beställa? Vet att jag tdigare fått rådet att 5 meter snöre räcker.. men då innefattade hennes korsett "bara" 20 hål sammanlagt. Snöret finns i följande längden:

4,57m, 5,48m och 7,31m

Vilken ska jag välja?

..Tack alla..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 10:27   #3
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
leningrad
Här finns många bra tips. Jag har ännu inte sytt någon korsett. Ett tips jag läst är att förutom fjädrar placerar man krinolinstål för att stadga upp kanten där snörningen sitter.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 10:31   #4
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tittade också precis in på den sidan.. jättebra sajt. Fick tips på mina frågor om vart jag ska placera stålen nu, så redigerar bort frågan om fjädrarna från första frågan.

Men det andra har jag inte hittat några svar på där. Jag antog att man alltid beställer en plachett i samma längd som den färdiga korsetten kommer att ha. Och det där med snöret har jag ingen aning om. Jag vill ju inte stå där sedan med en korsett som inte kan knytas, eftersom snöret är för kort eller e korsett med snöre som är aaaaaldeles för långt. Vill ju inte att snöret i sig ska vara det som folk fäster blicket på - tror att den skulle se mycket underligt ut, ifall jag hade en hel meter snöre över som jag sedan försökte snyta upp på något underligt sätt..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 11:00   #5
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Helt riktigt, planschetten ska vara 2-2,5 cm kortare än den färdiga korsettlängden. Det är för att du behöver ca 1 cm planschettfri yta i överkant och nederkant, för att kunna sy på kantbandet. Detsamma gäller skenorna när du klipper till dem; klipp dem ca 2 cm kortare än kanalens längd.

Snörets längd beror dels på hur mycket din korsett ska reducera midjan, dels på hur bred glipa du tänkt ha i ryggen. Och så på öljettantalet, givetvis, men det har du ju redan förstått. Räkna såhär: totalt öljettantal * (midjereduktion + önskad glipa + 2 cm). Exempel: 30 öljetter, midjereduktion på 10 cm och glipa på 3 cm ger en lämplig snörlängd på ungefär 4,9 meter.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 11:06   #6
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Farthingales "lacing panels" är hållbarare eftersom öljetterna stadgas upp av stål runt om, istället för bara i sidled. De är superba om man gör tightlacing-korsetter för dagligt bruk, men för en korsett med reduktion på upp till 10-15 cm, som ska användas vid enstaka tillfällen, duger det gott med vanlig krinolinstål-öljettrad-krinolinstål-snörning.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 11:09   #7
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Adonia

Tack för din beräkning. På mönstret sägs det att midjan reduceras 4 cm. Jag vågar inte börja ändra på mönstret, eftersom det här är första korsetten jag syr. Jag vill inte ha någon jättestor glipa i ryggen, så räknar med ett par centimeter. Alltså, ungefär såhär:

50 öljetter * (midjereduktion 4cm + glipa 2cm + 2cm) = 4 meter snöre ..eller?

Då räcker det nog ändå med 5 meter snöre.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 15:53   #8
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Jag har använt Farthingales "lacing bones" och tycker de är toppen. De ger mycket bra stadga och man slipper mäta ut var öljetterna ska sitta etc (iofs inte jättejobbigt men ändå). Dessutom ser det riktigt snyggt ut. Enda problemet är väl att de är svåra att få tag på, så vitt jag vet är det bara Farthingales som säljer dem. Jag har dock mailat VenaCava och bett dem köpa in sådana, det blir ju lite dyrt om man ska beställa från Kanada hela tiden..
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons