Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-06-27, 13:10   #1
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Vad betyder detta (engelska)?

Garnet Araucania nature wool är ju flitigt återkommande på diverse bloggar, så jag tänkte testa det.
Eftersom det är ett chilensk garn tänkte jag höra med min argentinska svärmor om hon kan hitta det där och skicka det, det kanske blir lite billigare, för jag har förstått att det är ett dyrt garn? Men för att testa lite ropade jag in en härva på tradera, betalade 73 kr inklusive porto, var det ett bra pris?

Hur som helst, på banderollen står det så att för bästa färgeffet skall man sticka så här:
"Knit with two hanks in assorted rows (2-4)"
Vad betyder det?

Och om någon har ett tips på vad man sticka när man har bara en härva och vill testa garnet så tar jag gärna emot det också!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 13:41   #2
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag vet inte om jag tycker att Araucania Nature Wool är ett dyrt garn, en det beror ju helt på vad man jämför med och vad man tycker är rimligt osv. Jag tycker att det är ett jättetrevligt garn, lätt att sticka med och snygg mellereing på färgen. Och det är rätt många meter per hekto. Jag stickade t.ex. en kofta på 3,5 hekto (finns på bild i mitt album).

Tycker 73 kr låter som ett bra pris, särskilt om portot ingick i priset. Nysta tar tex 95 kr per hekto.

"Knit with two hanks in assorted rows (2-4)" Betyder att du ska ha två nystan samtidigt och sticka 2 eller 4 varv av varje. Du stickar alltså randigt fast med samma färg eller vad man ska säga. Jag antar att det är för att inte riskera att få konstiga avbrott när man byter nystan eftersom garnet är handfärgat och ingen härva är den andra lik.

När jag stickade min kofta i garnet gjorde jag itne så som dom rekommenderar, och jag tycker inte att det går att se var jag bytt nystan.

Lycka till med garnjakten!
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 16:02   #3
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Tack för svaret Ilsefin!

Nu förstår jag!

Tittade på din kofta! Precis det mönstret har jag kopierat av och har liggande här hemma som en "att- göra"- påminnelse! Och faktiskt var det till den tröjan eller till Stickameras KAL- tröja som jag är också är sugen på, som jag hade tänkt garnet!

Det enda jag funderar på är om det kanske är lite väl grovt, jag är rätt varmblodig av mig, men det är svårt att hitta en lika snygg melering på något annat, tunnare garn.
Vad säger du, är du varm i din kofta? ;-)

Och nej, det blir ju inte så dyrt om det inte går åt mer till en tröja, normalpris skulle jag vilja säga, så frågan är väl om det lönar sig att involvera stackars svärmor... men det kan ju vara kul för henne att få en liten uppgift också!

Nu skall jag ta en stund och kolla runt på alla dina bilder, du har ju gjort så fantastiskt mycket, och så fina saker!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 12:30   #4
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Hmm.. ja, jag blir ganska varm i min kofta. Det var min plan när jag stickade den Jag är rätt varmblodig av mig och använder oftast lite tunnare koftor. Men ibland är det skönt att ha en lite tjockare kofta också. Jag har använt den som extra foder under min lite för tunna vinterjacka.

Men det beror ju helt på hur du tänkt använda koftan. February Lady Sweater kan man ju använda istället för jacka på sommarkvällar och höst-/vårdagar och då tror jag den är precis lagom varm.

Jag har precis köpte garn till en kofta i ett garn med ungefär samma grovlek. Och den räknar jag med att använda ungefär så. För dom där sommardagarna som inte är så somriga som man skulle önska, men när det ändå känns fel att ha jacka på sig. Det är ju rätt gott om såna dagar under en normal svensk sommar

Lycka till med tröjan!
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons