Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-28, 19:32   #31
ms_wiz ms_wiz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 61
Från mamma har jag fått med mig en enorm skatt av kunskap om sömnad, vävning, knyppling, stickning mm. Det var alltid självklart att mamma sydde alla sina egna kläder själv. Inte förrän nu när jag sitter och funderar gick det upp för mig att det förmodligen berodde på att hon var överviktig och att det inte fanns mulliga kläder i butikerna på sextiotalet.

Men jag kommer inte ihåg att hon någonsin har "lärt" mig? Förmodligen har jag lärt mig själv med trial-and-error. Och så är jag enormt kräsen och tycker de mesta kläderna i butikerna är fula.

Mina egna döttrar visar inte minsta intresse för textil. Men jag har fått en lärling; min 23-åriga svärson som precis har fått börja med att sy en kudde. Raksöm, sicksack, vända! Nu pratar han om att åka hem och hämta sin mammas symaskin. För hon syr ju ändå högst ett par gardiner vart femte år!

Kul att läsa om allas snirkliga vägar till sömnad

-anneli-
ms_wiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 08:53   #32
SannaL SannaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 113
Jag skulle så gärna vilja svara i slöjden eller på textillärarutbildningen som jag har gått, men där är det inte. Min mamma har lärt mig det som jag har behövt som grund har sedan lärt mig genom att titta och lyssna och prata med vänner och "lärda" människor.
SannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 09:40   #33
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
I generationer bakom mig har det från mor till dotter gått sömmerska i arv. Tyvärr har jag ingen att föra sömmerskeyrket vidare på. Mamma valde senare en annan yrkeskarriär..

Hemma har hon sytt allt till oss barn. Hon sydde om sina klänningar till oss flickor, pappas kostymer till brosan osv.
Så det är hemma vid köksbordet som den största utbildningen har
skett.

Sedan har jag gått en tillskärningskurs. Men den allra största
kunskapen har kommit med övning.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons