Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-08, 17:05   #31
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
just nu stickar jag på en kofta som påbörjades för 15 år sedan!!!! Nu var jag redo igen. Yngste sonen har blivit så stor, så den får bli till honom.
Dessutom har jag hunnit sticka en sjal i tunnt melerat yllegarn. Mycket enkelt, lägg upp 2 maskor, öka på sidorna tills den är tillräckligt stor.
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 19:32   #32
gunillabc gunillabc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
Impulsköp från Vartofta garn innehållande garnpaket till mössa och halsduk är precis påbörjat
Sedan finns ett 5-årsprojekt liggande : tröja i lingarn det blir några varv när andan faller på,
Både ideer och garner finns till många fler projekt, det är sticklusten som avgör
gunillabc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 19:32   #33
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Eftersom jag jobbar i handarbetsaffär så håller jag ofta på att sticka modeller dit.
Men till min förvåning så beställde min äldste son en mössa i Barcas färger och ett par raggsockar dagen före jul så de håller jag på med nu. Jag varvar lite mellan dem för att behålla spänningen
Det här var första gången något av mina barn visade intresse för mitt stickande.

Jag har annars ca 20 olika arbeten som jag gör hela tiden. Amugurumis, Raggsockar. Halsdukar. Mössor. Lovikkavantar. Sjalar.
Torgvantar. Pulsvärmare.

Allt eftersom vi får in nya garner i butiken så skall det gärna ut modeller så att kunderna får se.
Jag handarbetar också på beställning, vilket är kul då man ofta får beställning på saker som man själv inte har anledning att göra.




Jag tycker det är jättekul när ni lägger ut bilder och/eller mönster så jag kan få lite nya ideér.
Bifogade bilder
 
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 20:48   #34
Annamors Annamors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 78
Slipover

Min man satt och läste tidningen Land, såg där en slipover som han blev förtjust i.Han undrade om jag kunde sticka en sådan till hans födelsedag i januari, så det var bara att köpa garn och köra igång. Den är mönsterstickad i ullgarn. Det enda är att jag brukar sticka på norskt vis, med rundsticka och sedan sy och klippa upp.Enligt beskrivningen skall man övergå till två stickor, vid ärmhål-hals.
Hmm, undrar om jag tagit mig vatten över huvudet...är snart där...
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 20:56   #35
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Det är väl bara att göra som du brukar.
Sticka rakt upp, sy, klipp och ev lägg upp maskor om det skall vara en ärmhålskant.
Alltså, istället för att sy på en ärm så lägger man upp kantmaskor.
Om det nu är så mönstret ser ut. Om det är så att mönstret är slätt i ärmen så kan du ju ändå sticka ett par varv så att du döljer klippkanten.
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 11:42   #36
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag virkar pa mormorsrutor. Har fatt ihop till 25 st,vet inte vad det skall bli. Funderar pa att maskinsticka en poncho men har svart att hitta ratt monster. Har ocksa tankar pa en mossa om jag nu orkar ta mig upp ur soffan.

Jag har inte anvant stickmaskinen pa ett ar sa jag har nog glomt hur man gor.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 14:01   #37
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Jag virkar pa mormorsrutor. Har fatt ihop till 25 st,vet inte vad det skall bli. Funderar pa att maskinsticka en poncho men har svart att hitta ratt monster. Har ocksa tankar pa en mossa om jag nu orkar ta mig upp ur soffan.

Jag har inte anvant stickmaskinen pa ett ar sa jag har nog glomt hur man gor.

Jag föreslår att du Googlar ordet mormorsrutor och sen klickar på Bilder så får du upp väldigt många förslag på vad man kan göra med dem. Lycka till!
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 15:44   #38
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Tackar för förslaget. Det hänger lite på hur många mormorsrutor jag orkar göra. Att virka dem är helt okej, men att fästa alla trådar är ganska trist.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 15:56   #39
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Tackar för förslaget. Det hänger lite på hur många mormorsrutor jag orkar göra. Att virka dem är helt okej, men att fästa alla trådar är ganska trist.


Jag förstår precis vad du menar. Mormorsrutor är ju inte bra för att virka in trådar med.
Själv har jag hållt på i över ett år att fästa trådar på ett täcke jag gjort med över 500 lappar, alla med olika färger i varje varv.
Jag fick för ett tag sedan erbjudandet om att ta med det till stickcafet så hjälps vi åt en kväll. Snacka om att jag är tacksam för det erbjudandet. Man vill ju få klart jobbet nån gång.
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 08:15   #40
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag har stickat en väst till mig själv som jag bara stormtrivs i. Nu stickar jag benvärmare till barnbarnen eftersom de helst vill ha kjol och leggings nu när det är så kallt. Benvärmare som går ända upp över låren är "godkända" så det är bara att sticka på. Jag använder garnrester som jag har och stickar dem med vanlig resår och randiga så de går snabbt att göra och jag får mer plats på garnhyllan.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 08:15   #41
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
500(!) lappar -du har min beundran! Själv hoppas jag att jag kanske kan få ihop till 60-70 st så kanske jag kan tima det till en bäbisfilt.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 10:37   #42
TinaIC TinaIC är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 27
Hej alla!

Jag är nybörjare inom både stickning och sömnad.

Jag håller nog i stickorna väldigt "krampaktigt" (tror jag) och får ont i höger ringfinger och jag får "skavsår" på höger tumme, som spricker och blöder lite.

Nu har jag inte stickat på några veckor...det lilla såret går upp ganska lätt- och allt har väl läkt snart.

Har ni tips på hur jag kan slappna av...och förhoppningsvis slippa skavsår på tummen..???
TinaIC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 12:46   #43
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Citat:
TinaIC skrev: Visa inlägg
Hej alla!

Jag är nybörjare inom både stickning och sömnad.

Jag håller nog i stickorna väldigt "krampaktigt" (tror jag) och får ont i höger ringfinger och jag får "skavsår" på höger tumme, som spricker och blöder lite.

Nu har jag inte stickat på några veckor...det lilla såret går upp ganska lätt- och allt har väl läkt snart.

Har ni tips på hur jag kan slappna av...och förhoppningsvis slippa skavsår på tummen..???

Jag vet inte hur man gör för att slappna av mer än att tänka på att göra det. Sticka långsamt och koncentrera sig på att göra det avslappnat. Såren däremot känner jag igen, jag kan få det ibland efter uppehåll om jag har för långa naglar. Vill jag då inte klippa ner naglarna i början så sätter jag plåster på dem, eller på såret som uppkommit.
Plåster i sig kan få en att slappna av lite också då man på ett helt annat sätt känner att man håller för hårt. Man kan också använda tejp som är lite hårdare så känner man mer att man trycker för hårt.
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 12:49   #44
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
500(!) lappar -du har min beundran! Själv hoppas jag att jag kanske kan få ihop till 60-70 st så kanske jag kan tima det till en bäbisfilt.
Tack! Jag handarbetar väldigt snabbt så antalet på mitt arbete kanske motsvarar ditt arbete, vem vet.
Jag kan göra en vuxentröja på två dagar utan ansträngning.
Utom när det kommer till att sy ihop, då kan det ta evigheter. För det första så avskyr jag att sy ihop stickade stycken och för det andra så är jag så pedantisk att det tar jättelång tid.
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 13:04   #45
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Jag tröttnade tillfälligt på att sticka en massa förnuftiga saker som vantar, mössor och halsdukar så jag gick på en utforskarrunda på nätet och hittade en jättesöt katt att sticka
Mönstret finns här

http://www.hemmetsjournal.se/Handarb...r-pa-en-kvall/


och så här ser den ut:
Bifogade bilder
 
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons