Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-05, 13:50   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Question Problem med korsetten..

Hallåj alla!

Nu är jag nästan klar med min första korsett. Arbetet med korsetten har varit mycket lättare än vad jag trodde, men så igår stötte jag på problem.

Efter att jag sytt fast planschetten framtill märkte jag en grej som kanske inte blev jättelyckat - fodret syns när jag har knäppt korsetten! Fodret är typ laxrosa och yttertyget vinrött. Hela korsetten kommer att kantas med svart satinband. Då ser det med andra ord inte så snyggt ut med något laxrosa som sticker ut/syns. Hur ska jag göra för att fodret inte ska synas mellan knäppningen? Kan inte sprätta upp det hela, då yttertyget är väldigt skört (fast det är stadigt) och det blir fula märken när man sprättar upp (oavsett hur försiktigt man gör det).

En annan grej som oroar mig med korsetten är att planschetthakarna är silverfärgade, medan silverfärgade öljetter är väldigt svårt att få tag på. Alla billiga öljetter är guld/gul-aktiga och jag har helt enkelt inte råd med att köpa några silver färgade öljetter för ungefär 100 kronor (ja, det är priset för stans enda silverfärgade öljetter). Vart kan man hitta billiga öljetter på nätet?

Tackar för alla svar!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 14:35   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hejsan
Ring till företaget Ossian och hör om de kan skicka öljetter till dig.Jag tror de har silverfärgade öljetter.

http://www.ossian.nu/index2.htm

Tyvärr vet jag inte mycket om hur du ska göra med fodret i korsetten. Jag brukar alltid fodra med samma tyg så detta inte ska hända. Något du kan prova är att försöka spänna tyget på insidan av planchetten så att fodret dras bakåt lite, men då måste du tyvärr repa upp lite. Kan du inte sy i samma spår som tidigare?
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 14:44   #3
squinteyed squinteyed är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 68
på ohlssons tyger - som är rikstäckande väl? - finns det silverfärgade öljetter för 50 kr (40 st).
Du kanske kan ringa till dem och be snällt?

Hur du ska göra med fodret vet jag inte men jag brukar göra så att jag använder samma tyg på den första foderbiten som på framsidan (och sen tar man en annan färg på resten av fodret om man vill)...
squinteyed är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 16:21   #4
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Ohlssons tyger är jättebra - jag vet - när jag bodde i sthlm köpte jag alla mina tyger och tillbehör där, men på orten där jag bor finns det ingen Ohlssons.. närmaste ligger i sthlm.
Vad jag vet, så skickar inte Ohlssons något hem till någon.. dessutom verkar deras hemsida vara nere.

Denna korsett är ett projektarbete (eller en del ut av den iaf) och allt detta ska betygsättas om ett par veckor. Egentligen ser man väl inte så mycket av fodret, utan jag vill bara att allt ska vara helt perfekt, eftersom det just ska bedömas av ett proffs. Jag får se hur jag fixar det..kanske får jag ta och stryka på en bit av yttertyget på fodret vid alla kanter.

Vad som förbryllar mig mest är att Claes Olssons som har mycket öljetter, inte har små silverfärgade öljetter, utan endast mässingfärgade små och stora silverfärgade.

Alternativet är väl att köpa billiga mässingfärgade öljetter och spray dessa med krom.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 14:11   #5
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
det finns inget åhlens i närheten? dom brukar ha silverfärgade öljetter. sen tror jag både stoff&stil och furulunds har, men jag vet inte hur det är om man måste beställa för nån minimisumma.
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 16:38   #6
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Furulunds har vi här i stan också, men de säljer bara silverfärgade öljetter med "verktyg" och jag vill ju inte behöva köpa tre-fyra påsar med verktyg, när jag bara behöver ett verktyg och ungefär 50-60 öljetter.

Ska kolla på stoff&stil nu. Åhlens i vår stad har precis flyttat och givetvis tar det väl lite tid innan alla varor kommer till plats. För övrigt måste jag säga att Åhlens i denna stad har riktigt dåligt utbud på saker och ting.. oj, vad jag saknar tillbaka till Sthlm.

Tackar för alla förslag och välkomnar fler!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 16:44   #7
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Stoff & stil har rätt dyr fraktavgift - 90kr per sändelse, oavsett storlek. För bara fraktkostnaden får jag ju 120 öljetter + verktyg beställt från England.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons