Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-22, 21:18   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Konstruera mönster på nätet?

jag har hittat två sidor på nätet där man genom att mata in diverse mått på sig själv kan konstruera sin egen korsett mönster:

Den här gillar jag mest,där får man allt färdigt - bara att skriva ut:

http://www.dtta.dk/x/intro_uk.htm

Och så finns den här, där man kan konstruera lite äldre korsetter,typ 1500-tal:

http://costume.dm.net/custompat/

Undrar om någon har gjort en korsett efter dessa mönster och hur blev resultatet? Jag tänkte pröva det första, fast lämna bort de där "straps" och lägga fram till en planchett.

En fråga bara, när man ska ta sin egna mått, ska man ta byst måttet med Bh på eller av?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-22, 22:36   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Mått

Hejsan
Jättesnyggt mode med kjol och top.
Jag brukar mäta med BHn så det inte blir för tajt sedan.
Fast den svarta topen är ju rätt djupt urringad så jag undrar om man kan ha BH under?

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-22, 22:48   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det är viktigt att mäta med rätt BH som man har tänkt sig använda under ett plagg. Är det ett plagg du inte ska ha BH under, då ska du inte mäta med BH på. Detta är med tanke på alla pushups och Bh:ar med vaddering och gelé. En bra sittande Bh gör att brösten lyfts upp en aning och mäter du då bysthöjd, så kan det skilja ett par cm och det hamnar fel på det färdiga plagget.

Som regel ska du mäta utan BH eller med den eller likvärdig som du tänkt använda under plagget.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 02:11   #4
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Jag kommer inte att använda någon Bh under en korsett. För mig är hela idén med att ha en korsett just att den både ska lyfta bysten och dra in midjan.

En liten undra bara. När jag nu har gjort iordning mitt mönster från sidan www.dtta...
står det att denna modell kommer att dra in magen 4 cm. Betyder detta med andra ord att jag inte behöver själv reducera bakstycket för att kunna snöra in mer, eller kan jag fortfarande ta bort, säg en 5 cm för att ytterligare kunna snöra korsetten tajtare?

Jag vill ju inte ha en alldeles för hårt snörad korsett, men kommer att under våren försöka gå ned lite i vikt och med tanke på detta vill jag ju inte stå med en alldeles för slapp korsett om ett par månader. Hur mycket kan jag alltså reducera mönstret baktill, utan att "skada" mönster? Det står i arbetsbeskrivningen att man ska lägga till 4 cm i sömnsmån baktill.. kan jag exempelvis lämna bort detta?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 08:06   #5
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag har inte testat att göra efter det mönstret, aldrig sett sidan förr! Men gissa om det åkte rätt in i favoriter..


Gör en test. Mata in mått, skriv ut mönster och gör en testkorsett i ett tyg du inte är rädd om.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:14   #6
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Du har nog rätt.. bara att göra ett test.. lyckas det så lyckas det, gör det inte det så har tyget i varje fall inte kostat mig mer än ett par tior. Har jättesnyggt tyg, som inte kostat mer än 20kr/m. Med andra ord har jag råd att köpa mer eller köpa dyrare tyg om detta mönster nu skulle fungera.. rapporterar in lite senare hur det gick.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 15:04   #7
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Jag tittade på dtta:sidan för ett tag sen när jag letade efter korsettmönster men testade aldrig att sy upp en toille. Det gick inte att skriva ut mönsterdelarna för mig... de hamnade lite överallt och de flesta linjerna försvann. Funkade det för dig? Jag testade bara en gång så jag ansträngde mig väl inte direkt jättemycket=) Tyvärr är båda mönstren inte den modellen som jag vill ha... annars hade det varit perfekt.
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 17:52   #8
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Mitt mönster hamnade också på många fel sidor, men med en sax, noga jämnförelser med bilderna på sidan och lite tejp fick hela mönstret att passa ihop. Egentligen är Dtta mönstret inte heller vad jag vill ha för korsett, men tänkte att jag inte förlorar något på att sy upp denna i varje fall. Modellen liknar ju väldigt mycket en 1700-tals korsett.

Jag ska sy denna korsett egentligen som en skolprojekt och detta blir min första korsett, så kan lika gärna börja med något enkelt. Tänkte dock modifiera mönstret själv ev. lite.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-24, 10:03   #9
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
DTTA mönstren är jätteläckra, jag har inte heller sett den där sidan förut.

Tack så mycket för länken.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 21:45   #10
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Nu idag när jag hade tråkigt en stund testade jag det där mönstret på dtta.dk.

Jag msåte säga att det var ett väldigt väl beräknat mönster. Jag är ganska stor och har underliga proportioner men ändå lyckades den fixa ett _perfekt_ mönster åt mig.

Jag sydde bara en toille i ett skräptyg jag hadde liggandes, ska sy en i lite finare tyg och göra lite änringar för att få en modell som ligger mig mer i smaken bara, men med den här som grund kommer det gå suveränt.

De tips jag har för andra som vill sy av mönstret är att kolla mönsterdelarna mot varandra efter att du tejpat ihop dom om klipp till de så de passar med varandra. var jättenoga med att midjan (som är markerat av en linje) sitter mot varandra på de olika mönsterdelarna.

Vidare ber jag den som ska göra ett mönster att läsa instruktionerna på hur du ska ta måtten på dig själv så du inte gör ett pinsamt misstag, tro mig det är lätt hänt.

När du väl fått mönstret uppritat för dig så står det på sidan att sömsmån inte är medräknad och att en minskning av 4 centimeter i midjan redan är inräknad så fyll i ditt faktiska midjemått, inte det mått du vill ha när du har korsetten på dig alternativt det midjemått du vill uppnå+4 centimeter.

Det var allt för mig. tack å hej.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons