Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-16, 07:00   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Corsets & Crinolines - föra över mönster?

Har läst på denna sida att vissa har gjort korsetter efter de mönster som finns i boken "Corsets and Crinolines" av Waugh.

Hur har ni gjort?

Kanske en dum fråga, men jag har verkligen blivit helt kär i en ut av korsetterna i denna bok och vill gärna ge mig på och försöka sy denna.

Mönster i boken ser ut på detta sätt, utan några egentliga förklaringar på arbetsgång osv. :

http://www.amongthehedgerows.com/ima...corset1911.jpg

OBS! Detta är inte korsetten som jag hade tänkt göra.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 08:55   #2
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
du ritar upp ett rutmönster där rutorna är 1x1 inch (2.54cm har jag för mig) under bilden ser du en måttreferns. rita ut ett rutmönster efter detta över hela bilden. sen förstorar du helt enkelt upp det till ditt stora rutmönster.
sen får du hålla på att mäta och justera mönstret efter dina mått eftersom man inte vet alls vilken storlek det varit på orginal korsetten som mönstret är gjort efter.

hoppas det va en någorlunda vettig förklaring.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 10:13   #3
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Ett annat alternativ (om man som jag inte har tålamod att sitta med rutnät och förstora upp för hand) är att förstora upp med hjälp av kopiator. Då börjar man med att ta reda på vilken förstoringsgrad jag ska använda, genom att kopiera själva skalan tills 1 enhet på skalan mäter 1inch/2,54cm. Sedan är det bara att kopiera upp resten av mönstret i samma förstoringsgrad. Det är en stor fördel om kopiatorn klarar av A3-format, då kan man (oftast) få med hela mönsterdelar och behöver inte sitta och tejpa ihop pappren sedan.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons