Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-31, 16:47   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Lager av tyg i korsett

Hejsan.
Jag är på väg att sy min andra korsett och är osäker på hur många lager tyg jag bör använda.
Yttertyget är ganska tunt (till skillnad från första korsettyget som var kraftigare) och under detta ligger lakansväv.Jag undrar om det räcker. Risken finns ju att stålfjädrarna syns. Hur brukar ni göra?
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-01, 06:43   #2
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Nu vet jag inte hur du definierar ordet korsett, men jag använder det bara om kroppsmodifierande plagg (ofta efter historisk förebild), och då är ett lager lakansväv som foder inte på långa vägar tillräckligt. Satsa istället på en tätvävd och stadig bomullstwill, det ska vara helt stumt och inte ge efter för att man drar i det.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 05:00   #3
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Tyg

Hejsan Adonia och tack för ditt svar.
Jo, det var en kropsmodifierande korsett jag vill sy men den ska inte dras åt speciellt hårt. Jag får ont i magen då.
Modellen är dock den samma men sitter alltså lite lösare. Problemet är att lakansväven alltid krånglar. Den blir bubblig när jag syr in skenorna. Jag ska försöka med bomullstwill och se om det blir bättre. Har du fler tips?
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 06:22   #4
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Även om du bara ska dra åt ett par centimeter tycker jag att du ska leta efter ett stadigare tyg än lakansväv, det håller bättre i längden. Vad du ska tänka på är att det ska vara tätt vävt, slit och dra i det ordentligt, både varp- och väftledes för att, så att de ser att det inte ger efter för påfrestning. De flesta tyger har starkare trådar i varpen än i väften, därför brukar man rekommendera att lägga mönsterdelarna så att midjelinjen följer varptrådsriktningen.

Jag har hört många påståenden i stil med "för att vara en riktig korsett måste det vara minst fyra lager tyg". Jag hävdar att det är inte mängden tyglager som avgör korsettens hållbarhet, utan kvaliteten på tyget. Om man tittar på historiska korsetter gjordes många "vardagskorsetter" i endast ett lager tyg, men då var det ett tyg som var speciellt anpassat till just korsetter.

Senast redigerad av Adonia den 2005-11-02 klockan 07:05.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 11:15   #5
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Håller med det där om att kvaliteten på tyget är avgörande när man ska sy en korsett. Det bästa är att köpa tyg speciellt avsett för korsetter. Det vanligaste är coutil som är en tät fiskbensvävd bomull eller korsettsatin som brukar vara i ungefär samma tjocklek som bävernylon. Men använd inte bävernylon ni som läser det här, jag vill inte vara orsaken till någons värmeslag eller misslyckade korsett för den delen.

Vill man ha ett tunnt och sladdrigt tyg som utsida är det bättre att stadga upp det med påpressbar bomull på baksidan än att lägga till ett lager bomullsväv. Använd sedan riktigt korsettyg som kärna i korsetten så borde du inte behöva några fler lager.

För varje lager tyg du lägger till i en korsett ökar risken för misstag någonstans och har du dessutom flera olika sorters tyg är det lätt att de drar olika mycket och gör allt ännu värre.

Lycka till
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 06:10   #6
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Tack

Tack så mycket för hjälpen alla !
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 18:24   #7
mortuus mortuus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 57
minst 2 lager som ska vara av stadigt ostretchigt tyg, tätt vävt...ytter tyget kan vara av det mesta material om mellan tygerna håller ihop själva stålet (plasten)...vill man kan man ju ha ett fodertyg oxå.

lycka till!

Senast redigerad av mortuus den 2005-11-04 klockan 18:27.
mortuus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 20:47   #8
aperfetsdoll aperfetsdoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 18
markisväv har jag blivit tipsad om förut, mycket stadigt och slittåligt =)
aperfetsdoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-09, 13:47   #9
mortuus mortuus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 57
vad är det för material...
inte så bra med konstfibrer...
mortuus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 13:56   #10
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Tack

Tack igen för alla tips!
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons