Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-05, 20:21   #16
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Ha ha ha, vet inte om jag precis lyckades reda ut någonting... Förresten så upprepade jag bara vad du redan sagt...
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-05, 20:28   #17
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det är ett mycket intressant område om inte annat att diskutera.

Ett tips när man är osäker är ju att mäta på mönsterdelarna och lägga ihop så att man får ex bystvidden och jämföra med måttet på vad bystvidden ska vara på färdigt plagg. Eller har jag fel?
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-05, 23:35   #18
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Väldigt bra tips brukar använda det knepet själv när jag är osäker.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 13:06   #19
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej! Bruka det inte vara så att Engelska och Amerikanska mönster innehåller sömsmån.
Svenska, Tyska och Danska gör det inte.
Förmodligen olika traditioner vi har. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-07, 12:15   #20
dnor dnor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 42
Citat:
Alvan skrev:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att måtten på mönstret inte skulle vara intressanta om man själv lägger till sömsmån. Det är väl klart de är. Bara man har koll på hur mycket sömsmån man lägger till och syr efter det så spelar det ju egentligen ingen roll hur stor eller liten sömsmån man har. Det är ju egentligen mest en praktisk fråga. Ibland blir för mycket (eller för lite också för den delen) sömsmån ett problem. Men jag kanske missförstår det du skrivit.
Om det finns ett mått angivet för sömsmån, vilket det gjorde i det här fallet, ingår sömsmån i mönstret. Det finns inget skäl att ange ett mått för en sömsmån som inte finns med i mönstret, eftersom det inte spelar någon roll ur tillverkarens synvinkel hur mycket eller lite sömsmån du lägger till. Självklart ska du själv ha koll på hur mycket sömsmån du lagt till.
dnor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-07, 12:36   #21
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Hej Désirée! Många mönster (både på engelska och svenska) UTAN sömsmån har faktiskt med en rekommenderad sömsmån i instruktionerna. Som exempel kan man ta tidningen Burda, "Burda-mönster innehåller varken sömsmåner eller fålltillägg" står att läsa i tidningen. Trots detta står rubriken "Sömsmån och fålltillägg" med på de flesta beskrivningarna, med olika bredder för olika slags sömmar och material. Jag antar att detta är för att underlätta för den ovana - naturligtvis kan man själv bestämma vilken sömsmån man föredrar, man måste ju inte hålla sig till den rekommenderade!

Lite förvillande ibland... men så är det. Jag vet inte om det stämmer att olika land har olika standard för inkluderad sömsmån eller ej, men jag har märkt att ofta är den inkluderad på köpta lösa mönster, men inte i mönstertidningar. (Ta Burda igen - på de lösa mönstren ingår sömsmån, men inte i tidningen. Iaf här i England.)
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 08:03   #22
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
dnor skrev:
Om det finns ett mått angivet för sömsmån, vilket det gjorde i det här fallet, ingår sömsmån i mönstret. Det finns inget skäl att ange ett mått för en sömsmån som inte finns med i mönstret, eftersom det inte spelar någon roll ur tillverkarens synvinkel hur mycket eller lite sömsmån du lägger till. Självklart ska du själv ha koll på hur mycket sömsmån du lagt till.
Om det finns en sömsmån angivet på det sätt som ovan så behöver det inte alls betyda att den är inkluderad. Och det är ofta som en viss sömsmån rekomenderas även om det inte är nödvändigt precis som Alexandra säger.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-09, 13:17   #23
dnor dnor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 42
Ni har säkert rätt, men utifrån det som beskrevs i början av tråden, den ursprungliga frågan, tyckte jag att det var tydligt att sömsmånen ingick utifrån mina erfarenheter. Sedan missförstods det jag skrev och jag fick förtydliga. Vilket inte var avsett att gälla alla mönster i alla lägen. Men det känns som frågan är utredd och besvarad sedan länge, så vi kan väl avsluta det hela nu?
dnor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons