Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-12-14, 13:01   #16
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
garn

Jag har funderingar på hur garnet ser ut på de vantar som stickas i byn lovikka, se länk nedan.

Jag bor mitt i Sverige, och en dag var jag på besök hos en dam som stickar lovikka vantar och säljer dessa på marknader. Hon köpte förgarn och snurrade ihop två stycken trådar av dessa till ett garn på egen spinnrock. Jag har svårt att förstå vitsen med detta extra jobb, för det är ändå halvfabrikat. Hennes garn blev inte lika tjockt som köpt lovikka-garn. Någon som vet hur grovleken på garnet är i "äkta lovikkavantar" från lovikka?

Igår stickade jag ett par lovikkavantar i stl 4år, med eskimo-garn fr garnstudio för jag hade inget lovikkagarn hemma. Jag tycker det blev jättebra, och tänker att kanske eskimo är mer likt det handspunna garn som de använder i byn lovikka.

Finns det olika åsikter vilket garn som säljs på marknaden som passar bäst till Lovikka vantar? Jag tycker att järbos lovikkagarn är väldigt hårt och grovt medan andra sorter är betydligt mjukare. Nu skulle jag vilja prova sticka med lovikkagarn men vet inte vilket märke jag ska köpa in.
Vad stickar ni andra lovikkavantar av för garn?

http://www.shopinlapland.com/se/krea...=99&vara=99-30
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons