Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-17, 20:26   #1
Radi Radi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 48
Angry Husqvarna Designer I USB

Hej,

Jag har en D1, brodyrmaskin, som jag är nöjd med när jag syr vanligt, MEN när jag ska brodera så tycker jag att det är Kass när jag ska föra över mitt brodyrmönster till symaskinen då får jag inte in mina färger, vad gör jag för fel när jag sparar på USB till maskinen, man ser knappt vad bilden föreställer.

Råd önskas
Radi
Radi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 04:13   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
vad sparar du i för filformat?

.hus sparar inte färger särskilt bra, bara ett litet urval.
.vip är bättre
.vp3 är bäst, det sparar alla färger rätt.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 07:08   #3
Radi Radi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 48
Designer D1

Jag sparar i vp3 format.

Det står vp3 efter namnet på broderiet.

Hur gör du? hjälp mej.
Radi

Senast redigerad av Radi den 2010-01-18 klockan 07:59.
Radi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 10:18   #4
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Tja inte kan Husqvarna stoltsera med en bra och tydlig färgdisplay i alla fall. Det blir bara grått och rosa på displayen.

När jag gör lite större broderier med många trådbyten, kör jag alltid ut en bild på broderiet med alla trådnummer på. Annars kan man gå in på bilden med tyget på, i symaskinen, för att få alla trådfärger.

Ha det!
Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 15:15   #5
Radi Radi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 48
Designer D1

Hej,
Jag har fått mej förklarat idag att D1 har bara 29 färger, sen när det omvandlas till .vp3 fil så halverar antalet. man kan läsa detta i deras databas.

http://www.vsmsoftware.net/faqdatabase/search_4D.aspx

Skriv: How many color in Designer 1

Då litar man upp maskinen. och få reda på vilka färger m.m

Radi
Radi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 17:29   #6
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Om du har Embird kan du själv bestämma vilka färger filen skall ha. Du kan se de rätta färgerna i datorn och bra färger i maskinen.

I Embird Manager väljer du filen till höger. Dubbelklicka på den så den syns i vänstra fönstret. För att bestämma de färger som skall visas i Embird ser du först till att välja ”Tillåt palettfiler” under menyn Inställningar så att .edr filerna skapas.

Högerklicka nu i en av de färgrutor under bilden, ej den långa vänstra, och välj ”Välj färg från katalog”. I denna rutan väljer du vilket trådmärke du använder och letar reda på färgen. Klicka ok. Upprepa för alla färger. Klicka nu på ”Spara färgpalett” under färgrutorna. Filen måste heta samma som brodyrfilen fast med .edr. Klicka Ok. I rutan som frågar om filen skall ändras klickar du No.

För att sätta färgerna som skall visas i maskinen går du in i menyn Inställningar och bockar bort ”Tillåt palettfiler”. Nu visas de märkesbundna färgerna. Högerklicka nu på en färg och välj istället ”Välj färg från palett”. Notera att den palett som hör till filformatet är öppnad, du kan inte välja andra palettfärger. Välj den bästa färgen. Upprepa för alla färger. Klicka nu på ”Spara färgpalett” MEN denna gång skall du klicka Avbryt, du skall inte spara i .edr här. Rutan som frågar om du skall spara informationen i filen kommer upp och du klicka nu OK.

Ställ tillbaka inställningen att tillåta paletter så kan du nu se de rätta i datorn och när du skickar till filen till maskinen har du rätt färger.

Låter krångligt men efter några gånger så förstår man hur det fungerar.

Detta behöver bara göras för de maskiner som inte kan visa många färger.

Om detta är möjligt att göra i andra program vet jag inte, har inte hört talas om det men allt kan ju ändras.

Låter konstigt att det bara skulle bli 15 användbara färger. När jag hade Designer1 använde jag hela paletten utan problem. Men jag ändrade i och för sig bara .vip och .hus inte .vp3.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 03:50   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Ja, det här var inte solklart!
Jag har ju själv Designer 1 (med diskett, inte USB) och jag har överhuvudtaget inga problem med färgvisningen!
När man har jättemånga färger så kan man ju även läsa färgnumren, som ju finns i en lista på skärmen man kan ta fram.

Det jag skrev till dig först, Radi om filformat var hur du sparar filerna innan du tar dem till maskinen (ursäkta om jag inte var tydlig nog).

Jag vet inte vad det är för skillnad på Des1 m diskett och med USB när det gäller vad själva maskinen läser för format, någon som vet?
Med diskettmodellen skriver ju dataprogrammet alltid om till .shv .

Randi, jag undrar om inte ditt största problem egentligen är upplösningen på skärmen? Den är ju liksom lite mindre än en dataskärm
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 07:58   #8
Radi Radi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 48
Designer 1 USB

Hej igen

Jag får inte upp en färgbild på min maskin, jag får plock fram färgkoden under help och där står de i ordning jag ska brodera.
Det jag menade var att jag inte kunde få fram bilden i färg som den var på dataskärmen, och det var pga att det inte har mer än 29 färger att jobba med på symaskinen. Annars är det inga problem,
vet inte vad som skilljer sig mellan diskett och USB. de har nog samma funktioner.

mvh
'Radi
Radi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 04:54   #9
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Vad bra! Då kan du se färgerna under help! Du gör alltså inget fel troligen.

Tja, då är enda lösningen att köpa en sån där splitterny svindyr maskin från 2010...
De har ju en modernare färgskärm,,,
Eller att göra en utskrift på papper av broderiet innan man syr!!!

Jag gissar att det blir samma filformat när man för över til usb och till diskett, alltså .shv. (det som maskinen läser) ? Det måste vara det som bara har 29 färger isåfall.
vp3 är nämligen det format som är suveränt på att spara färger, alla fabrikat på tråd också. Jag jobbar i mina dataprogram med både .vp3 .vip och gamla .hus och vet skillnaden.

Lycka till med broderiet, Radi!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 12:44   #10
Radi Radi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 48
Husqvarna designer

Ja synd det är ju ingen billig symasin. Man vill ju se den i färg oxå i färgskärmen. De kan man med de broderier som följde med maskinen.
Tack för alla svar jag fick av Er.

//Radi
Radi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 06:31   #11
Radi Radi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 48
Designer 1 USB

Citat:
Radi skrev: Visa inlägg
Ja synd det är ju ingen billig symasin. Man vill ju se den i färg oxå i färgskärmen. De kan man med de broderier som följde med maskinen.
Tack för alla svar jag fick av Er.

//Radi
Under HELP kan jag se vilka färgnr och i vilken ordning färgerna kommer.
Broderiet är inte stort i skärmen.
Radi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 06:34   #12
Radi Radi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 48
Designer 1

Citat:
MonicaBoberg skrev: Visa inlägg
Om du har Embird kan du själv bestämma vilka färger filen skall ha. Du kan se de rätta färgerna i datorn och bra färger i maskinen.

I Embird Manager väljer du filen till höger. Dubbelklicka på den så den syns i vänstra fönstret. För att bestämma de färger som skall visas i Embird ser du först till att välja ”Tillåt palettfiler” under menyn Inställningar så att .edr filerna skapas.

Högerklicka nu i en av de färgrutor under bilden, ej den långa vänstra, och välj ”Välj färg från katalog”. I denna rutan väljer du vilket trådmärke du använder och letar reda på färgen. Klicka ok. Upprepa för alla färger. Klicka nu på ”Spara färgpalett” under färgrutorna. Filen måste heta samma som brodyrfilen fast med .edr. Klicka Ok. I rutan som frågar om filen skall ändras klickar du No.

För att sätta färgerna som skall visas i maskinen går du in i menyn Inställningar och bockar bort ”Tillåt palettfiler”. Nu visas de märkesbundna färgerna. Högerklicka nu på en färg och välj istället ”Välj färg från palett”. Notera att den palett som hör till filformatet är öppnad, du kan inte välja andra palettfärger. Välj den bästa färgen. Upprepa för alla färger. Klicka nu på ”Spara färgpalett” MEN denna gång skall du klicka Avbryt, du skall inte spara i .edr här. Rutan som frågar om du skall spara informationen i filen kommer upp och du klicka nu OK.

Ställ tillbaka inställningen att tillåta paletter så kan du nu se de rätta i datorn och när du skickar till filen till maskinen har du rätt färger.

Låter krångligt men efter några gånger så förstår man hur det fungerar.

Detta behöver bara göras för de maskiner som inte kan visa många färger.

Om detta är möjligt att göra i andra program vet jag inte, har inte hört talas om det men allt kan ju ändras.

Låter konstigt att det bara skulle bli 15 användbara färger. När jag hade Designer1 använde jag hela paletten utan problem. Men jag ändrade i och för sig bara .vip och .hus inte .vp3.

Monica
Ja visst är det dåligt, fick en lista på färgerna vilka färger som blir vad, jag tycker husqvarna har gjort det invecklat, men så görs den inte mer heller.
//Radi
Radi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 19:16   #13
farmoreva farmoreva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 39
Ett tips om färger.
Innan jag köpte 3D Broderiprogram där jag kan se alla färger(men det tar lite tid att leta sig fram) så hade jag hämtat en färgkarta på Gütermanns hemsida.
Den var inte helt aktuell men jag kunde får en aning om vilken fär som menades med numret under Help. Gå in på Gütermann och ta ut:
Nummersida och fyra sidor med färgkartor, ju bättre skrivare desto bättre resultat, men deras inskanning av färgerna är inte heller perfekt.
I nummerlistan prickar jag också av vilka färger jag har, lätt att veta om man ska leta i sin samling, köpa ny tråd eller hitta något snarlikt.
farmoreva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons