Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-18, 19:16   #16
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Har en Fairnet och är supernöjd! Köpt för två år sedan och då var den begagnad, så den har hållt ett tag i alla fall..
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 20:23   #17
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Jag har fairnet sen några år. Det har varit inne på service en gång. Skickade på posten och fick tillbaka med faktura. Är jättenöjd med det.

Johanna, det lär inte fungera utan perforerad strykbräda. Det är en hel del vatten som går igenom och bordet mår nog inte bra av det. Det blir fuktigt i hela rummet när jag har gått igenom stryktvätthögen.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 20:26   #18
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Lightbulb Ångstation "Bäst i test"

Tips:
Tidningen Råd&Rön lät göra ett test av sju olika ångstationer som publicerades så sent som i februari i år.
Bäst i testet blev "Tefal Pro minute anti-calc GV 8600".
Vilka modeller som testades och möjlighet att köpa testet hittar man på http://www.radron.se/templates/ProduktTest____2187.aspx

Mvh Victoria
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-19, 06:04   #19
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Hur pressar man stora fodrade 1 o ½ våds gardiner med en ynklig strykbräda????!

Hm... Jag får tydligen försöka hitta säljare som låter mig prova hemma först innan jag köper!

På gardinfabriken jag jobbade ett tag körde vi med täta bord och ångande järn...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-19, 08:57   #20
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Jag har haft mitt Fairnet i 6 år, det har varit på service en gång.
servicen gick snabbt och jag fick bra bemötande.
Jag har syateljé och sätter på strykjärnet på morgonen och sen står det på hela dagen.
Jag är helnöjd och tror att du vågar satsa på fairnet. Det finns nog måndagsexemplar också, men det finns det bland alla märken.
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-19, 10:06   #21
Skarin Skarin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 10
Jag ska kolla vad det är för garanti som gäller eftersom att det är ett visningsex.
Skarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 18:21   #22
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag har ett från Philips som jag faktiskt fick gratis (!) från Buzzador för att jag skulle testa det. Jag förstår inte riktigt hur jag strök innan, det är suveränt! Jag stryker på en vanlig strykbräda och har inte upplevt några problem med det. Men jag stryker sällan en längre tid, så det kanske beror på det?
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 19:13   #23
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Nu har jag varit på järnhandeln och kollat upp vad som finns!

Alla hade 5 bars tryck vid ångan och 150-200 ml/min.

Fairnet har "skräddar"järn, dvs bara hål i framkanten och för övrigt platt och skarpa kanter för just skrädderi och korkhandtag. Nackdelen med den verkar vara att man måste stänga av värmen när man fyller på vatten...

Tefal hade väldigt många gropar med hål på undersidan men annars störst vattentank 1.8 l, och man kan ställa den på "högkant" på bordet. Groparna med hål har jag råkat ut för ibland på känsliga tyger att de vill synas efter press... inte så bra!

Bosch hade oxå "skräddar"järn. Hela 2.4 m slang mellan station och järn och 8dl tank förutom det som är under kokning/förångning och man kan fylla på hela tiden utan problem... Man kan lägga plattan, som man ställer järnet på, var man vill, dvs på strykbordet om man inte använder den lilla strykbrädan. Använder man nu strykbräda hade även den en specialfunktion som gör att tyg "sugs fast" och inte glider iväg när man pressar. (Vissa tyger vill ju det.)
Dessutom följde det med en massa tillbehör så man kan ånga/fräscha upp kläder så som man gör i butiker, ångpistol mm, vad nu det kan vara?

Philips med vattentank var absolut billigast men inte i närheten av de andras kapacitet. Men har man bara lite tvätt och inte behöver pressa så noga och mycket är det en bra "hushållsmaskin" tror jag.

För min del blir det nog en Bosch när jag tjänat ihop tillräckligt och troligen hoppar jag över brädan. OM jag åker till syfestivalen hoppas jag att de har specialpris om de har den med!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 13:01   #24
Skarin Skarin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 10
Tack för att du delgav dig av dina "efterforskningar" Bosch verkar bra! synd att man missade att handla när Mediamark hade 30% rabatt för någon helg sedan.... Vad fick du för pris på Boschen? Det är alltid intressant att jämnföra.
Skarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 14:26   #25
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Jag har en FairNet som jag bara använder som vanligt strykjärn. Tröttnade på att jämt och ständigt avkalka tanken. Jag kör "gammeldags", d.v.s. sprayar vatten direkt på det som ska strykas och stryker med hett järn. De mycket få gånger jag behöver stryka känsliga tyger använder jag pressduk (ett gammalt mjuknött lakan).

Men den jag älskar mest är min strykpress! Funkar som ett våffeljärn, d.v.s. man fäller ner ett lock och låter stå några sekunder. Eftersom hela locket är en het stryk-yta går det snabbt att pressa stora ytor. Jag som syr mycket väskor tycker också att den är suverän när man ska pressa ihop delar med de styva mellanläggen. Resultatet blir slätt och fint, utan bubblor och utan att tyget rör sig som det kan göra vid vanlig strykning (av rörelsen med strykjärnet).

Den har en liten bräda som man ska kunna använda för ärmar, men det har inte jag gjort. Och jag använder den heller inte för detaljer som kragar eller manschetter.

De nya kostar runt 8.000:-, men jag köpte min på Tradera för 1.300:-.

Här finns bild på en ny modell, men min är några år gammal: http://pastellen.se/Elnapress.htm
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 16:25   #26
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Priserna på Carlssons i Växjö:
Tefalen kostade 3599.
Boschen: 5495 inkl bord. 3895 utan. Bordet 2195
Fairneten: 4895 och
Philips 1195 men den är ju inte i samma klass...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 16:50   #27
Skarin Skarin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 10
En en gång tack!
Antlingen får man spara till boschen eller så slår jag till på Fair net för det pris jag har fått på visningsexet, vilket är ca 2800kr. Fördelen med den är att man kan lämna in den på service om den skulle krångla.
Skarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 18:29   #28
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Alla så dyra stationer borde gå att serva! Iallafall är det ju garanti på 2år som regel...

Jag misstänker att krånglet kan uppstå av att man fyller på utan att följa boken, dvs inte stänga av mellan, vilket verkar väldigt besvärligt enligt mig som ibland behöver pressa i timmar i sträck och inte kan avbryta mitt i för påfyllning!

Enl butiken använder de flesta finare klädbutikerna i stan Boschen, så; ytterligare fördel för den!

Bra tips förresten att kolla runt i andra kedjor: de kan ju faktiskt ha billigare eller på "pricerunner"!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 19:07   #29
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Jag har ett Laura Star Steamup. Det har "lös" vattentank och man kan fylla på vatten trots att järnet är på och är varmt. Har haft det minst 4 år. Jag är nöjd med det.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 08:30   #30
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Håller verkligen med flera andra: " Hur klarade jag av strykningen innan ångstationen flyttade in????"
Köpte mitt "Tefal pro express turbo", för fyra år sedan. Priset då var 3495:- (med tillhörande strykbräda) Absolut värd varenda krona! Jag syr mycket och stryker i stort sett alla plagg till familjen, som består av 6 personer, så strykjärnet går varmt! (hihi.. )

Ett litet plus: Min man stryker oftare, nu oxå, så bara det kan ju vara värt att satsa på en ångstation...
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons